Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velké obchody vydělávají stamiliony

  1:00aktualizováno  1:00
V největších obchodních řetězcích loni Češi utratili přes 150 miliard korun. Firmám z toho v kapse zůstaly stamilionové zisky. Jsou ale obchody, které v Česku hodně prodělávají. Přehlídka loňských výdělků není ještě kompletní, ale půlka z nich už čísla zveřejnila.
Hypermarket Kaufland

Hypermarket Kaufland | foto: Daniel BeranMF DNES

Nejvíce se dařilo podle dosud známých dat z účetních výkazů Tesku a Kauflandu.

Tesco nicméně o část zisku přišlo kvůli dlouholetým sporům o pozemky.

Poprvé dal nahlédnout do svých finančních vnitřností i diskont Lidl, který po nástupu na český trh před třemi lety stlačil dolů ceny potravin a přiměl reagovat i konkurenty.

Německý obchodní řetězec prodává zboží z palet a útočí jednoznačně na zákazníka slyšícího na cenu. Zatím na tom ale nevydělává. Loni měl ztrátu ve výši jedné miliardy korun.

V minusu, i když menším, skončily také hypermarkety Interspar a Globus. Téměř pro všechny řetězce platí, že o tom, jak se jim daří či nedaří a proč, neradi mluví. „Výsledky nekomentujeme,“ říká mluvčí Teska Jana Matoušková. Lidl s novináři nemluví vůbec.

Vliv na ztráty mají investice
Z účetních výkazů je patrné, že velký vliv mají investice. Většina řetězců na českém trhu staví stále další obchody, jejichž výstavba v případě velkých hypermarketů přijde na stovky milionů. Postavit diskontní prodejnu vyjde řádově levněji, na desítky milionů. Například Lidl za poslední rok rozšířil počet svých obchodů zhruba o čtyřicet a dnes jich má téměř sto.

Letáky Kaufland

Nakupujete rádi v prodejnách Kaufland? Všechny aktuální letáky Kaufland a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Expanze však nemůže užírat zisky příliš dlouho. Každá firma má plán, jak se rychle dostat do plusu. Na trhu, jako je ten český, na který se všechny velké zahraniční řetězce sesypaly v posledních deseti letech, jde podle expertů nyní hlavně o budování pozic.

„Všichni věří, že středoevropský trh včetně českého do budoucna podstatně poroste díky tomu, jak stoupá kupní síla,“ říká Tomáš Krásný ze středoevropské centrály společnosti Gfk. A protože dobrých míst pro prodejny není neomezené množství, firmy si dnes jejich obsazováním kupují podíly na budoucím „zámožnějším“ trhu, říká Krásný.

Slabší hráči v boji o zákazníka nevydrží
Se sílící konkurencí a tvrdším bojem o zákazníka se podle expertů schyluje i k tomu, že slabší hráči odpadnou. Záleží přitom hlavně na strategii mateřské společnosti, na jaké trhy napne své síly. Možnost opustit český trh, kde je Carrefour ztrátový, naznačil například letos pařížský šéf celé společnosti. Dlouhodobě ztrátové jsou v tuzemsku i obchody Julius Meinl či Interspar.

Konkurence přitom dále poroste. Diskontní prodejny jako Lidl či Penny Market dál expandují a navíc se spekuluje i o možném příchodu dalšího tvrdého hráče, německého diskontu Aldi.

V náletu na česká města pokračuje i Tesco, plánující letos osm nových obchodů. S cílem čelit epidemii levných diskontů se všechny firmy s výjimkou Globusu rozhodly rozšířit řady výrobků prodávaných pod vlastní značkou. Jejich hlavním prodejním tahákem je nižší cena. Často nejsou kvalitní jako jejich známější varianty, jejich smyslem je ale zamezit úniku zákazníků do levnějších diskontů.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé...

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Křetínský po rádiích jedná o nákupu Elle a dalších magazínů ve Francii

Francouzská edice magazínu ELLE

Dobývání mediálních vod nekončí pro Daniela Křetínského nákupem rádií skupiny Lagardère. Majitel fotbalové Sparty...

Najdete na iDNES.cz