Podle studie společností Incoma Research a GfK se maloobchodní trhy střední a východní Evropy stále více podobají těm západoevropským. Přesto si ale ještě uchovávají některá národní specifika.
INFOGRAFIKA: MALOOBCHOD VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Například Slovinsko. V porovnání s jinými zeměmi to vypadá, že nezávislí malí obchodníci jsou tam ohrožený druh. Panuje zde totiž největší koncentrace maloobchodního trhu v regionu.
„Celých 96 procent domácností zde označuje jako své hlavní nákupní místo jeden z pěti největších místních řetězců,“ uvádí zpráva Incomy.
Slovinsko má navíc ještě jednu zvláštnost. Trhu zde dominuje jedna společnost, řetězec Mercator. Ten volí jako své hlavní nákupní místo polovina domácností. Podle Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research provozuje Mercator nejen velké hypermarkety, ale i menší prodejny a právě toto rozkročení mu pomáhá udržet pozici jedničky.
Globus letákNakupujete rádi v prodejnách Globus? Aktuální leták Globus a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. S námi najdete i nejbližší prodejny Globus. |
„Totéž lze čekat na českém trhu. Kdo bude chtít být dlouhodobě jedničkou na trhu, bude muset mít více méně vše. Až koncentrace naroste, nebude stačit mít jeden formát,“ upozornil Skála.
Do otevírání menších prodejen se v poslední době v Česku pustily donedávna ještě ryze hypemarketové sítě jako Tesco či Interspar.
Česko se v koncentraci trhu nachází na pomezí; jeden z pěti nejvýznamnějších řetězců zde představuje hlavní nákupní místo pro 51 procent domácností. Na Slovensku je podíl pěti největších maloobchodních řetězců vyšší - jeden z nich zde uvádí jako své hlavní nákupní místo tři čtvrtiny domácností.
Nejméně koncentrovaný je maloobchodní trh v Rumunsku a v Bulharsku.
Výběr hlavního nákupního místa pro nákup potravin do značné míry předurčuje existující nabídka maloobchodních formátů v dané zemi. Hypermarkety tak podle Incomy patří k nejoblíbenějším v Česku, Maďarsku, Slovinsku a také v ruských velkoměstech Moskvě a Petrohradu.
Supermarkety mají zase vedoucí postavení v Chorvatsku, v Srbsku a v Kyjevě. Pultové prodejny potravin stále ještě dominují maloobchodním sítím v Bulharsku a v Rumunsku.
Diskontní prodejny dosahují velmi vysokých preferencí v Rusku, v Polsku, v Česku a v Maďarsku.
VEDOUCÍ ŘETĚZCE V REGIONU | ||
---|---|---|
Země | Hlavní nákupní místo | Nejlépe hodnocený |
Bulharsko | Billa | Burleks |
Chorvatsko | Konzum | Interspar |
Česko | Kaufland | Globus |
Maďarsko | Tesco | Kaisers |
Polsko | Biedronka | E. Leclerc |
Rumunsko | Carrefour, Metro | Carrefour |
Rusko | Pjatěročka | Okey |
Srbsko | Maxi | Interex |
Slovensko | Jednota/Coop/Terno | Tesco |
Slovinsko | Mercator | Spar-Interspar |
Ukrajina | Silpo | Karavan |
Poznámka: Průzkum se v Rusku uskutečnil v Moskvě a Petrohradě, na Ukrajině jsou výsledky za město Kyjev. | ||
Zdroj: Incoma Research, GfK |