Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velkovýrobci bojují o místa v regálu, chystají kampaň

  1:00
Výrobci značkových výrobků vyrazili do boje proti zboží "beze jména". S rostoucím množstvím výrobků prodávaných pod značkou obchodních řetězců, jako je Tesco či Hypernova, totiž řadě gigantů, jako je Nestlé, Unilever či Vitana, klesají tržby.
Levnější výrobky, například od společnosti Tesko, snižují zisky renomovaným značkám. Ilustrační foto.

Levnější výrobky, například od společnosti Tesko, snižují zisky renomovaným značkám. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Přitáhnout zákazníky ke značkám má velká reklamní kampaň připravená Českým sdružením pro značkové výrobky, kde jsou ty největší firmy zastoupeny. Od začátku dubna do konce května bude po republice k vidění čtyři sta billboardů, hlavně před nákupními centry.

"Po čtrnácti dnech se na nich bude střídat osm značek," říká za sdružení značkových výrobků Jan Levora. Na jedné straně plakátu bude vždy vyobrazen značkový výrobek s nějakým pozitivním sloganem lákajícím k nákupu. Na druhém konci plakátu bude "neznačkový" výrobek s trochu pomlouvačným označením.

"Cílem je pozitivně vyzdvihnout přednosti značkových výrobků," říká Levora.

Velcí výrobci, jako jsou Kraft Foods, Nestlé či Unilever, se však nechtějí v reklamní kampani vymezovat přímo proti výrobkům hypermarketů či diskontů a mluví obecně jen o "neznačkových výrobcích". Důvod je zřejmě ten, že firmy jako Nestlé, Coca-Cola nebo Master Food jsou sice velké, ale i ony se musí s obchodními řetězci dohodnout a nechtějí je příliš naštvat.

Bezejmenná říše roste
Právě výrobků Teska, Sparu, Albertu a zboží prodávaného v Lidlu či Kauflandu pod značkově se tvářícími jmény přitom přibývá na pultech obchodů v posledních letech nejrychleji. Prakticky z nuly se jejich podíl na celkových tržbách vyšplhal na 18 procent. Tyto výrobky jsou vždy o něco levnější než podobné značkové zboží. Kvalita sice často stejná není, ale cena je stále při nákupu jedním z rozhodujících vlivů.

"Značky jsou ohroženy tím, že zákazník už se nestydí šetřit," říká Ivan Tomek zabývající se průzkumy trhu. Podle něj už nejsou lidé tak vyhranění, že by buď nakupovali jen kvalitu, anebo jen levné zboží.

"Ráno může jít člověk nakoupit do Lidla a odpoledne si jde udělat radost k Armanimu," říká jako příklad. Jména obchodních řetězců vládnou hlavně na výrobcích, jako jsou papírové kapesníčky, toaletní papír a často kupované zboží jako mouka, těstoviny nebo mléko. Naopak značky si drží tradičně prim v alkoholu, kosmetice či cigaretách.

Výsledkem boje o místo v regálu nicméně je, že i výrobci známých značek jsou nuceni snižovat ceny anebo přistupovat na nejrůznější akce. A u některých kategorií výrobků jim proto klesají tržby. Z posledních dostupných údajů za rok 2005 vyplývá, že tržby klesly v tuzemsku třeba Unileveru se značkami Rama či Hellmann‘s, Kraft Foods známému hlavně čokoládou Milka či Vitaně se stejnojmennými polévkami či rýží.

Věrnost značce
Cílem připravované reklamní kampaně proto má být rozšíření povědomosti o značce. V okolních zemích už s podobnými akcemi mají zkušenosti. Kdyby to nezabralo, tak by je podle Levory nedělali.

"Bez značky je výrobek jen komodita a soupeří pouze cenou," říká Tomek s tím, že ke značce se naproti tomu dá vybudovat věrnost. Něco to však stojí. Uvedené firmy zároveň vždy patří k největším inzerentům v médiích. Každou chvilku musí přicházet s nějakým vylepšením, s novou chutí čokolády, s novým balením, s křupavější sušenkou, s krémovější polévkou.

"Jedna potravinářská firma u nás měla za rok sedmdesát inovací," potvrzuje Levora. Co společnosti nerady zveřejňují, je, kolik z nových vylepšení neuspělo. Ve Velké Británii podle Tomka propadne osmdesát procent inovací spotřebního zboží.

"Selhání jsou i u nás, ale celkové informace je hrozně obtížné sehnat," dodává Tomek s tím, že celková čísla neexistují.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

To si děláte legraci. Mobilní operátor naúčtoval Američanovi tři miliony

19. dubna 2024  13:20

Nemilého překvapení se po návratu do Spojených států dočkat muž z Floridy, který se loni v létě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...