Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vaše tvář, naše data. Firmy v Číně masivně investují do rozpoznávání tváří

  13:04aktualizováno  13:04
Čínské plány na vybudování všudypřítomné sledovací sítě podnítily čínské i zahraniční investory, aby podpořili začínající technologické firmy, které se specializují na vývoj softwaru pro rozpoznávání obličejů. Jak uvedla CNBC, ve hře jsou firmy jako SenseTime Group, Face ++ nebo DeepGlint.

Funkce rozpoznávání obličeje na novém Samsungu Galaxy S8 | foto: Samsung

Když se poprvé seznámíte s čínskou technologií rozpoznávání obličejů na veřejném WC, okamžitě pro vás ztratí něco ze svého futuristického půvabu. Přesto tato situace odráží pokrok, kterého dosahují čínští inženýři, když se snaží zavést tuto technologii do všech částí každodenního života svých krajanů.

Toalety v Chrámu nebes v jižní části Pekingu jsou toho zdárným příkladem. Technologie zde totiž vyřešila jeden nešvar, který je starý desítky let - krádeže toaletního papíru. Automat na toaletní papír nejprve naskenuje vaši tvář, a teprve pak vám vydá asi půl metru papíru. Pro další dávku si ovšem můžete dojít až za devět minut. Tohle je pouze jeden z mnoha příkladů, jak rozpoznávání obličejů některým Číňanům život zjednodušuje, zatímco jiným jej komplikuje.   

Chodcům v jižní Číně se zase moc nelíbilo, když se na velkoplošné obrazovce u cesty objevil jejich obličej a osobní údaje po té, co přešli cestu tam, kde je to zakázáno.

Není to žádná novinka

Technologie rozpoznávání obličejů sice existuje již desítky let, ale teprve nyní se díky čínským technologickým společnostem, které se jako jedny z prvních na světě zbavují obav o soukromí, dostává hromadně do prodeje. V oblasti uplatňování na trhu Čína předbíhá své západní soupeře, kteří jsou kvůli obavám spotřebitelů o ochranu soukromí mnohem opatrnější.

Podle odhadů společnosti IHS Markit měl v roce 2016 čínský trh s rozpoznáváním obličejů, včetně softwaru pro správu videa a videozáznamu, hodnotu 6,4 miliard dolarů, přičemž státní orgány i soukromé společnost nainstalovaly po celé Číně 176 milionů kamer. Jak uvedla CNBC, čínský trh je největší na světě a podle IHS Markit se do roku 2021 rozroste o 12,4 procent. Pro srovnání, trh v USA je odhadován na 2,9 miliard dolarů a ročně roste přibližně o 0,7 procent. 

Obavy o soukromí investory neodradily

Rozvoj sledovacích technologií v Číně vzbudil obavy z kontroly disidentů a aktivistů vládou prezidenta Si Ťin-pchinga. Zejména kvůli potenciálu čínských orgánů, které mohou lidi sledovat díky stále častějšímu využívání telefonů k elektronickým platbám a intenzivnějšímu monitorování internetového provozu.

Jak se zdá, investory to neodradilo. Patří mezi ně i významné americké společnosti, které podnikají v oblasti rizikového kapitálu, jako je například Sequoia Capital - jedna z nejznámějších firem tohoto druhu v Silicon Valley.

Skupina SenseTime Group z Hongkongu, která vyrábí software založený na hloubkovém učení pro rozpoznávání obličeje, samostatné řízení vozidel a analýzu videa, tento měsíc přilákala spoustu investorů. Firma oznámila, že plánuje získat zhruba 500 milionů dolarů. 

Na rozdíl od Galaxy S8 dostane iPhone X 3D rozpoznávání obličeje

Společnost, jejímž hlavním zákazníkem jsou různá policejní oddělení v Číně, uvedla, že spojila své síly s čínskou společností CDH Investments, aby získala přibližně 450 milionů dolarů na investice do dalších firem, které se zabývají technologiemi umělé inteligence.

Největší čínská společnost na rozpoznávání obličejů Megvii, běžně známá jako Face++, oznámila, že v posledním měsíci získala od investorů 460 milionů dolarů. Prostřednictvím financování chce společnost Face++ rozšířit své podnikání od softwaru k hardwaru tím, že vyvine více produktů se zabudovanou umělou inteligencí. Například inteligentní kamery pro ostrahu, které dokáží lépe a rychleji zachytit tváře. „Chceme tyto ‚oči města‘ posílit a udělat je inteligentnější,“ sdělila Reuters marketingová ředitelka společnosti Face++ Yinan Xie.

Z Číny do Singapuru

Společnost Face++, která byla založena v roce 2011, sice nezveřejňuje konkrétní údaje o svých příjmech, ale Xie uvedla, že roste zhruba o 400 procent ročně a růst očekává i letos.

Podobně je na tom i společnost SenseTime, která uvedla, že její technologie pro sledování videa používá 40 místních vládních klientů.  SenseTime se snaží expandovat v zahraničí. Uvažuje o založení pobočky v Singapuru.

Technologii, která vylepšuje fotografování, využívají také téměř všichni výrobci čínských smartphonů, včetně společnosti Huawei Technologies, Oppo, Vivo a Xiaomi. Investoři nalévají peníze i do menších konkurentů, jako jsou Yitu Technology nebo DeepGlint. 

Autor:



Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Mattel poprvé zahalil panenku Barbie muslimským šátkem

První Barbie s hidžábem představila olympijská sportovkyně Ibtihaj Muhammadová

Výrobce hraček Mattel poprvé zahalil panenku muslimským šátkem. Jejím předobrazem se stala americká olympijská šermířka...

Obří fúze se rozplývá. Mattel odmítl návrh na převzetí rivalem Hasbro

Z filmu Transformers: Poslední rytíř

Možnost vzniku nového globálního titána v hračkách se vzdaluje. Americký výrobce panenek Barbie Mattel odmítl...

Kavárny Starbucks začnou prodávat i italské potraviny

(Ilustrační snímek)

Nic se ke kávě nehodí víc, než dobré pečivo. Toho si je vědom i kávový gigant Starbucks, který oznámil spolupráci s...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.