O dva týdny kratší. Tající Arktidou proplula poprvé kontejnerová loď

  9:22aktualizováno  9:22
Obchodní trasa Severním ledovým oceánem se otevírá. Dánské kontejnerové plavidlo Venta Maersk jako první proplulo arktickými vodami. Už v srpnu opustilo daleký Vladivostok, nyní míří kolem pobřeží Norska k Německu a přes Baltské moře do Petrohradu. Do cíle by mělo dorazit do konce září. Suezský průplav tak dostal vážného konkurenta.

Ledoborec Nordica pluje napříč arktickou Severozápadní cestou. Na palubě mají výzkumníci k dispozici bazén, ping-pongový stůl i vybrané lahůdky. | foto: AP

Severní trasa je o dva týdny kratší. V Arktidě proto začíná být rušno. Podobné cesty se stanou v blízké budoucnosti zřejmě běžné. S tím, jak se oteplují oceány, vytrvale ubývá arktického ledu. Dříve nákladná cesta, kterou musely razit ledoborce, se tak značně zlevní.

INFOGRAFIKA: Nová cesta Severním ledovým oceánem

INFOGRAFIKA: Nová cesta Severním ledovým oceánem

Loď Venta Maersk s nákladem zmrazených ryb a jihokorejské elektroniky využila pro část cesty podél východosibiřských břehů služby ruského ledoborce. Většinu cesty však zvládla arktickými vodami docela sama.

V budoucnu by se podmínky k plavbě měly ještě zlepšovat. Arktický led je letos podle všech měření na nejnižší zaznamenané ploše. A březnové teploty vody v Beringově moři se pohybovaly vysoko nad dlouhodobým normálem.

Vše nyní nasvědčuje tomu, že oteplování je dlouhodobým trendem, který oslabí arktický led i v budoucnosti. A toho chce Rusko rozhodně využít.

Ambiciózní plány

Na dalekém severu začali Rusové stavět nové silnice a železnice a rozšiřují severské přístavy, aby byly připravené na budoucí nárůst arktické dopravy.

Kvalitní infrastruktura na severu posílí zemi ze strategického hlediska, bude lépe připravena hájit své územní nároky v Arktidě.

Fotogalerie

„Je to rovněž otázka národní prestiže,“ citovaly britské Timesy Malte Humperta, analytika amerického Artic Institute. „Pokud chce Rusko všestranně rozvíjet svou ekonomiku, musí vědět, že severní mořská cesta je nedílnou součástí těchto plánů.“

Zatím není v severských končinách příliš živo, a to kladlo velké nároky na posádku i technické vybavení lodi Venta Maersk.

Vše bylo připraveno tak, aby to mohlo fungovat i v krutých mrazech do minus 25 stupňů Celsia.

Společnost Maersk Line, která vlastní dánské kontejnerové plavidlo, zatím nekomentuje své budoucí plány. Ještě nerozhodla, zda se severní cesta stane její další obchodní trasou.

„Zatím je trasa průjezdná pro běžná plavidla tři měsíce v roce, takže uvidíme, co dál, “ citoval mluvčího společnosti list Independent.

Ekologická rizika

Ekologičtí aktivisté už ale zpozorněli. Připomínají, jaké vážné škody na životním prostředí by mohl v Arktidě způsobit únik paliva z proplouvajících nákladních lodí.

„V mrazivých arktických vodách by to bylo obzvláště nebezpečné, protože nízké teploty by znemožnily přirozené vstřebávání ropného znečištění,“ uvedl Sune Scheller ze severské pobočky Greenpeace.

Zatím je v tamních opuštěných vodách riziko nehody nepatrné. Zvýšený obchodní ruch podél sibiřských břehů by to změnil. Jakákoli nehoda by byla o to vážnější, že ve vzdálených a opuštěných končinách chybějí jakékoli technické prostředky, jak se s případnou ropnou havárií vypořádat.

Archvivní video: Maersk Line je největší lodní kontejnerová společnost světa

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Školní obědy podle Trumpa - méně celozrnného pečiva a pořádně osolit

Ilustrační snímek

Trumpova administrativa tento týden oznámila finální podobu změn v americké obdobě „pamlskové vyhlášky“. Nová varianta...

Krize skončila, rozhodla ECB. Přestane tisknout peníze do větru

Ilustrační foto

Evropská centrální banka tento měsíc ukončí program nákupu dluhopisů, kterým po několik let podporovala inflaci a...

Konec „krvavých“ avokád. Nechceme podporovat gangy, tvrdí restaurace

Avokádové plantáže vznikají na úkor lesů.

Obliba avokáda během uplynulých deseti let rapidně vzrostla. Na internetu se objevily desítky receptů, které ho...

Najdete na iDNES.cz