O dva týdny kratší. Tající Arktidou proplula poprvé kontejnerová loď

  9:22aktualizováno  9:22
Obchodní trasa Severním ledovým oceánem se otevírá. Dánské kontejnerové plavidlo Venta Maersk jako první proplulo arktickými vodami. Už v srpnu opustilo daleký Vladivostok, nyní míří kolem pobřeží Norska k Německu a přes Baltské moře do Petrohradu. Do cíle by mělo dorazit do konce září. Suezský průplav tak dostal vážného konkurenta.

Ledoborec Nordica pluje napříč arktickou Severozápadní cestou. Na palubě mají výzkumníci k dispozici bazén, ping-pongový stůl i vybrané lahůdky. | foto: AP

Severní trasa je o dva týdny kratší. V Arktidě proto začíná být rušno. Podobné cesty se stanou v blízké budoucnosti zřejmě běžné. S tím, jak se oteplují oceány, vytrvale ubývá arktického ledu. Dříve nákladná cesta, kterou musely razit ledoborce, se tak značně zlevní.

INFOGRAFIKA: Nová cesta Severním ledovým oceánem

INFOGRAFIKA: Nová cesta Severním ledovým oceánem

Loď Venta Maersk s nákladem zmrazených ryb a jihokorejské elektroniky využila pro část cesty podél východosibiřských břehů služby ruského ledoborce. Většinu cesty však zvládla arktickými vodami docela sama.

V budoucnu by se podmínky k plavbě měly ještě zlepšovat. Arktický led je letos podle všech měření na nejnižší zaznamenané ploše. A březnové teploty vody v Beringově moři se pohybovaly vysoko nad dlouhodobým normálem.

Vše nyní nasvědčuje tomu, že oteplování je dlouhodobým trendem, který oslabí arktický led i v budoucnosti. A toho chce Rusko rozhodně využít.

Ambiciózní plány

Na dalekém severu začali Rusové stavět nové silnice a železnice a rozšiřují severské přístavy, aby byly připravené na budoucí nárůst arktické dopravy.

Kvalitní infrastruktura na severu posílí zemi ze strategického hlediska, bude lépe připravena hájit své územní nároky v Arktidě.

Fotogalerie

„Je to rovněž otázka národní prestiže,“ citovaly britské Timesy Malte Humperta, analytika amerického Artic Institute. „Pokud chce Rusko všestranně rozvíjet svou ekonomiku, musí vědět, že severní mořská cesta je nedílnou součástí těchto plánů.“

Zatím není v severských končinách příliš živo, a to kladlo velké nároky na posádku i technické vybavení lodi Venta Maersk.

Vše bylo připraveno tak, aby to mohlo fungovat i v krutých mrazech do minus 25 stupňů Celsia.

Společnost Maersk Line, která vlastní dánské kontejnerové plavidlo, zatím nekomentuje své budoucí plány. Ještě nerozhodla, zda se severní cesta stane její další obchodní trasou.

„Zatím je trasa průjezdná pro běžná plavidla tři měsíce v roce, takže uvidíme, co dál, “ citoval mluvčího společnosti list Independent.

Ekologická rizika

Ekologičtí aktivisté už ale zpozorněli. Připomínají, jaké vážné škody na životním prostředí by mohl v Arktidě způsobit únik paliva z proplouvajících nákladních lodí.

„V mrazivých arktických vodách by to bylo obzvláště nebezpečné, protože nízké teploty by znemožnily přirozené vstřebávání ropného znečištění,“ uvedl Sune Scheller ze severské pobočky Greenpeace.

Zatím je v tamních opuštěných vodách riziko nehody nepatrné. Zvýšený obchodní ruch podél sibiřských břehů by to změnil. Jakákoli nehoda by byla o to vážnější, že ve vzdálených a opuštěných končinách chybějí jakékoli technické prostředky, jak se s případnou ropnou havárií vypořádat.

Archvivní video: Maersk Line je největší lodní kontejnerová společnost světa

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Na cizí svatbu jako do divadla. Indové prodávají turistům vstupenky

Tradiční hinduistická svatba

Klasická pozvánka na svatbu není vždy podmínkou. Stačí si koupit vstupné. Alespoň v Indii, kde některé páry nabízejí...

Změny klimatu vyženou ceny piva na dvojnásobek, tvrdí vědci

Ilustrační snímek

Pivo se v budoucnu stejně jako čokoláda, káva nebo víno může stát obětí klimatických změn, které povedou až ke...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Najdete na iDNES.cz