Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardy na dálnice lákají cizí stavaře. K nelibosti Skansky a Eurovie

  5:12aktualizováno  5:12
Stavební firmy působící dlouho v Česku musí letos v soutěžích Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čelit nezvykle vysoké konkurenci ze zahraničí. Spousta firem se zájmem u nás stavět je přitom v tuzemsku nových. Menší čeští hráči se spojili s velkými stavebními firmami, například ze Španělska, Itálie, Turecka, Bosny a Hercegoviny nebo Kazachstánu, a zkoušejí získat miliardové zakázky na nové silnice.
Stavba dálnice. Ilustrační foto

Stavba dálnice. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Jejich nástup začal loni ve druhém pololetí. Například za modernizaci dálnice Dl mezi Větrným Jeníkovem a Humpolcem nabídlo sdružení českého Geosanu, kazašského SP Sine Midas a italské Toto Costruzioni Generali nejnižší cenu, soutěž ale stále běží. Smlouvu zatím nezískala žádná z těchto společností.

Až devět omezení zároveň. Podívejte se, kde se letos bude opravovat D1

Velké stavební firmy se netají tím, že nástup nových hráčů sledují s obavami. „Vstupují sem bez kapacit, většinou je zastupuje právní kancelář. Mám pochyby, jak jim to půjde,“ říká šéf Skansky Michal Jurka. Podle něj je trh hladový a soutěží se za čím dál nižší ceny.

„Bohužel již v minulosti se ukázalo, že takové firmy nejsou schopné se svými kapacitami projekty dokončit,“ dodala mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Narážela tím například na problém s portugalskou firmou Mota Engil na stavbě obchvatu Třince.

Nejnižší cena je pro zadavatele omezující kritérium

Podle Tomáše Janeby z Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) je zájem zahraničních firem o Česko problémem především pro veřejné investory, jako je ŘSD. „Jako zadavatelé jsou v kleštích, protože soutěží na nejnižší cenu namísto kombinace ceny a parametrů, které mají vliv na kvalitu dodávky. Chceme dálnice a železnice v co nejlepší kvalitě za co nejlepší cenu, ale to neznamená, že to musí stavět ten, kdo nabídne nejnižší cenu,“ říká Janeba.

Konkurence je podle něj na českém trhu vítaná, ale dodavatelé si musí konkurovat za jasných a striktních podmínek, důsledně vyžadovaných veřejnými investory. „Vyspělé země si to dokážou pohlídat. Nejlevnější nabídka od firmy, která tu nemá vlastní zaměstnance, nemá stroje a někdy je i ve své původní zemi v platební neschopnosti, je prostě neseriózní,“ dodává Janeba.

Dostavba D1 láká cizince, o sedm miliard soutěží Poláci i Turci

To potvrzuje i Jiří Vacek z analytické spočnosti CEEC Research. „Pro investora to může být velkým rizikem, protože v případě problémů na stavbě nebo dokonce odchodu dané firmy ze stavby má jen limitované možnosti se na tomto dodavateli takzvaně zahojit,“ říká Vacek. Který dodává, že s obdobnými problémy se v minulosti potýkali i na Slovensku. Tam po čase začali uplatňovat mezi kritéria pro výběr dodavatele i jeho schopnost projekt realizovat.

Jednou z nově příchozích firem je například bosenský Euro-Asfalt, který se veřejné soutěže účastní společně s litoměřickou firmou Garden Line. „Hledali jsme v zahraničí firmu, která dálnice umí, a přes známého jsme se dostali k nim,“ vysvětluje majitel firmy Miloš Náprstek cestu k bosenskému partnerovi.

„Velké pětce největších firem pochopitelně vadí, že mají konkurenci. Jde o velkou firmu s tržbami přes pět miliard a zahraničními zakázkami od Německa po Spojené arabské emiráty,“ dodal Náprstek.

Dálnice jsou po dlouhé zimě výrazně poničené. Projeli jsme s kamerou D6:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.