Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stejná čára, jiná cena. Účet za značení silnic se lišil o 176 procent

  5:00aktualizováno  5:00
Ředitelství silnic a dálnic přikleplo v roce 2015 zakázku, při které namalování jednoho metru krajnice vyšlo na 105 korun. Českobudějovická radnice ve stejném kraji přitom u téže firmy vysoutěžila totožnou práci za 38 korun za metr. Kdyby ŘSD mělo stejné ceny jako magistrát, zaplatilo by v devítimilionové zakázce o 1,7 milionu korun méně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Bílá čára značící krajnici může sloužit jak řidičům jako varování, kam už nemají jet, ale také jako upozornění daňovým poplatníkům, jak se někdy může zacházet s jejich penězi.

Když v roce 2015 soutěžilo ŘSD zakázku na vodorovné značení pro okres České Budějovice, přišla mu jediná nabídka - od společnosti Lion-stavební a obchodní společnost, která zakázku získala za 9,7 milionu korun. Jeden metr čtvereční vodicí čáry na kraji silnice vyšel na 105 korun.

Ve stejné době však soutěžila zakázku na vodorovné značení také českobudějovická radnice. V soutěži bylo zájemců více, vyhrála opět firma Lion. Jeden metr čtvereční stejnou technologií vyšel na 38 korun. Podobné rozdíly jsou i u dalších položek, a to i přesto, že zakázka pro ŘSD byla v celkovém objemu výrazně větší. ŘSD a budějovický magistrát čísla zveřejnily na svých profilech zadavatele.

Jak se liší nabídky pro ŘSD a České Budějovice
Cena v Kč pro České Budějovice ŘSDRozdíl (v %)
Vodicí čára 25 cm kreslená strojně 38 105176
Přechody a šipky kreslené strojně 60 147145
Dvousložková stěrková hmota 195390100
Broušení starého značení80250212,5

Vodorovné značení je zdánlivě banalita a kapka v celkových výdajích Ředitelství silnic a dálnic. Jenže rčení „halíře dělají talíře“ u silničářů platí dlouhodobě. Jen u samotné vodicí a dělicí čáry měly v devítimilionové zakázce hodnotu 2,2 milionu korun. MF DNES už v minulosti opakovaně upozornila na neprůhledné rozdělování peněz v těchto typech řízení.

Firma Lion, která nemá webové stránky a nezveřejňuje výsledky v obchodním rejstříku, však vyhrává zakázky bez soutěže v českobudějovické pobočce ŘSD pravidelně již od 90. let. Ve firmě není nikdo telefonicky k zastižení, na e-mail nereaguje.

Nejvíce zakázek bez soutěže se zadalo v dopravě

ŘSD v minulosti čelilo kritice za neprůhledné malé zakázky, kdy se oslovují pouze vybrané firmy. V roce 2014 dostal státní podnik za zmíněnou zakázku půlmilionovou pokutu od antimonopolního úřadu za to, že ji dělil tak, aby se nemusela soutěžit.

O rok později mohlo mít jihočeské ŘSD na první pohled čisté ruce. Na to samé se zakázka soutěžila v otevřeném řízení. „Do otevřeného řízení se mohl přihlásit každý zájemce, který splňoval požadovaná kritéria,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle něj se zakázka pro silnice v Jihočeském kraji rozdělila na jednotlivé oblasti i kvůli tomu, že podle dlouholetých zkušeností jeden uchazeč nezvládal značení provést vždy do konce roku a hrozilo přeprodání zakázky více subdodavatelům.

Jenže tak otevřená soutěž nebyla. Firmy z oboru podotýkají, že by musely plnit absurdní podmínky - šlo například o požadavky na kvalifikaci stavbyvedoucího nebo strojní vybavení, kterým by bylo možné celou zakázku uskutečnit během dvou dnů.

Soutěžit chtěly i jiné firmy

Původní termín na namalování čar byl jeden měsíc po podpisu smlouvy, jen pár dní po uzavření zakázky se však ŘSD dohodlo s Lionem na prodloužení smlouvy o déle než sedm měsíců. „Byla to jasná změna podmínek po soutěži. Nereálně krátkou dobou pro realizaci akce a vysokými pokutami za její nedodržení odradili od soutěže jiné uchazeče,“ dodal jeden ze zástupců firem, které o zakázku měly zájem.

Podle něj si předraženou zakázkou na ŘSD vydělají na to, aby mohli podseknout cenou jiné, menší zakázky. ŘSD argumentuje tím, že hodnota zakázky vycházela z „ceníku“ prací na silnicích, který schválilo ministerstvo dopravy a ani v jednom nebyla hodnota zakázky překročena.

Zakázka může mít ještě jiný dopad - ŘSD změnilo přístup k těmto malým soutěžím a vypsalo velké zakázky na rámcové smlouvy. Do nich však vyžaduje velký objem referencí, kterými se často mohou prokázat jen firmy, které v minulosti dostávaly zakázky bez řádné soutěže, čili je v takovýchto úzkých oborech jako jediné mají. Menší firmy, často v minulosti diskriminované, tak na zakázky pro ŘSD nyní na několik let nedosáhnou.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

Ministr dopravy Dan ťok

Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku...

Najdete na iDNES.cz