Většina cyklistických zámků je galérce pouze pro smích

  11:27aktualizováno  11:27
- Zámky na kolo připomínají v mnoha ohledech automobilové tyče na volanty. Amatérské zlodějíčky sice odradí, ale pro profesionály rozhodně nejsou velkou překážkou. Až na výjimky je totiž lze během několika vteřin přestřihnout pákovými nůžkami nebo jednoduše roztlouci kladivem. Pokud si zloděj zakládá na čisté práci, může je během několika desítek vteřin odemknout speciální planžetou tak hladce jako obyčejný zámek u panelákových dveří nebo rozlousknout jejich jednoduchý číselný kód.
Milovníci techniky mezi poberty za stejnou dobu dokážou většinu vložek odvrtat kapesní akumulátorovou vrtačkou nebo jen tak přeříznout ruční pilkou na železo.

Takové výsledky přinesl test deseti běžně prodávaných zámků na kolo. Zkoušky podstoupily zámky všech obvyklých typů a cenových kategorií od pár desítek do čtrnácti set korun. Jedná se přitom o zlomek nabídky na trhu.

Nejbezpečnější zámky jsou příliš těžké

Čestnou výjimkou mezi horšími a špatnými zámky byl Trelock Titan 330 s kovovou závorou. Věren svému názvu má však opravdu titánské rozměry: lze ho sice připevnit do rámu kola, ale v batůžku zabere skoro všechen prostor. Navíc váží jeden a čtvrt kilogramu, což je více než desetina váhy horského kola. Zato ho nelze přeříznout ruční pilkou, odvrtat m u vložku, přeštípnout kleštěmi ani hydraulicky roztrhnout. "Je vhodný pro motocykl nebo hodně drahé kolo," řekl po jeho zevrubné prohlídce zámečník Jiří Hrdlička. Cyklista Martin Točík, který ho půl roku testoval v praxi, k tomu dodal: "Na vyjížďky jsem ho s sebou nebral, ale spokojeně jsem ho používal k upnutí kola k zábradlí v našem domě." Dlužno dodat, že spokojenost byla na místě, protože předtím přišel ve stejném domě již o dva bicykly a tento zámek všechny zloděje pravděpodobně odradil. O krok z hlediska bezpečnosti zůstal za Trelockem zámek Abus Tramp 850/5k90 s řetězem. Tři čtvrtě kilogramu váhy sice také není málo, ale na kratší výlety nebo popojíždění po městě či od vesnice k vesnici se dalo snést. Za to nabídl Abus kromě možnosti odvrtání vložky podobnou úroveň nedobytnosti jako Trelock. Navíc délka řetězu umožnila Abusu uzamčení kola k mnohem silnější tyči či sloupu než Trelock s obloukovou závorou.

Lankové typy nevzdorují déle než 60 sekund

Nejrozšířenějšími zámky mezi turisty a amatérskými cyklisty jsou lankové na klíček. Součástí těch lepších jsou i držáky na rámy, a tak není potřeba je vozit po kapsách nebo v batozích. Mezi testovanými zámky této kategorie nejlépe uspěly takové, které měly lanko dlouhé nejméně metr. Daly se připoutat k ještě silnějším sloupům či stromům než řetězový Abus. Jejich majitelé by však měli počítat s tím, že si koupili zámky spíše proti náhodným nenechavcům než proti opravdovým zlodějům. "Jejich jednoduché zámky se totiž dají vyplanžetovat nejpozději do jedné minuty," vysvětlil zámečník Jiří Hrdlička. Podle protokolu Strojírenského zkušebního ústavu se všechny daly přestřihnout obyčejnými štípacími kleštěmi do dvaceti vteřin. "Ten, kdo spěchá, tyto průměrné časy zkrátí i na polovinu," řekl k výsledkům laboratorních testů zkušební technik, který je prováděl, Pavel Matula.

Rozluštit číselný kód trvá jen pár minut

Ještě o něco horší byly zámky s krátkým lankem, které se otvíraly na troj- či čtyřmístný mechanický kód. "Takové jsou vhodné snad jen na dětskou tříkolku," komentoval jejich účinnost zámečník Jiří Hrdlička. "Kód totiž pozná každý, kdo má aspoň trochu citu." Jeho slova se potvrdila při první schůzce amatérských cyklistů před testováním, kdy si každý z nich doslova osahal všechny testované zámky. Jejich neškoleným rukám během pár minut neodolal jediný zakódovaný zámek. Navíc s krátkým drátem jsou potíže. "Buď s ním sepnete dva bicykly k sobě, a potom zloděj odnese obě, nebo jím rám připnete horko těžko k zábradlí a nemáte pod zámkem kola a sedlo. Třetí možnost je, že připnete k zábradlí jen jedno kolo, a případný poberta odnese bicykl a nechá vám jen to kolo," popsal své zkušenosti příležitostný cyklista Pavel Jaroš.

Protokol SZÚ (zde)
Postřehy k testu zámků na kolo (zde)

O testu

* testoval Strojírenský zkušební ústav v Jablonci nad Nisou, zámečník pražské záchranné technické služby AAA a šest rekreačních cyklistů
* prodejci ani výrobci o hodnocení nevěděli
* náklady hradila redakce

Doporučení před opuštěním kola

* bicykl zamykat na místě, kde ho vidí více lidí
* spojit obě kola, rám a sedlo
* sepnout více bicyklů dohromady a lanka zámků proplést

* odmontovat všechno, co se dá lehce ukrást (cyklocomputer, lahev, brašnu, blikačku...)

vítěz testu

Nejlepším kompromisem mezi váhou a odolností je koupě zámku s řetězem Abus Tramp 850/5k90 za necelých tisíc korun. I zkušený zloděj s planžetou v ruce by měl potíže při odemykání bez klíče. Na řetěz neplatí běžné kleště ani kladivo. (kt)

1395 Kč hmotnost: 1275 g názor zámečníka 1): do 15 min

275 Kč hmotnost: 367 g názor zámečníka 1): do 1 min

189 Kč hmotnost: 284 g názor zámečníka 1): do 5 min

269 Kč hmotnost: 343 g názor zámečníka 1): do 1 min

Žádný zámek není dokonalý, a tak riziko krádeže sníží jejich kombinace.

75 Kč hmotnost: 116 g názor zámečníka 1): do 1 min

279 Kč hmotnost: 333 g názor zámečníka 1): do 2 min

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017)

Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů...

Hon na zákazníky startuje. Dopravu zdarma letos nabídne 1300 e-shopů

Pražský sklad společnosti Mall.cz na snímku z listopadu 2012 (Ilustrační snímek)

V poledne odstartuje každoroční hon e-shopů na zákazníky, kteří chtějí při nákupu z e-shopů ušetřit na dopravě. Do akce...

České Vánoce jsou levnější než slovenské. Může za to růst mezd

Dárky, ilustrace

Příjmy Čechů i Slováků v posledních letech rostly, a tak i Vánoce jsou pro průměrné domácnosti obou zemí „levnější“....

Najdete na iDNES.cz