Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavné vinařství Veuve Cliquot nechává uzrát víno na mořském dně

  16:48aktualizováno  16:48
Francouzský výrobce šampaňského Veuve Cliquot v půlce června "uskladnil" 300 lahví na mořském dně ve 40metrové hloubce Baltského moře u finského souostroví Alandy, aby tam 30 let zrály. Chce přesněji zanalyzovat proces zrání. Inspiroval se chutí šampaňského vyloveného před čtyřmi lety z potopeného vraku lodi na témže místě.

Šampaňské Veuve Cliquot. | foto: Veuve Cliquot

"Moře je v těch místech málo slané, tudíž příliš neprovokuje korozi, navíc tato hloubka nabízí ideální konzervační podmínky se stálou teplotou vody kolem pěti stupňů Celsia, v hluboké tmě, navíc v klidném místě, bez proudů," vysvětlila historička Fabienne Moreauová, která pro remešskou slavnou společnost pracuje.

V udaném místě je i tlak mírně nižší, než je tlak uvnitř lahví, což je další prvek, který lahve udrží netknuté. Fakticky je v ocelové kleci uloženo 250 lahví různých sklizní a 50 velkých 1,5litrových (Magnum). Operaci provedli v tajnosti 18. června potápěči v místech, kde v roce 2010 vylovili náklad šampaňského stejné značky z potopené lodi z počátku 19. století.

"I když byly ponořené takřka dvě staletí, jejich zakonzervování a chuť nás mimořádně překvapila a vzbudila zájem o to, abychom pokračovali v tomto dobrodružství," zdůraznila Moreauová pro agenturu AFP. Operace, kterou společnost pojmenovala "Mořský sklípek", má trvat minimálně 30 let. Podílejí se na ni enologové a další znalci z francouzských univerzit v Remeši a Bordeaux.

Společnost Veuve Cliquot vznikla v roce 1772, v překladu znamená vdovu Cliquotovou. Ta se díky svému ovdovění v 27 letech, kdy převzala byznys po manželovi, zařadila k prvním podnikatelkám na světě.

Vinaři naslepo sáhli po vínu z moře

"Mořské sklípky" začínají být nejspíš v módě. Vloni se výrobce šampaňského Drappier rozhodl vyzkoušet něco podobného. Nechal utopit 600 lahví u francouzského pobřeží v Atlantiku v patnáctimetrové hloubce.

"V pondělí jsme udělali zkušební ochutnávku naslepo a všichni experti dali přednost vzorkům, které za sebou měly pobyt v moři," popsal majitel firmy Michel Drappier. "Takové šampaňské mělo jemnější bublinky, bylo krásně šumivé a mělo komplexnější chuť," dodal.




Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy...

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Další z rubriky

Moc soli, málo masa. České uzeniny propadly v testu levných potravin

ilustrační snímek

Potraviny z Německa jsou kvalitnější než české, potvrdilo srovnání levných výrobků, které provedl časopis dTest. České...

Instantní kakao tvoří ze tří čtvrtin cukr, pro dítě je i jeden hrnek moc

Instantní kakaový nápoj (ilustrační snímek)

Instantní kakaa obsahují v průměru 75 procent cukru a jen 21 procent drahého kakaového prášku, upozorňuje...

Češi loni vypili méně piva, výrobci z toho viní i protikuřácký zákon

Zájem o pivo v plechovce je podle pivovarů stále větší.

Po pěti letech růstu loni výstav českých pivovarů meziročně klesl. Snížily se domácí prodej i spotřeba piva. Naopak se...

Najdete na iDNES.cz