Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavné vinařství Veuve Cliquot nechává uzrát víno na mořském dně

  16:48aktualizováno  16:48
Francouzský výrobce šampaňského Veuve Cliquot v půlce června "uskladnil" 300 lahví na mořském dně ve 40metrové hloubce Baltského moře u finského souostroví Alandy, aby tam 30 let zrály. Chce přesněji zanalyzovat proces zrání. Inspiroval se chutí šampaňského vyloveného před čtyřmi lety z potopeného vraku lodi na témže místě.

Šampaňské Veuve Cliquot. | foto: Veuve Cliquot

"Moře je v těch místech málo slané, tudíž příliš neprovokuje korozi, navíc tato hloubka nabízí ideální konzervační podmínky se stálou teplotou vody kolem pěti stupňů Celsia, v hluboké tmě, navíc v klidném místě, bez proudů," vysvětlila historička Fabienne Moreauová, která pro remešskou slavnou společnost pracuje.

V udaném místě je i tlak mírně nižší, než je tlak uvnitř lahví, což je další prvek, který lahve udrží netknuté. Fakticky je v ocelové kleci uloženo 250 lahví různých sklizní a 50 velkých 1,5litrových (Magnum). Operaci provedli v tajnosti 18. června potápěči v místech, kde v roce 2010 vylovili náklad šampaňského stejné značky z potopené lodi z počátku 19. století.

"I když byly ponořené takřka dvě staletí, jejich zakonzervování a chuť nás mimořádně překvapila a vzbudila zájem o to, abychom pokračovali v tomto dobrodružství," zdůraznila Moreauová pro agenturu AFP. Operace, kterou společnost pojmenovala "Mořský sklípek", má trvat minimálně 30 let. Podílejí se na ni enologové a další znalci z francouzských univerzit v Remeši a Bordeaux.

Společnost Veuve Cliquot vznikla v roce 1772, v překladu znamená vdovu Cliquotovou. Ta se díky svému ovdovění v 27 letech, kdy převzala byznys po manželovi, zařadila k prvním podnikatelkám na světě.

Vinaři naslepo sáhli po vínu z moře

"Mořské sklípky" začínají být nejspíš v módě. Vloni se výrobce šampaňského Drappier rozhodl vyzkoušet něco podobného. Nechal utopit 600 lahví u francouzského pobřeží v Atlantiku v patnáctimetrové hloubce.

"V pondělí jsme udělali zkušební ochutnávku naslepo a všichni experti dali přednost vzorkům, které za sebou měly pobyt v moři," popsal majitel firmy Michel Drappier. "Takové šampaňské mělo jemnější bublinky, bylo krásně šumivé a mělo komplexnější chuť," dodal.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu ledových čajů

Ilustrační snímek

MF DNES testovala ledové čaje z obchodu. Nakoupili jsme dvanáct vzorků slazených černých a zelených čajů, jež jsou...

ANALÝZA: Státníci se políbili, obavy z obchodní války mezi USA a EU trvají

Americký prezident Donald Trump se setkal s předsedou Evropské komise Junckerem...

Ani středeční schůzka amerického prezidenta Donalda Trumpa se šéfem Evropské komise Jean-Claude Junckerem úplně...

Coca-Cola se stahuje se sladkými nápoji ze středních škol

Coca-Cola (ilustrační snímek)

Nápojařská firma Coca-Cola už nebude nabízet na středních školách v České republice sladké nápoje, tedy například...



Najdete na iDNES.cz

Právě čtete