YouTube vznikal jako stránka, na kterou mohli uživatelé pověsit svá videa. Vtipné příhody s domácím zvířectvem a různé karamboly. Postupně se rozrostl a když ho loni Google kupoval, musel si připravit přes třicet miliard korun.
"Tým YouTube vytvořil skvělou a vlivnou mediální platformu, která doplňuje záměr Googlu, organizovat světové informace a učinit je univerzálně dostupnými a užitečnými," prohlásil šéf Googlu Eric Schmidt.
Už tehdy ale bylo jasné, že žaloby na sebe nenechají dlouho čekat. Vedle domácích videí se na YouTube objevily hudební klipy i celé televizní programy.
Viacom, vlastník MTV nebo Comedy Central, se YouTubu postavil jako první. "Podstatná část obsahu stránek YouTube se skládá z nelicencovaných kopií chráněných děl a firma udělala velmi málo pro to, aby tomuto masivnímu porušování zamezila," stěžuje si Viacom u newyorského federálního soudu.
YouTube už loni v říjnu slíbil, že ze pořady kanálu Comedy Central zmizí, ale evidentně se nezadařilo. Ještě v únoru Viacom žádal o stažení sta tisíc klipů. Nyní mu došla trpělivost. "Zveřejňování chráněných děl je klíčovým bodem jejich obchodního plánu," tvrdí Viacom. YouTube to může žaloba vyjít na miliardu dolarů.
Na web se díky liberální politice webu dostávají například epizody ze seriálu South Park, satirický pořad The Colbert Report nebo animovaný seriál SpongeBob SquarePants. Zástupci Googlu sice argumentují i tím, že tím zvyšují popularitu pořadů, ale podle Viacomu tím firmě odčerpávají inzerenty a tím i zisky.