Pravidla pro odškodňování cestujících na železnici jsou přísná a nárok na náhradu má jen malá část cestujících. „O náhradu 25 procent ceny mají nárok lidé ze spojů zpožděných o 60 minut. Úhradu 50 procent ceny mohou dostat lidé, jejichž vlak měl zpoždění více než dvě hodiny,“ řekl mluvčí Evropského spotřebitelského centra v ČR Ondřej Tichota.
Nárok na odškodnění ale mají v Česku jen lidé, kteří za jízdenku utratili alespoň 400 korun. Jde tak především o cestující na mezistátních vlacích.
Nad rámec povinné kompenzace se rozhodl jít RegioJet. „Pokud je náš spoj zpožděn - a to i z důvodu přírodní katastrofy - vrátíme cestujícím podle délky zpoždění část nebo i sto procent jízdného,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura. Cestující z dotčených spojů podle něj peníze dostali automaticky. Nemuseli o ně žádat a mohli je buď využít na nákup nové jízdenky, anebo si je nechat.
Bez elektřiny je stále 11 tisíc domácností, stav nouze trvá v šesti krajích |
Naproti tomu u konkurenčního Leo Expressu se musejí cestující o náhradu přihlásit. Výše kompenzace se odvíjí od délky zpoždění a může být od 25 procent do 100 procent ceny zakoupené jízdenky v případě zrušení spoje. K tomu ještě cestující dostane náhradu dalších 50 procent ceny ve formě Leo korun, které je možné využít na nákup nové jízdenky, uvedla mluvčí společnosti Kateřina Veitová.
České dráhy dosud vyřídily podle Šťáhlavského několik tisíc žádostí o kompenzace. Kromě cestujících, kterým povětrnostní podmínky zkomplikovaly cestu po Česku, dopravce odškodňuje lidi cestující po okolních zemích s jízdenkami Českých drah. Rozsáhlá zpoždění si vyžádala vichřice v Německu, Polsku, v Rakousku a Slovensku, dodal mluvčí drah.
V Česku vichřice a její následky jako vyvrácené stromy zcela zastavily desítky lokálních tratí i některé hlavní železniční koridory, stovky spojů byly buď odřeknuty nebo nabraly často až mnohahodinová zpoždění.