Česká vína se dosud členila podle německého systému, který vína dělí podle cukernatosti. Na tom se dál nic nemění. Vinaři ale poprvé využili možnost zdůraznit oblast, odkud dané víno pochází.
Tento takzvaný apelační systém, který je běžným hodnotícím znakem italských nebo francouzských vín, vznikl už před pěti lety. Ministerstvo zemědělství ale udělilo sdružení VOC Znojmo povolení přiznávat vína originální certifikace (VOC) po dvouletém schvalování až letos v březnu.
Znojemská žádost nebyla první. Předchozí dvě ministerstvo zamítlo, protože nesplňovaly zákonem stanovené podmínky.
Nejviditelnějším znakem, že dané víno patří do systému VOC Znojmo, je páska kolem hrdla lahve. Na ní spotřebitel najde nejen kód výrobce, ale i například kolik lahví konkrétního vína vinař vyrobil. Každý výrobce od sdružení dostane jen tolik pásků, kolik lahví vyprodukuje. Za každý pásek navíc do společného fondu odvádí peníze.
Další změna se týká hodnocení vín. "Víno, které na závěr vystupuje pod tímto označením, není vínem, které by hodnotila státní komise, ale hodnotí si ho sami vinaři," vysvětluje ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
Podle Machovce bude systém, ve kterém si vinaři vzájemně kontrolují dodržování nastavených parametrů a společně ručí za kvalitu takto označeného vína, rozhodně zajišťovat větší kvalitu.
VOC ZnojmoVOC je zkratka pro "vína originální certifikace" nebo také "Vůně vína, Odrůda Hroznů, Cit vinaře". Vína VOC Znojmo musí splňovat například tyto podmínky:
|
Součástí sdružení VOC Znojmo je třináct výrobců vín ze znojemské oblasti. Vinař Jiří Hort od zavedení apelačního systému očekává hlavně marketingový přínos.
"Podle mě systém nebude mít ten efekt, že tomu konkrétnímu vinaři okamžitě přinese peníze, ale je to absolutní novinka, takže to vinařům určitě pomůže reklamně," míní Hort. Dodává, že apelační systém, který více než na cukernatost hroznů dbá na jejich původ, pozvedne moravská vína i z mezinárodního hlediska.
Machovec je ale přesvědčen, že apelační systém bude mít pro vinaře i ekonomický přínos. "Budou-li vinaři garantovat vysokou kvalitu vín, která se skutečně prokáže, a budou-li na sebe přísní, dostane se víno do povědomí lidí a pro vinaře to pak bude mít i ekonomický přínos," soudí Machovec. Jako příklad uvádí osvědčené apelační systémy zavedené v Rakousku nebo v Itálii.
Na případném úspěchu nebo neúspěchu sdružení VOC Znojmo také záleží, zda se do systému VOC budou chtít zařadit i další vinaři. Proces, který musí sdružení absolvovat, aby získalo příslušné povolením, je poměrně náročný. Machovec dodává, že vše nyní záleží na vinařích ze sdružení VOC Znojmo, jak budou schopni tuto značku prodat na trhu.
Vinaři se shodují, že náklady spojené s přechodem na apelační systém VOC Znojmo budou vykoupené plánovaným marketingovým přínosem novinky. "Ty náklady jsou v podstatě zanedbatelné," říká Libor Dubovský z Tasovického vinařství.
VÍCE O PŘEDSTAVENÍ VÍN VOC Znojmo ZDE |