Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vinaři: Budoucnost je v dražším víně

  10:03aktualizováno  10:03
Moravští a čeští vinaři po loňské zkušenosti, kdy do tuzemských obchodů vtrhla vína z dovozu, poznali, že s víny v hypermarketech si nevystačí. I ti největší proto otáčejí kormidlo a vytvářejí nové značky pro svá kvalitnější vína, aby přežili v silné konkurenci.
Víno - (c) profimedia.cz/corbis

Víno - (c) profimedia.cz/corbis - Víno - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Z moravských hroznů se stolní víno nedá vyrobit, to je drahé," popisuje spolumajitel Révy Rakvice Zdeněk Šilinek s tím, že se raději vyplatí dovážet italské hrozny.

O rezignaci místních vinařů vyrábět z vlastních zdrojů stolní víno do krabic, které stále patří ve velkých obchodech k nejprodávanějším, svědčí i čísla za celý byznys.
Loni se stolní víno na tuzemské produkci podílelo jen necelými čtyřmi procenty, přívlastkového vína na druhém konci kvalitativního žebříčku bylo čtyřikrát více. Silný střed dělají jakostní odrůdová vína v cenách od 50 do 80 korun, kde teď zuří v hypermarketech největší boj.

Vinaři v Čechách a na Moravě jsou dnes velmi pestrá skupina, od těch nejmenších rodinných vinařství po velké giganty spravující stovky hektarů. Vše, co dohromady vyprodukují, pokrývá spotřebu vína v tuzemsku jen asi z jedné třetiny. Přesto musí bojovat, aby prodali.

Zatímco ti menší se snaží zaměřit v první řadě na kvalitnější a také dražší přívlastková vína, první desítka vinařských obrů stojí rozkročená na obou nohách. Bohemia Sekt, Soare, Znovín, Vinselekt a další dodávají vína jak do hypermarketů, tak do vinoték a pro gastronomii.

Znovínu Znojmo, který dává do hypermarketů třetinu své produkce, loni prodeje odrůdových vín, přezdívaných podle etikety orlice, mírně klesly. "V odrůdových levných vínech se prostor zmenšil," potvrzuje šéf vinařské trojky Pavel Vajčner.

Hypermarket, přítel vinařů?

Jinde se však díky zvyšující se kupní síle a rozvíjející se vinné chuti místních spotřebitelů rozšířil. Zatímco lahví Znovín prodá nyní o něco méně, tržby mu díky většímu zájmu o dražší vína, prodávaná pod značkou Terroir club, rostou. Ta se do hypermarketů vůbec nedostanou. A když po nich velké řetězce zatoužily, vytvořil Znovín novou řadu, Genus Regis.

Podobně pečlivě si drží stranou produkci pro velké obchody a restaurace s hotely i další vinařské firmy. Réva Rakvice sama dodává jen pro gastronomii a vinotéky. Pro obchodní řetězce založila další odnož, firmu Ravis. "Restauratéři nechtějí kupovat to, co vidí v hypermarketu," vysvětluje spolumajitel obou firem Zdeněk Šilinek. Jiní sázejí na odlišné etikety pro různá prodejní místa.

Chleba se však láme při jednání o ceně, kdy i ti největší vinaři jsou proti řetězcům drobečkové. O cenu se licituje v internetových aukcích, při nichž jiné kritérium než "za kolik" neexistuje. Obchodníci si navíc dobře hlídají, jestli u konkurence neprodávají levněji.

Ve velkých obchodech se totiž točí dokola pět až deset velkých vinařů a ty je snadné uhlídat. "Řetězce jsou jistota objemu," uvádí velkou výhodu dodávek pro obchodní giganty Šilinek z Révy Rakvice. "Jeden až dva kamiony našeho vína jezdí denně do Prahy do řetězců. A k tomu jedno větší auto pro restaurace a vinárny," dokresluje obraz velkého zákazníka Vajčner.

Slámová, ledová, košer, bio

Malí vinaři pochopili, že se musí vyčlenit z davu a zaujmout spotřebitele. Každý na to šel po svém.

Petr Marcinčák je dnes největším výrobcem slámového vína v Evropě, Réva Rakvice tvrdí, že dělá nejvíce ledového, Ivan Váňa z Mostecka vyrábí košer vína, Miloš Michlovský šlechtí nové odrůdy a je největším výrobcem bio vín.

"Dělám pouze přívlastková vína, protože lepší je dělat méně vína za více peněz. To se lépe prodává," říká majitel stejnojmenného vinařství Petr Marcinčák. "Masová produkce se musí neustále podbízet, cenou to nikdy nekončí, vždy přijde někdo, kdo je ještě levnější," dodává.

Přívlastková vína se navíc lépe umisťují v početných soutěžích pořádaných v Česku a v zahraničí. Medaile na lahvi pak dává některým vinařům prostor zvýšit cenu.

Vinotéky a restaurace jsou oproti velkým obchodům ochotny vyšší cenu za kvalitnější víno akceptovat. Výrobků se do nich nedostane tolik jako do velkého obchodu, i tady se vede boj o každý kousek regálu. "Musíte se nějak zviditelnit, nabídnout lednici, regál, oblečení,“ uzavírá Šilinek.

Autoři:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Vyděšená mrkev nabádá děti k pití alkoholu. Britové zatrhli reklamu Aldi

Mrkev Kevin v reklamě Aldi má děsivé vize. Vidí duchy. Podle regulátora ale...

Z britských obrazovek musela zmizet reklama s roztomilou animovanou mrkví jménem Kevin. Zelenina, která se úspěšně...

VIDEO: V každém z nás je sportovec. Ruzyňské letiště fandí olympionikům

V každém z nás je kus sportovce

Letiště Václava Havla Praha vytvořilo sérii tří virálních videí, kterými podporuje české sportovce v Jižní Koreji. Tři...

T-Mobil loni zvýšil tržby o dvě procenta, má šest milionů zákazníků

Ilustrační fotografie

Mobilní operátor T-Mobile má v současné době nejvíce zákazníků na trhu. Jejich počet loni stoupl o 128 tisíc na 6,176...

Najdete na iDNES.cz