Víno v plechovce v USA sice stále zabírá jen 0,2 procenta všech prodejů vína, podle CNBC, která citovala Nielsen statistics, však brzy prodeje rapidně vzrostou.
V porovnání se starší generací dnešní mladí lidé raději pijí víno než pivo, řekl CNBC Ray Isle z časopisu Food & Wine. Kupovat si celou lahev je pro ně však moc drahé. „Mileniálové nechtějí utrácet desítky dolarů za víno za lahev,“ řekl v nadsázce. Nejčastěji se zde cena lahvového vína pohybuje mezi 11 a 25 dolary.
Plechovky se prodávají v různých velikostech, obvykle 375 a 250 mililitrů, ta levnější za cenu přibližně 6 dolarů (asi 120 korun). Menší velikost může nahrávat prodejům – podle CNBC je každý čtvrtý zákazník více otevřen experimentům s novými odrůdami vína, pokud nemusí kupovat hned celou lahev.
Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony |
Ve Spojených státech za poslední tři roky vzrostlo množství značek vína v plechovce z několika desítek na více než sto. V roce 2017 společnost E. & J. Gallo Winery vyrobila více než 12 milionů plechovek vína Barefoot spritzer. Oproti roku 2016 se jedná o 31procentní nárůst.
Víno v plechovce má však i své odpůrce. Ti obvykle tvrdí, že plechovka připraví víno o část charakteristické vůně a chuti. Jenže zastánci argumentují tím, že jde hlavně o zábavu a aktivity, které nejde provádět při popíjení z lahví a skleniček, ale které plechovky umožňují.
Devon Broglie, mistr sommelir a člen představenstva sommelierské asociace USA se domnívá, že se raketový růst prodejů v USA brzy zastaví.
Podle něj se však brzy začne zvětšovat možnost výběru a kvalita plechovkových vín. „Na víno v plechovce by se nemělo pohlížet s despektem,“ řekl CNBC.
V České republice prozatím plechovková vína velký úspěch nezaznamenávají. „Je to pro nás okrajová záležitost,“ řekl prezident Svazu vinařů České republiky Tibor Nyitray iDNES.cz.
Čeští zákazníci jsou podle něj konzervativnější než američtí. „Víno pro lidi u nás není ‚jen‘ pití v plechovce,“ dodal. Neočekává, že plechovková vína v Česku uspějí.