Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Virtuální obchod není bez rizika

aktualizováno 
-
O mnoho lépe než v testu MF DNES neskončil elektronický obchod ani v hodnocení západoevropských spotřebitelských sdružení. Například v loňském testu časopisu belgických spotřebitelů Test-Achats získalo 77 procent internetových obchodníků velmi špatné hodnocení. Že prodej po internetu není pro spotřebitele příliš jistý, ověřila i mezinárodní federace spotřebitelských organizací Consumers' International. Při zkušebních objednávkách v sedmnácti zemích celého světa téměř desetina z nich nedorazila k zákazníkům. Na druhou stranu pouze každý desátý virtuální obchod poskytoval všechny potřebné informace pro zákazníky. Často chyběla skutečná adresa obchodníka, údaje o nákladech za dopravu nebo možnost vrátit zboží. Ani čísla z USA, kde je obchod i pošta daleko rozvinutější, nejsou moc povzbuzující - pětina objednaných věcí dorazí buď pozdě, nebo nikdy. Jedním z důvodů pomalosti změn v Evropě je, že většina pošt je státních, má faktický monopol a může si dělat nebo nedělat, co chce. Zákazník má šanci na lepší službu a výběr dodavatele jen u balíků, kde o ně soupeří řada zásilkových společností. Státní pošty však využívají podpory států ke skupování podílů těchto společností a ke znovuzískání ztracených pozic. Zabránit jim v tom může jen další liberalizace v EU, která by měla být věcí příštích dvou až tří let.

Doporučení:

* vyhnout se stránkám, na kterých není možné identifikovat prodejce (nestačí jméno a poštovní schránka, ale je potřeba znát celou adresu)

* zákazník, který si zboží objednává na adrese v zemích Evropské unie,má sedmidenní lhůtu na rozmyšlenou, v níž může zboží vrátit bez udání důvodu

* nenakupovat na stránkách s erotickým obsahem, protože představují osmdesát procent problematických transakcí

* zvolit platbu po převzetí zboží (na dobírku)

* uschovat si papírovou kopii objednávky a e-mailovou korespondenci s firmou

* při převzetí prověřit kvalitu zboží a potřebné doklady (účtenku nebo fakturu, návod k použití, záruční list)

Pramen: Spotřebitelské sdružení Test-Achats, Belgie

Studie o stavu internetového obchodování v České republice je k dispozici v internetovém magazínu iDNES na adrese www.idnes.cz/test. Na stejném místě jsou i odkazy na evropská spotřebitelská sdružení, která se zabývají internetovým obchodem, a vzorový zákon OSN o elektronickém obchodu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

Ilustrační foto.
Sušené výživy pro batolata obsahovaly nadbytek karcinogenů

Batolecí výživy dvou značek neprošly laboratorním testem, který zkoumal přítomnost maximálního přípustného množství karcinogenních látek. Odhalily to...  celý článek

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.