Virtuální obchod není bez rizika

-
O mnoho lépe než v testu MF DNES neskončil elektronický obchod ani v hodnocení západoevropských spotřebitelských sdružení. Například v loňském testu časopisu belgických spotřebitelů Test-Achats získalo 77 procent internetových obchodníků velmi špatné hodnocení. Že prodej po internetu není pro spotřebitele příliš jistý, ověřila i mezinárodní federace spotřebitelských organizací Consumers' International. Při zkušebních objednávkách v sedmnácti zemích celého světa téměř desetina z nich nedorazila k zákazníkům. Na druhou stranu pouze každý desátý virtuální obchod poskytoval všechny potřebné informace pro zákazníky. Často chyběla skutečná adresa obchodníka, údaje o nákladech za dopravu nebo možnost vrátit zboží. Ani čísla z USA, kde je obchod i pošta daleko rozvinutější, nejsou moc povzbuzující - pětina objednaných věcí dorazí buď pozdě, nebo nikdy. Jedním z důvodů pomalosti změn v Evropě je, že většina pošt je státních, má faktický monopol a může si dělat nebo nedělat, co chce. Zákazník má šanci na lepší službu a výběr dodavatele jen u balíků, kde o ně soupeří řada zásilkových společností. Státní pošty však využívají podpory států ke skupování podílů těchto společností a ke znovuzískání ztracených pozic. Zabránit jim v tom může jen další liberalizace v EU, která by měla být věcí příštích dvou až tří let.

Doporučení:

* vyhnout se stránkám, na kterých není možné identifikovat prodejce (nestačí jméno a poštovní schránka, ale je potřeba znát celou adresu)

* zákazník, který si zboží objednává na adrese v zemích Evropské unie,má sedmidenní lhůtu na rozmyšlenou, v níž může zboží vrátit bez udání důvodu

* nenakupovat na stránkách s erotickým obsahem, protože představují osmdesát procent problematických transakcí

* zvolit platbu po převzetí zboží (na dobírku)

* uschovat si papírovou kopii objednávky a e-mailovou korespondenci s firmou

* při převzetí prověřit kvalitu zboží a potřebné doklady (účtenku nebo fakturu, návod k použití, záruční list)

Pramen: Spotřebitelské sdružení Test-Achats, Belgie

Studie o stavu internetového obchodování v České republice je k dispozici v internetovém magazínu iDNES na adrese www.idnes.cz/test. Na stejném místě jsou i odkazy na evropská spotřebitelská sdružení, která se zabývají internetovým obchodem, a vzorový zákon OSN o elektronickém obchodu.