Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Virtuální realita se chytá v českých firmách. Používá se i při náborech

  13:47aktualizováno  13:47
Virtuální realita už není jen pro herní nadšence a vědce z NASA. Čím dál větší uplatnění nachází i v byznysu. Z tuzemských firem začal letos technologii využívat kariérní portál Proudly nebo realitní projekt Flatio.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Firmy nabízejí nízkonákladové virtuální brýle v přepočtu už za pár stovek korun. Technologii, snadno dostupnou zákazníkům, tak mohou využívat i malé startupy pro komerční účely.

Jedním z nejnovějších případů je tuzemský kariérní portál Proudly. Ten točí videa ve firmách, jako je Nestlé, Vodafone nebo Faurencia (dodavatel autodílů), a uchazečům o práci dává virtuálně nahlédnout do jejich výrobních závodů nebo firemních sídel.

„Slouží to primárně k představení firemní kultury. Chceme ukázat atmosféru, jaká je v těchto společnostech,“ popsal netradiční přístup ředitel Proudly Jan Klusoň. Společnost používá k pořízení záznamů vlastní technologii včetně šesti kamer GoPro, vytváří si vlastní produkci i software.

Je to patrně první případ v tuzemsku, kdy se virtuální realita používá při náborech zaměstnanců. Využití má však mnohem širší. Už letos v únoru s podobným nápadem přišel český startup Flatio, který propojuje majitele bytů s potenciálními nebo stávajícími nájemníky. Kromě toho, že si klienti mohou pomocí brýlí prohlédnout nemovitost on-line, mají možnost uzavřít po internetu smlouvu.

„Osvědčuje se nám to. Uvažujeme o tom, že zákazníkům do budoucna budeme brýle objednávat nebo dávat s tím, že při rezervaci budou zdarma,“ říká spoluzakladatel Flatio Radim Rezek. Kamenný obchod brýle nemá, zákazníci si je musí pořídit sami. Ty nejlevnější, papírové od Googlu, vyjdou asi na deset eur a komunikují se smartphonem.

Podle průzkumu společnosti Universum některý z aspektů virtuální reality při své práci používají pouze tři procenta pracovníků. Každý třetí se domnívá, že v příštím desetiletí způsobí revoluci v přístupu k práci a při vyhledávání pracovních příležitostí. Budoucnost nemá podle odborníků jen v personalistice a vzdělávání, ale i v dalším byznysu. Například v automotive nebo v jaderné energetice, kde se novinky nedají testovat v ostrém provozu nebo je to příliš drahé. Používá se i při propagaci společností. V brýlích si lze prohlédnout třeba nové audi nebo volvo. V nekomerční sféře má její využití potenciál v oblasti vzdělávání. Studenti medicíny ve světě si mohou prohlédnout v brýlích ze všech úhlů a detailů lidské tělo.

„Prostor pro využití v komerční sféře vidíme hlavně v oblasti designu nebo návrhů různých zařízení,“ myslí si Petr Klement z české a slovenské pobočky firmy Microsoft, která prodává brýle HoloLens. Ty zprostředkovávají takzvanou smíšenou realitu. Zatímco brýle pro virtuální realitu zcela odříznou uživatele od okolního světa, tyto promítají do reálného prostoru hologramy a vytvářejí iluzi skutečných věcí. Kromě automobilek je používá třeba Boeing, NASA nebo různé vzdělávací instituce.

Zajímavé je jejich uplatnění i v designu. Zákazník se může v prázdné místnosti podívat například na to, jak bude vypadat jeho nová kuchyně. Brýle HoloLens začal používat třeba slovinský výrobce kuchyní a spotřebičů Gorenje. „V České republice to zatím testují různé firmy například v oblasti automotive nebo designu. Rozjelo se to ve větší míře v posledním půlroce,“ dodal Klement. Masovějšímu rozšíření těchto brýlí trochu brání cena kolem tří tisíc eur.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

Mimozemšťan Alza měl potíže. V e-shopu nefungovalo dokončení objednávky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)

Někteří zákazníci internetového obchodu Alza.cz mohli od včerejšího večera do dnešního poledne nakupovat jenom...

Najdete na iDNES.cz