Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Virtuální realita se chytá v českých firmách. Používá se i při náborech

  13:47aktualizováno  13:47
Virtuální realita už není jen pro herní nadšence a vědce z NASA. Čím dál větší uplatnění nachází i v byznysu. Z tuzemských firem začal letos technologii využívat kariérní portál Proudly nebo realitní projekt Flatio.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Firmy nabízejí nízkonákladové virtuální brýle v přepočtu už za pár stovek korun. Technologii, snadno dostupnou zákazníkům, tak mohou využívat i malé startupy pro komerční účely.

Jedním z nejnovějších případů je tuzemský kariérní portál Proudly. Ten točí videa ve firmách, jako je Nestlé, Vodafone nebo Faurencia (dodavatel autodílů), a uchazečům o práci dává virtuálně nahlédnout do jejich výrobních závodů nebo firemních sídel.

„Slouží to primárně k představení firemní kultury. Chceme ukázat atmosféru, jaká je v těchto společnostech,“ popsal netradiční přístup ředitel Proudly Jan Klusoň. Společnost používá k pořízení záznamů vlastní technologii včetně šesti kamer GoPro, vytváří si vlastní produkci i software.

Je to patrně první případ v tuzemsku, kdy se virtuální realita používá při náborech zaměstnanců. Využití má však mnohem širší. Už letos v únoru s podobným nápadem přišel český startup Flatio, který propojuje majitele bytů s potenciálními nebo stávajícími nájemníky. Kromě toho, že si klienti mohou pomocí brýlí prohlédnout nemovitost on-line, mají možnost uzavřít po internetu smlouvu.

„Osvědčuje se nám to. Uvažujeme o tom, že zákazníkům do budoucna budeme brýle objednávat nebo dávat s tím, že při rezervaci budou zdarma,“ říká spoluzakladatel Flatio Radim Rezek. Kamenný obchod brýle nemá, zákazníci si je musí pořídit sami. Ty nejlevnější, papírové od Googlu, vyjdou asi na deset eur a komunikují se smartphonem.

Podle průzkumu společnosti Universum některý z aspektů virtuální reality při své práci používají pouze tři procenta pracovníků. Každý třetí se domnívá, že v příštím desetiletí způsobí revoluci v přístupu k práci a při vyhledávání pracovních příležitostí. Budoucnost nemá podle odborníků jen v personalistice a vzdělávání, ale i v dalším byznysu. Například v automotive nebo v jaderné energetice, kde se novinky nedají testovat v ostrém provozu nebo je to příliš drahé. Používá se i při propagaci společností. V brýlích si lze prohlédnout třeba nové audi nebo volvo. V nekomerční sféře má její využití potenciál v oblasti vzdělávání. Studenti medicíny ve světě si mohou prohlédnout v brýlích ze všech úhlů a detailů lidské tělo.

„Prostor pro využití v komerční sféře vidíme hlavně v oblasti designu nebo návrhů různých zařízení,“ myslí si Petr Klement z české a slovenské pobočky firmy Microsoft, která prodává brýle HoloLens. Ty zprostředkovávají takzvanou smíšenou realitu. Zatímco brýle pro virtuální realitu zcela odříznou uživatele od okolního světa, tyto promítají do reálného prostoru hologramy a vytvářejí iluzi skutečných věcí. Kromě automobilek je používá třeba Boeing, NASA nebo různé vzdělávací instituce.

Zajímavé je jejich uplatnění i v designu. Zákazník se může v prázdné místnosti podívat například na to, jak bude vypadat jeho nová kuchyně. Brýle HoloLens začal používat třeba slovinský výrobce kuchyní a spotřebičů Gorenje. „V České republice to zatím testují různé firmy například v oblasti automotive nebo designu. Rozjelo se to ve větší míře v posledním půlroce,“ dodal Klement. Masovějšímu rozšíření těchto brýlí trochu brání cena kolem tří tisíc eur.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Malé firmy bojují o zaměstnance. Absolventům však práci nabízejí váhavě

Kancelářské potřeby (ilustrační foto)

Trh práce je sice už dlouhou dobu napjatý jako struna, ale pokud jde o absolventy, jsme ostražití, vzkazují malí...

Hodinové hotely pod lupou. Polovina podniků nepřiznala tržby

(Ilustrační foto)

Finanční úřad pro hlavní město Prahu uskutečnil v úterý celopražskou kontrolní akci zaměřenou na dodržování zákona o...

ČNB vydá první pamětní bankovku, „stovku“ s Rašínem vybrala v soutěži

První cenu a doporučení k realizaci získal návrh akademické malířky Evy Haškové...

Česká národní banka bude moci vydávat kromě pamětních mincí i pamětní bankovky pro sběratelské účely, schválil ve...

Najdete na iDNES.cz