Virtuální realita se chytá v českých firmách. Používá se i při náborech

  13:47aktualizováno  13:47
Virtuální realita už není jen pro herní nadšence a vědce z NASA. Čím dál větší uplatnění nachází i v byznysu. Z tuzemských firem začal letos technologii využívat kariérní portál Proudly nebo realitní projekt Flatio.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Firmy nabízejí nízkonákladové virtuální brýle v přepočtu už za pár stovek korun. Technologii, snadno dostupnou zákazníkům, tak mohou využívat i malé startupy pro komerční účely.

Jedním z nejnovějších případů je tuzemský kariérní portál Proudly. Ten točí videa ve firmách, jako je Nestlé, Vodafone nebo Faurencia (dodavatel autodílů), a uchazečům o práci dává virtuálně nahlédnout do jejich výrobních závodů nebo firemních sídel.

„Slouží to primárně k představení firemní kultury. Chceme ukázat atmosféru, jaká je v těchto společnostech,“ popsal netradiční přístup ředitel Proudly Jan Klusoň. Společnost používá k pořízení záznamů vlastní technologii včetně šesti kamer GoPro, vytváří si vlastní produkci i software.

Je to patrně první případ v tuzemsku, kdy se virtuální realita používá při náborech zaměstnanců. Využití má však mnohem širší. Už letos v únoru s podobným nápadem přišel český startup Flatio, který propojuje majitele bytů s potenciálními nebo stávajícími nájemníky. Kromě toho, že si klienti mohou pomocí brýlí prohlédnout nemovitost on-line, mají možnost uzavřít po internetu smlouvu.

„Osvědčuje se nám to. Uvažujeme o tom, že zákazníkům do budoucna budeme brýle objednávat nebo dávat s tím, že při rezervaci budou zdarma,“ říká spoluzakladatel Flatio Radim Rezek. Kamenný obchod brýle nemá, zákazníci si je musí pořídit sami. Ty nejlevnější, papírové od Googlu, vyjdou asi na deset eur a komunikují se smartphonem.

Podle průzkumu společnosti Universum některý z aspektů virtuální reality při své práci používají pouze tři procenta pracovníků. Každý třetí se domnívá, že v příštím desetiletí způsobí revoluci v přístupu k práci a při vyhledávání pracovních příležitostí. Budoucnost nemá podle odborníků jen v personalistice a vzdělávání, ale i v dalším byznysu. Například v automotive nebo v jaderné energetice, kde se novinky nedají testovat v ostrém provozu nebo je to příliš drahé. Používá se i při propagaci společností. V brýlích si lze prohlédnout třeba nové audi nebo volvo. V nekomerční sféře má její využití potenciál v oblasti vzdělávání. Studenti medicíny ve světě si mohou prohlédnout v brýlích ze všech úhlů a detailů lidské tělo.

„Prostor pro využití v komerční sféře vidíme hlavně v oblasti designu nebo návrhů různých zařízení,“ myslí si Petr Klement z české a slovenské pobočky firmy Microsoft, která prodává brýle HoloLens. Ty zprostředkovávají takzvanou smíšenou realitu. Zatímco brýle pro virtuální realitu zcela odříznou uživatele od okolního světa, tyto promítají do reálného prostoru hologramy a vytvářejí iluzi skutečných věcí. Kromě automobilek je používá třeba Boeing, NASA nebo různé vzdělávací instituce.

Zajímavé je jejich uplatnění i v designu. Zákazník se může v prázdné místnosti podívat například na to, jak bude vypadat jeho nová kuchyně. Brýle HoloLens začal používat třeba slovinský výrobce kuchyní a spotřebičů Gorenje. „V České republice to zatím testují různé firmy například v oblasti automotive nebo designu. Rozjelo se to ve větší míře v posledním půlroce,“ dodal Klement. Masovějšímu rozšíření těchto brýlí trochu brání cena kolem tří tisíc eur.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Potraviny bez adresy skončí, ministerstvo chce přísnější značení

Ilustrační snímek

Mouka značky Value, pivo Argus a tvaroh Clever tří konkurenčních řetězců mají jedno společné. Zákazníci z etiket...

Praha má jednu z nejdražších ulic světa, Na Příkopě je v první dvacítce

Ulice Na Příkopě v Praze

Česká republika se poprvé dostala do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa. Pražská ulice Na Příkopě...

Najdete na iDNES.cz