Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vítězná válka v Iráku benzin nezlevní

  0:15aktualizováno  0:15
V Ottisově pracovně se musí před návštěvou kvůli hustému cigaretovému dýmu pořádně větrat. Výsledek je poněkud kontroverzní. Vzduch v areálu kralupských rafinerií má totiž k čerstvému vánku hodně daleko. "Všechny rafinerie včetně zahraničních, které znám, mají svůj charakteristický odér," libuje si ředitel.

Kdy jste se poprvé setkal s ropou?
Paradoxně v Iráku. Tehdejší Československo tam postavilo rafinerii a já byl v roce 1973 členem týmu, který ji uváděl do provozu. Tam jsem se poprvé seznámil s rafinerií, protože jsem vystudoval chemii v Pardubicích, kde samostatná katedra ropy nebyla.

Mnozí lidé jsou přesvědčeni, že hrozící válka s Irákem je především kvůli ropě. Je to skutečně v tomto ohledu tak strategická země?
Určitě. Má po Saúdské Arábii největší zásoby ropy na světě.

Co by se stalo s cenami, kdyby iráckou ropu obhospodařovaly americké a západoevropské firmy?
Myslím, a je to jenom moje vlastní úvaha, že by se toho moc nestalo. OPEC (Organizace zemí vyvážejících ropu, pozn. red.) spolu s dalšími státy funguje na kartelové dohodě ohledně výše těžby. Je to pokus udržováním poměru nabídky a poptávky ovlivňovat cenu. Takže všechny země se budou snažit, aby se po masivním nástupu ropy z Iráku ceny úplně nezhroutily. Pro řadu těch zemí je příjem z ropy rozhodující pro ekonomiku. Je to stejný princip jako u čerpacích stanic - je lepší, když prodají určité množství v ceně 30 dolarů za barel než dvojnásobné množství za 10 dolarů. Tedy pokud by Irák vstoupil na trh, tak by určitě nedošlo k žádnému dramatickému zlevnění. Druhá věc je, že ceny ropy jsou taženy hlavně futures obchody, neboli spekulacemi do budoucna, kdy neprodáváte fyzicky ropu, ale jen papíry. Mám informaci, že až 90 procent obchodů s ropou je jenom papírových a jen 10 procent je fyzický obchod. Takže cena se řídí spíše spekulacemi na trhu než nějakými ekonomickými zákonitostmi.

Právě proto je asi cena tak citlivá na různé politické a ekonomické události...
Ano, ropa se prodává půl roku či rok dopředu a spekuluje se. Jednou byl například pohyb ceny ropy vysvětlen tak, že hořela rafinerie v jednom arabském státě. To přitom nemá fyzicky na ropu vůbec vliv, na světě je tisíc rafinerií a jedna nic neřeší. Ale aby trh fungoval, musí se hýbat.

Kde je strop ceny ropy, když bude válka?
Když byla válka v Perském zálivu, stála ropa 40 dolarů za barel (nyní je to asi 32 dolarů, pozn. red.), takže tam se může dostat i teď. Ale jak jsem říkal, jsou to spekulativní obchody. Záleží také, jak dlouho by válka trvala.

Promítne se to razantním zdražením pohonných hmot u nás? 
Nechci zbytečně veřejnost uklidňovat, ale myslím, že první nápor odskáčou rafinerie, ty budou krvácet. Rafinerie se nescházejí jako OPEC, jsou v konkurenčním prostředí na trhu. Takže než trh na vyšší cenu zareaguje, bude to chvíli trvat, protože v Evropě jsou finančně silné rafinerie, které mohou čekat, a ostatní to budou muset vydržet. Prostě rafinerie budou chvíli působit jako nárazník dopadu vyšších cen na spotřebitele.

Proti velkému zdražování hraje také fakt, že dolary, za které se ropa nakupuje, jsou teď mnohem levnější, ne?
Kurz koruny je pro nás v obchodě neutrální. Když dolar vůči koruně slábne, zlevňují se nám nákupy ropy, což je asi sedmdesát procent našich nákladů. Ale na druhé straně inkasujeme méně i za prodej našich výrobků, protože ceny odpovídají dolarům, které se ve velkoobchodě jen přepočítají na koruny. Takže se to nakonec vyrovná. Jinou věcí je rafinerská marže, která je základem pro naše příjmy. Ta je podobně jako ceny ropných produktů kótována na burze a nastavuje se samozřejmě v dolarech. Takže když dolar slábne, inkasujeme méně korun, ale ty další náklady, co máme v korunách, zůstávají. Jen loni spadl kurz z 35 na 29 korun za dolar, takže se nám hrubý zisk snížil téměř o 20 procent.

Myslíte, že je u nás benzin drahý?
V porovnání s ostatními státy ne, dokonce je levnější než v Německu či Rakousku. Ale v porovnání s kupní silou obyvatelstva drahý je; ovšem to neplatí jen u benzinu, ale i u aut, energií, u všech dovozních věcí. Když už jsme u toho, naše kupní síla je menší kvůli nižší výkonnosti ekonomiky včetně produktivity práce.

Akcionáři nedávno rozhodli, že se vaše rafinerie přemění na přepracovací. Co to přesně znamená?
To znamená, že my budeme pouze za poplatek zpracovávat ropu a obchodní činnost, jako je nákup ropy, polotovarů a jejich prodej, bude převeden na společnosti akcionářů.

Proč přichází tato změna? Nedělali jste obchod dobře?
Všichni akcionáři se shodli, že to tak bude lepší.

Je chyba, že rafinerie není přímo spojena s čerpacími stanicemi?
Pro nás by to sice bylo výrazně lepší, ale asi by nastal problém s antimonopolním úřadem. My jsme monopolní výrobce benzinů a dominantní v naftě, takže mít i velkou síť pump by asi nebylo přijatelné. Navíc by bylo nesmyslné, abychom konkurovali sítím akcionářů naší rafinerie.

Má rozhodnutí o přechodu na přepracovací rafinerii souvislost s loňským sporem, kdy byla vaše sesterská společnost Chemopetrol bez dodávek produktů, protože jste se nedohodli na cenách?
Tím to asi vyvrcholilo, ale myšlenka přepracovací rafinerie není nijak nová, nebyl to blesk z čistého nebe. Situace nazrála a všichni to vidí jako provozování společnosti na vyšší úrovni. Hlavní problémy, tedy vztahy mezi akcionáři a uvnitř skupiny Unipetrol, by se tím vyřešit měly.

Kdo bude ten obchod dělat místo rafinerií?
To ještě úplně přesně není určeno, ale velice pravděpodobně tuzemské obchodní společnosti našich akcionářů. Zkušební provoz nového modelu začne od poloviny roku a úplně fungovat by to mělo od ledna příštího roku.

Přinese tato změna také zlepšení hospodaření? Vaše firma je po loňském roce opět ve ztrátě.
Jednoznačně. Rafinerii budou uhrazeny náklady. Akcionáři samozřejmě budou tlačit, aby byly co nejnižší, ale budou v každém případě uhrazeny. Měli bychom být trvale mírně ziskoví.

Usnadní nový model privatizaci holdingu Unipetrol, kam rafinerie spadají a která loni skončila fiaskem?
Když se podaří dlouhodobě zajistit vztahy mezi akcionáři, tak bude investor vstupovat do čitelnější struktury a vše bude snadnější.

Bylo loňské kolo privatizace, v němž zvítězil tuzemský Agrofert, zklamáním? Čekal jste lepší zájemce?
Mám na to neutrální pohled. My jsme tady námezdní manažeři, i když ve vysokých funkcích, a pak jsou tady vlastníci. A to by se nemělo míchat. Účastníci tendru se dali odhadnout.

Věříte, že Unipetrol zůstane zachován jako celek, tedy tak, jak ho vláda chce prodat?
Myslím, že je to vcelku jedno, pokud se podaří zajistit vzájemné vztahy dlouhodobými obchodními smlouvami, které by vždy měly reflektovat trh. Ale záleží, kdo přijde a s jakými záměry. Ale faktem je, že podniky sdružené v Unipetrolu byly budovány jako jeden celek.

Bylo by výhodné zapojení rafinerií do středoevropského regionu, nebo se naopak bojíte, že vás získají silní sousedé, ať už ze Slovenska, Polska či Rakouska, a omezí v tuzemsku výrobu?
Očekávám, že v privatizační smlouvě zůstane závazek minimálně provozovat kapacity České rafinerské. Také pořád platí smlouvy z roku 1995, kdy zásadní zásahy do kapacity musí být schváleny českou vládou. Takže pojistky jsou. Samozřejmě, že kdyby rafinerii koupil někdo z okolí, udělal by si nějakou optimalizaci, například z hlediska logistického a obchodních kontaktů, aby efekt z přepracování ropy byl maximální. Ale myslím, že by bylo výhodné, kdybychom se zapojili do nějaké středoevropské struktury.

Už několik let se mluví o tom, že budete odvolán. Víte už, co budete dělat, když k tomu skutečně dojde?
Ne, ještě jsem o tom nepřemýšlel, i když k tomu určitě jednou dojde.

Šel byste třeba prodávat benzin?
Ne, to bych rozhodně nešel, protože obchodování je ta nejtěžší činnost, jakou jsem kdy poznal.

Co se vám honí hlavou, když přijedete natankovat k nějaké drahé pumpě?
Z tradice a loajality v devadesáti procentech tankuji u pumpy Benziny v Kralupech nad Vltavou, u ostatních jen z nouze. Proto nějak nesleduji ceny u ostatních čerpacích stanic.

Máte služební kartu...
Mám, soukromou spotřebu si však platím sám. Ale rozumím lidem, že se jim vyplatí sledovat levnější pumpy, protože pro řadu z nich je to relativně významná součást rodinného rozpočtu.

Ten vy asi moc úzkostlivě hlídat nemusíte. Co děláte s vydělanými penězi, investujete?
Ne. Musel bych to sledovat a na to nemám čas. To je jako na dostizích, na ty se sice chodím rád koukat, ale prakticky nesázím. Když na nějakého koně vsadím, tak doběhne poslední, takže říkám, že jim radši nebudu ubližovat.

Chodíte na dostihy pravidelně?
Jsem zván na Velkou pardubickou, pak má dostihový den Paramo a na podzim máme dostihový den České rafinerské. Stejně to mám i s plesy, taky třikrát ročně. To mi stačí.  





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.