Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cenu za sexistickou reklamu získal kabaret, univerzita i ODS

  16:55aktualizováno  16:55
Anticenu sedmého ročníku ankety Sexistické prasátečko získal erotický klub Cabaret Darling. Na prvenství se shodla odborná porota i veřejnost v internetovém hlasování. Další místa obsadila brněnská univerzita Vysoké učení technické (VUT) a ODS Praha 8.

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium ve stylu filmu Vlk z Wall Street. | foto: prasatecko.cz

Do letošního ročníku bylo nominováno 96 reklam. Jednalo se o největší počet kandidátů za celou existenci soutěže. Vítěze Sexistického prasátečka zvolila odborná porota i veřejnost. Zájemci tak mohli sami určit, kde se nachází hranice mezi tím, co je sexistické a co ne. Na internetových stránkách hlasovalo 55 procent mužů.

Jednomyslným vítězem se stala upoutávka na erotický klub Cabaret Darling. Klub se prezentuje na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví. “Jedná se o pornografii ve veřejném sektoru,” dodává k reklamě Martin Charvát. Souhlasí s ním i profesor reklamní etiky na Slovensku Pavel Horňák: “Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé.”

VUT: Kvalitně zpracované video, ale špatný obsah

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium. “Univerzita dlouhodobě komunikuje dobře. Tady ale ustřelili,“ komentoval výsledek na tiskové konferenci Charvát. Celý děj zkráceně cituje z filmu Vlk z Wall Street. Bohužel ale bez uvedení do kontextu. Student Vlček motivuje ke studiu na univerzitě. Zmiňuje přednášky, zkoušky i studijní materiály - všechno v online verzi.

V průběhu se kolem něj pohybují ženy. „Krásně natočený klip, který popírá všechny hodnoty, na kterých by měla univerzita stát. Absolvent má všechny předpoklady stát se pánem tvorstva, bezohlednost a dravost jsou prezentovány jako hlavní cíle vzdělání,” říká o reklamě jedna z porotkyň Lucie Jarkovská, která působí na Katedře sociologie Masarykovy univerzity. Reklama byla nominována patnáct krát.

U odborníků se univerzita o stříbro dělí s reklamou na ODS, kterou zveřejnila Praha 8 na svých facebookových stránkách. Oficiálně se politická strana distancuje od této formy propagace.

Přísněji organizátoři hodnotí reklamu u univerzit a v politice

U odborné poroty se na bronzové příčce umístila reklama na koupelny Sapho. Zachytila nahého mladého muže u toalety s popiskem: Ráno se hodí. Veřejnost na třetí místo umístila reklamu ODS.

Fotogalerie

Vyhlášení proběhne v pátek v Brně. Vítězové získají pozvánku na seminář o tom, jak dělat reklamu, diplom a studijní materiály. V rámci slavnostní ceremonie bude promítnut dokument o sexismu v reklamě, kde se autor ptá kolemjdoucích, zda jim vadí na billboardu slečna v plavkách. Žen se ptá, zda by na poutáku chtěly být vyfoceny. Výzkum potvrdil, že v České republice je velká tolerance erotických motivů v reklamě.

Porota Sexistického prasátečka je přísnější na sexismus u vysokých škol a politických stran. Dříve se problém objevil i u Strany zelených. Na otázku, proč se tak často objevují reklamy se sexistickým motivem odpověděli organizátoři soutěže z neziskové organizace NESEHNUTÍ tak, že se většinou jedná o požadavek od zadavatele. Někteří chtějí jít s dobou. Dá se ale udělat reklama, která bude sexuálně dráždivá, ale ne sexistická. Podle výzkumů, které se zabývaly online reklamami, většina uživatelů při sexistické reklamě po několika sekundách video vypne.

Autoři:



Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy...

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Přebytek státní pokladny má jít na investice, ale ne na akvapark

(Ilustrační snímek)

Čemu vlastně věřit? Že tento stát hospodaří s deficitem a na dluh? Anebo že se konečně daří státní dluh aspoň trochu...

Češi prosázeli během šampionátu 1,3 miliardy. Nejvyšší výhra byla milion

Český útočník Martin Nečas se přetlačuje s americkým forvardem Andersem Leem (v...

I když český tým skončil na letošním mistrovství světa v hokeji už ve čtvrtfinále, dokázali Češi v sázkových...

Lidé mají hlad po bytech a domech, nemovitost se prodá každých 80 minut

(Ilustrační snímek)

Rychlost prodejů rezidenčních nemovitostí dosahuje rekordních hodnot. Nedostatek bytů a domů, jejich rostoucí ceny,...

Najdete na iDNES.cz