Cenu za sexistickou reklamu získal kabaret, univerzita i ODS

  16:55aktualizováno  16:55
Anticenu sedmého ročníku ankety Sexistické prasátečko získal erotický klub Cabaret Darling. Na prvenství se shodla odborná porota i veřejnost v internetovém hlasování. Další místa obsadila brněnská univerzita Vysoké učení technické (VUT) a ODS Praha 8.

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium ve stylu filmu Vlk z Wall Street. | foto: prasatecko.cz

Do letošního ročníku bylo nominováno 96 reklam. Jednalo se o největší počet kandidátů za celou existenci soutěže. Vítěze Sexistického prasátečka zvolila odborná porota i veřejnost. Zájemci tak mohli sami určit, kde se nachází hranice mezi tím, co je sexistické a co ne. Na internetových stránkách hlasovalo 55 procent mužů.

Jednomyslným vítězem se stala upoutávka na erotický klub Cabaret Darling. Klub se prezentuje na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví. “Jedná se o pornografii ve veřejném sektoru,” dodává k reklamě Martin Charvát. Souhlasí s ním i profesor reklamní etiky na Slovensku Pavel Horňák: “Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé.”

VUT: Kvalitně zpracované video, ale špatný obsah

Druhé místo u veřejnosti i odborníků obsadilo VUT s upoutávkou na studium. “Univerzita dlouhodobě komunikuje dobře. Tady ale ustřelili,“ komentoval výsledek na tiskové konferenci Charvát. Celý děj zkráceně cituje z filmu Vlk z Wall Street. Bohužel ale bez uvedení do kontextu. Student Vlček motivuje ke studiu na univerzitě. Zmiňuje přednášky, zkoušky i studijní materiály - všechno v online verzi.

V průběhu se kolem něj pohybují ženy. „Krásně natočený klip, který popírá všechny hodnoty, na kterých by měla univerzita stát. Absolvent má všechny předpoklady stát se pánem tvorstva, bezohlednost a dravost jsou prezentovány jako hlavní cíle vzdělání,” říká o reklamě jedna z porotkyň Lucie Jarkovská, která působí na Katedře sociologie Masarykovy univerzity. Reklama byla nominována patnáct krát.

U odborníků se univerzita o stříbro dělí s reklamou na ODS, kterou zveřejnila Praha 8 na svých facebookových stránkách. Oficiálně se politická strana distancuje od této formy propagace.

Přísněji organizátoři hodnotí reklamu u univerzit a v politice

U odborné poroty se na bronzové příčce umístila reklama na koupelny Sapho. Zachytila nahého mladého muže u toalety s popiskem: Ráno se hodí. Veřejnost na třetí místo umístila reklamu ODS.

Fotogalerie

Vyhlášení proběhne v pátek v Brně. Vítězové získají pozvánku na seminář o tom, jak dělat reklamu, diplom a studijní materiály. V rámci slavnostní ceremonie bude promítnut dokument o sexismu v reklamě, kde se autor ptá kolemjdoucích, zda jim vadí na billboardu slečna v plavkách. Žen se ptá, zda by na poutáku chtěly být vyfoceny. Výzkum potvrdil, že v České republice je velká tolerance erotických motivů v reklamě.

Porota Sexistického prasátečka je přísnější na sexismus u vysokých škol a politických stran. Dříve se problém objevil i u Strany zelených. Na otázku, proč se tak často objevují reklamy se sexistickým motivem odpověděli organizátoři soutěže z neziskové organizace NESEHNUTÍ tak, že se většinou jedná o požadavek od zadavatele. Někteří chtějí jít s dobou. Dá se ale udělat reklama, která bude sexuálně dráždivá, ale ne sexistická. Podle výzkumů, které se zabývaly online reklamami, většina uživatelů při sexistické reklamě po několika sekundách video vypne.

Autoři:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

V Praze začalo Čínské investiční fórum. Mezi stovkami hostů je i šéf CITIC

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Na Pražském začala další velká událost, která má propojit český a čínský byznys. Dvoudenní investiční fórum hostí přes...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...



Najdete na iDNES.cz