Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Doba vizitek po 300 letech končí. Symbol osobního kontaktu je na ústupu

  17:14aktualizováno  17:14
Všichni jim rozumí a všichni je chápou. Vizitky fungují už tři sta let. Nepotřebují připojení k internetu ani nabitou baterii v mobilu. Malá papírová kartička nese informace i bez moderních technologií. Pro některé zůstává navštívenka symbolem osobního kontaktu, pro jiné začíná být přežitkem.

Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Výhodou vizitek je, že jim rozumí lidé z celého světa a že zůstávají jakýmsi symbolem prvního, osobního kontaktu, tvrdí majitel úspěšné britské firmy na výrobu navštívenek Richard Moross.

Když slyší o digitálním věku a mrtvých vizitkách, začne se smát. „Fungují už tři sta let a budou fungovat dál,“ cituje The Telegraph zakladatele společnosti Moo, která je jedním z hlavních poskytovatelů navštívenek v Británii.

Také podle některých českých vizitkářů je předávání navštívenek trvalým rituálem. Jiní jsou skeptičtější a tvrdí, že trend slábnoucího zájmu o navštívenky bude v nadcházejících letech pokračovat kvůli prudkému nárůstu neosobní komunikace.

„Optimismus britského podnikatele může souviset s pozitivním naladěním svých budoucích zákazníků,“ myslí si Martin Pekárek z pražského e-shopu Vizitky 2000, který v posledních letech sleduje výrazný úbytek objednávek na tisk vizitek. Klesající zájem podle něj odstartovala finanční krize v roce 2008. „Tehdy podniky značně ořezaly výdaje včetně těch na tiskoviny. S tím se pak svezly také vizitky,“ říká Pekárek.

Od té doby se zrychlila také komunikace. Přibylo hovorů přes Skype i odeslaných pracovních e-mailů. Lidé se přestali setkávat osobně a dnes stále častěji komunikují přes internet. „S vizitkami je to jako s novinami. Ty také nezmizí úplně, časem se ale stanou raritou pro vybrané jedince,“ glosuje Pekárek. Pokud se podle něj lidé budou nejen v byznysu potkávat, přežijí také klasické, papírové vizitky.

Konkurence je obrovská

Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská. Do navštívenek se může pustit v podstatě jakékoliv marketingové studio nebo firma s vlastní tiskárnou. Společnosti se proto snaží o co největší specifičnost i kvalitu. Zakládají si třeba na mechanickém, ofsetovém tisku a silnějším papíru. „Je to sice pracnější, ale kvalitnější. Ofsetovým tiskem vzniká větší rozlišení a přesnější jsou pak na papíře také barvy,“ vysvětluje Kateřina Kodrlová z třebíčské firmy Topvizitky.cz. Společnost Vizitky2000 má zase na stránkách online návrháře a sází také na čtrnáctiletou tradici a věrné zákazníky.

Kromě navštívenek se tiskárny obecně specializují i na jiné produkty, zejména pak tiskoviny jako jsou letáky, brožury, katalogy nebo kalendáře. „Ze všech zakázek tvoří vizitky 44 procent,“ řekl iDNES.cz Jan Zábrodský z Tisk-Vizitek.cz, který v předávání navštívenek z ruky do ruky vidí také silný rituál podtrhující osobní rozměr kontaktu.

Klasické vizitky ovšem také reagují na současné trendy. Vizitkáři v posledních letech sledují například zvýšený zájem o karty s QR kódem, který dokáže shromáždit větší množství dat. „QR kód má výhodu v tom, že se přes něj dají informace stáhnout do mobilu,“ vysvětluje Zábrodský z brněnské firmy.

Podle Martina Pekárka z pražského e-shopu Vizitky2000.cz však nejsou QR kódy u zákazníků tak populární, jak se čekalo. „QR kód nevypadá na vizitce moc hezky, takže ho lidé chtějí mít spíš na zadní straně. A oboustranná vizitka pak vyjde zákazníky dráž,“ doplňuje Pekárek.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Konec nefér směnáren? Novela má umožnit storno nevýhodné výměny peněz

Směnárna (ilustrační snímek)

Mediálně známým případům předražených směnáren z centra Prahy, které nabízejí turistům eura v mimořádně nevýhodném...

České firmy by měly během mise v Rusku uzavřít kontrakty za 20 miliard

Tramvaj T3.

Během podnikatelské mise, která do Ruska doprovodí prezidenta Miloše Zemana, by měly české firmy podepsat 13 kontraktů...

Zbytky z kuchyně jako palivo budoucnosti. Bioplynek na odpady přibývá

Bioplynová stanice

V Česku se stále více prosazuje výroba bioplynu z odpadu. Ze zbytků v jídelnách, prošlých potravin či posekané trávy se...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.