Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doba vizitek po 300 letech končí. Symbol osobního kontaktu je na ústupu

  17:14aktualizováno  17:14
Všichni jim rozumí a všichni je chápou. Vizitky fungují už tři sta let. Nepotřebují připojení k internetu ani nabitou baterii v mobilu. Malá papírová kartička nese informace i bez moderních technologií. Pro některé zůstává navštívenka symbolem osobního kontaktu, pro jiné začíná být přežitkem.

Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Výhodou vizitek je, že jim rozumí lidé z celého světa a že zůstávají jakýmsi symbolem prvního, osobního kontaktu, tvrdí majitel úspěšné britské firmy na výrobu navštívenek Richard Moross.

Když slyší o digitálním věku a mrtvých vizitkách, začne se smát. „Fungují už tři sta let a budou fungovat dál,“ cituje The Telegraph zakladatele společnosti Moo, která je jedním z hlavních poskytovatelů navštívenek v Británii.

Také podle některých českých vizitkářů je předávání navštívenek trvalým rituálem. Jiní jsou skeptičtější a tvrdí, že trend slábnoucího zájmu o navštívenky bude v nadcházejících letech pokračovat kvůli prudkému nárůstu neosobní komunikace.

„Optimismus britského podnikatele může souviset s pozitivním naladěním svých budoucích zákazníků,“ myslí si Martin Pekárek z pražského e-shopu Vizitky 2000, který v posledních letech sleduje výrazný úbytek objednávek na tisk vizitek. Klesající zájem podle něj odstartovala finanční krize v roce 2008. „Tehdy podniky značně ořezaly výdaje včetně těch na tiskoviny. S tím se pak svezly také vizitky,“ říká Pekárek.

Od té doby se zrychlila také komunikace. Přibylo hovorů přes Skype i odeslaných pracovních e-mailů. Lidé se přestali setkávat osobně a dnes stále častěji komunikují přes internet. „S vizitkami je to jako s novinami. Ty také nezmizí úplně, časem se ale stanou raritou pro vybrané jedince,“ glosuje Pekárek. Pokud se podle něj lidé budou nejen v byznysu potkávat, přežijí také klasické, papírové vizitky.

Konkurence je obrovská

Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská. Do navštívenek se může pustit v podstatě jakékoliv marketingové studio nebo firma s vlastní tiskárnou. Společnosti se proto snaží o co největší specifičnost i kvalitu. Zakládají si třeba na mechanickém, ofsetovém tisku a silnějším papíru. „Je to sice pracnější, ale kvalitnější. Ofsetovým tiskem vzniká větší rozlišení a přesnější jsou pak na papíře také barvy,“ vysvětluje Kateřina Kodrlová z třebíčské firmy Topvizitky.cz. Společnost Vizitky2000 má zase na stránkách online návrháře a sází také na čtrnáctiletou tradici a věrné zákazníky.

Kromě navštívenek se tiskárny obecně specializují i na jiné produkty, zejména pak tiskoviny jako jsou letáky, brožury, katalogy nebo kalendáře. „Ze všech zakázek tvoří vizitky 44 procent,“ řekl iDNES.cz Jan Zábrodský z Tisk-Vizitek.cz, který v předávání navštívenek z ruky do ruky vidí také silný rituál podtrhující osobní rozměr kontaktu.

Klasické vizitky ovšem také reagují na současné trendy. Vizitkáři v posledních letech sledují například zvýšený zájem o karty s QR kódem, který dokáže shromáždit větší množství dat. „QR kód má výhodu v tom, že se přes něj dají informace stáhnout do mobilu,“ vysvětluje Zábrodský z brněnské firmy.

Podle Martina Pekárka z pražského e-shopu Vizitky2000.cz však nejsou QR kódy u zákazníků tak populární, jak se čekalo. „QR kód nevypadá na vizitce moc hezky, takže ho lidé chtějí mít spíš na zadní straně. A oboustranná vizitka pak vyjde zákazníky dráž,“ doplňuje Pekárek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.