Výhodou vizitek je, že jim rozumí lidé z celého světa a že zůstávají jakýmsi symbolem prvního, osobního kontaktu, tvrdí majitel úspěšné britské firmy na výrobu navštívenek Richard Moross.
Když slyší o digitálním věku a mrtvých vizitkách, začne se smát. „Fungují už tři sta let a budou fungovat dál,“ cituje The Telegraph zakladatele společnosti Moo, která je jedním z hlavních poskytovatelů navštívenek v Británii.
Také podle některých českých vizitkářů je předávání navštívenek trvalým rituálem. Jiní jsou skeptičtější a tvrdí, že trend slábnoucího zájmu o navštívenky bude v nadcházejících letech pokračovat kvůli prudkému nárůstu neosobní komunikace.
„Optimismus britského podnikatele může souviset s pozitivním naladěním svých budoucích zákazníků,“ myslí si Martin Pekárek z pražského e-shopu Vizitky 2000, který v posledních letech sleduje výrazný úbytek objednávek na tisk vizitek. Klesající zájem podle něj odstartovala finanční krize v roce 2008. „Tehdy podniky značně ořezaly výdaje včetně těch na tiskoviny. S tím se pak svezly také vizitky,“ říká Pekárek.
Od té doby se zrychlila také komunikace. Přibylo hovorů přes Skype i odeslaných pracovních e-mailů. Lidé se přestali setkávat osobně a dnes stále častěji komunikují přes internet. „S vizitkami je to jako s novinami. Ty také nezmizí úplně, časem se ale stanou raritou pro vybrané jedince,“ glosuje Pekárek. Pokud se podle něj lidé budou nejen v byznysu potkávat, přežijí také klasické, papírové vizitky.
Konkurence je obrovská
Výrobci vizitek přiznávají, že konkurence je obrovská. Do navštívenek se může pustit v podstatě jakékoliv marketingové studio nebo firma s vlastní tiskárnou. Společnosti se proto snaží o co největší specifičnost i kvalitu. Zakládají si třeba na mechanickém, ofsetovém tisku a silnějším papíru. „Je to sice pracnější, ale kvalitnější. Ofsetovým tiskem vzniká větší rozlišení a přesnější jsou pak na papíře také barvy,“ vysvětluje Kateřina Kodrlová z třebíčské firmy Topvizitky.cz. Společnost Vizitky2000 má zase na stránkách online návrháře a sází také na čtrnáctiletou tradici a věrné zákazníky.
Kromě navštívenek se tiskárny obecně specializují i na jiné produkty, zejména pak tiskoviny jako jsou letáky, brožury, katalogy nebo kalendáře. „Ze všech zakázek tvoří vizitky 44 procent,“ řekl iDNES.cz Jan Zábrodský z Tisk-Vizitek.cz, který v předávání navštívenek z ruky do ruky vidí také silný rituál podtrhující osobní rozměr kontaktu.
Klasické vizitky ovšem také reagují na současné trendy. Vizitkáři v posledních letech sledují například zvýšený zájem o karty s QR kódem, který dokáže shromáždit větší množství dat. „QR kód má výhodu v tom, že se přes něj dají informace stáhnout do mobilu,“ vysvětluje Zábrodský z brněnské firmy.
Podle Martina Pekárka z pražského e-shopu Vizitky2000.cz však nejsou QR kódy u zákazníků tak populární, jak se čekalo. „QR kód nevypadá na vizitce moc hezky, takže ho lidé chtějí mít spíš na zadní straně. A oboustranná vizitka pak vyjde zákazníky dráž,“ doplňuje Pekárek.