Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda chce dát na pozemek pro BMW 200 milionů

  0:01aktualizováno  0:01
Vláda se rozhodla zvýšit šance Kolína v boji o investici německé automobilky BMW do výstavby nového závodu za miliardu německých marek. Stát podle včerejšího rozhodnutí vlády podpoří částkou zhruba 200 milionů korun výkup 370 hektarů pozemků od soukromých majitelů a další peníze dá na rozvoj infrastruktury.

Až k zóně povedou dvě silnice přímo od deset kilometrů vzdálené dálnice D11, nebo železniční vlečka. Součástí projektu je vznik oboru automobilové výroby na kolínské průmyslovce.

Kolín je jedním z pěti posledních míst, kde BMW zvažuje možnost postavit továrnu na výrobu vozů střední třídy, jež má dát práci třem tisícovkám lidí. Firma o umístění závodu rozhodne do konce měsíce.

Má smysl dávat státní peníze do průmyslové zóny v Kolíně, i když investice BMW není jistá?  HLASUJTE ZDE!

Vláda láká BMW do Kolína
Do konce července má automobilka BMW rozhodnout, kde postaví novou továrnu. Vláda se rozhodla podpořit šance Kolína získat tuto investici. Kabinet včera podpořil vznik zatím vůbec největší průmyslové zóny v zemi, která vyroste na okraji Kolína na ploše 370 hektarů a navazovat na ni bude infrastruktura přímo šitá na míru investorům z oblasti automobilového průmyslu.

Vláda se tak snaží v době vrcholícího souboje o investici německé automobilky BMW do stavby nového závodu na výrobu vozů střední třídy za jednu miliardu německých marek získat u německého investora příznivé body před jeho konečným rozhodnutím. Ve hře jsou kromě Kolína již jen tři lokality v Německu a jedno místo ve Francii.

Náklady na vznik investiční zóny jsou celkem vypočteny na 1,3 miliardy korun a výraznou část zaplatí stát. Větší část peněz bude použita na výkup pozemků od jejich majitelů, na což město dostane od státu půjčku. Zhruba 200 milionů korun pak stát dá jako nenávratnou dotaci na vznik potřebné infrastruktury.

Město Kolín již nyní uzavírá jednání s jednotlivými vlastníky pozemků v budoucí zóně. "Máme již uzavřené závazné předkupní smlouvy na více než 300 hektarů pozemků. Pro výkup jsme stanovili jednotnou cenu 250 korun za metr čtvereční, a to bez ohledu na kvalitu půdy," řekla starostka Kolína Zdenka Majerová.

Pokud se BMW pro Kolín rozhodne, bude stavět továrnu na necelých 300 hektarech pozemků, zbytek zóny bude vyhrazen pro dodavatele. Nutné změny územních plánů budou schvalovat úřady letos v listopadu.

Na hranici budoucí zóny budou navazovat příjezdové komunikace a železniční vlečka. Doprava k zóně bude vedena mimo Kolín dvěma novými komunikacemi napojenými přímo na dálnici D11.

"Podle našich propočtů by se měly náklady na vybudování průmyslové zóny vrátit do pěti let od zahájení výroby, a to díky příjmům z daní, sociálního a zdravotního pojištění, vzniku nových pracovních míst a snížení nezaměstnanosti. Svou roli sehraje zapojení místních subdodavatelů a zvýšení koupěschopnosti obyvatelstva," řekl náměstek ministra průmyslu Václav Petříček.

Kromě toho město Kolín plánuje rozšíření místní průmyslové školy o obory pro automobilový průmysl a modernizaci nemocnice. "Vzdělaná a zručná pracovní síla je základní podmínkou pro takový typ investorů, o jaké má Česká republika zájem, například BMW," řekl generální ředitel CzechInvestu Martin Jahn.

Vznik průmyslové zóny není závislý pouze na BMWa bude realizován i v případě, že se firma rozhodne investovat jinde. Kromě Kolína mají podobné velké zóny se státní pomocí vznikat dalších sedmi regionech.

"Naším záměrem je vytvořit strategické průmyslové zóny převážně v postižených regionech," poznamenal místopředseda vlády Miroslav Grégr. 

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.