Zvýšení porodného na 17 tisíc korun, zdvojnásobení rodičovského příspěvku, štědřejší sociální dávky a nemocenská. To jsou příklady věcí, které politici v předvolební euforii prosadili a které má nyní splatit privatizace.
Největším podnikem v rukou státu zůstává ČEZ. Podle ministra financí Bohuslava Sobotky se s jeho privatizací v rozpočtu na příští rok nepočítá. "Jiné privatizace ale ministerstvo financí nevylučuje," říká Sobotka.
Stát má v tuto chvíli většinový podíl ve čtyřech společnostech, kromě ČEZ ještě v ČSA, Meru a Čepru. V dalších desítkách firem vlastní po pár procentech, ale i na nich se dají získat miliardy korun.
Projíme všechno
Vylepšit příjmy státu v příštím roce penězi z prodeje státního majetku je podle informací MF DNES jedna z variant, se kterou počítá ministr financí.
"To je školácky průhledný faul. Za takový pokus se dává oprávněně červená karta," říká analytik Patria Finance David Marek. Podle něho případné začlenění příjmů z privatizace do rozpočtu pomůže sice naoko v tom, že se opticky sníží schodek, ale v očích Bruselu nám nepomůže.
Příjmy podobného druhu se totiž podle pravidel Evropské unie nepočítají a schodek nesníží právě proto, aby si vlády nemohly vypomáhat podobně "nečistými způsoby".
Dávky se škrtat nebudou
Dosluhující vláda si na privatizační bonbonek pomýšlí, aby se vyhnula škrtání. A to v době, kdy ekonomika roste o šest procent, pokladnu slušně plní daně a mělo by se šetřit.
"U sociálních dávek změny neplánujeme," říká ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Upravit chce pouze nemocenskou, a to tak, že firmám nesníží pojistné, a za to jim bude stát jako dnes platit za marody i v prvních čtrnácti dnech.
Na tom ušetří zhruba deset miliard korun. Ale vládě hrozí až 170miliardový schodek, protože kromě nových přilepšení musí ještě zvednout důchody a platy.
Na vyšší příjmy z privatizace anebo vyšší dotaci ze státní pokladny si pomýšlí i šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Pavel Švagr. Zatím má slíbeno 50 miliard, z čehož je 15 miliard z peněz, co vláda získala za prodej Telecomu. Na stavby dálnic, silnic pro Hyundai a další investory však potřebuje více. Teď proto vyjednává o dalších devět miliard navíc.
"Ministerstvo se snaží hledat dodatečné zdroje," říká Švagr s tím, že konečné slovo bude mít vláda.
Hledání peněz do rozpočtu je součástí každoročního koloritu při jeho sestavování. Letos navíc dosluhuje starý kabinet a nový je v nedohlednu. Vláda proto zatím jede podle standardního harmonogramu.
Sobotka do příštího úterý pošle do vlády první návrh. Ta ho má do konce září předat do Sněmovny, která je však bez předsedy a nefunguje. Je proto možné, že část příštího roku bude stát hospodařit podle provizoria.