Vláda chce zdražit dovoz ojetin

  • 50
Špidlův kabinet chce zdražit dovoz ojetých aut. Vláda v zákonu o odpadech schválila zavedení poplatků za dovoz ojetin od dvou do dvaceti tisíc korun. Kabinet reaguje na současnou praxi, kdy je deklarovaná cena ojetin podle celníků i prodejců nových vozů často podstatně nižší, než je jejich skutečná hodnota.

Kvůli tomu stát přichází o příjmy z daně z přidané hodnoty.  "U velké části dovezených ojetých aut jsou předložené faktury velmi nízké, a my tedy musíme stanovit hodnotu automobilu podle tabulek," říká mluvčí generálního ředitelství cel Karel Barták.

Vláda ve středu schválila, že nejčastěji dovážená auta vybavená motory s katalyzátorem budou zatížena dovozním poplatkem čtyři tisíce korun. U modernějších vozů s novějšími katalyzátory, které většina automobilek vyrábí od konce minulého století, to budou dva tisíce korun. 

"Na tento modernější typ motorů by poplatky neměly být žádné, protože splňují normy, které stále platí v EU. Podstatněji se měly zvýšit poplatky u starších vozů. Ty se totiž často dovážejí na náhradní díly za směšné částky, a přesto končí na silnicích," soudí šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. 

Největší tuzemské sítě autobazarů AAA Auto se navrhované zavedení poplatků zřejmě nedotkne. "Dovozy tvoří minimální počet námi prodaných aut, většinu vykupujeme v tuzemsku," říká mluvčí firmy Magdaléna Drsová.  

Ojetiny tvoří téměř polovinu automobilů, které se v tuzemsku prodají. Jen loni si lidé a firmy přivezli ze zahraničí celkem 122 tisíc vozů. Nových aut se pak prodalo o dvacet šest tisíc více. Průměrná cena u dovezených vozů byla zhruba 55 tisíc korun.

Zákon nyní směřuje do parlamentu a jeho schválení beze změn není příliš jisté. Dovozci aut totiž v minulosti několikrát dokázali zmírnit návrhy zákonů, které omezovaly import ojetých vozů.