Vláda obchází výběrová řízení

Vláda v poslední době několikrát přidělila miliardové zakázky bez toho, že by využila nejtransparentnější metody výběrových řízení. Zřejmě nejkřiklavější jsou přitom případy z této středy. Kabinet nejprve rozhodl, že čtyřicetimiliardový kontrakt na výstavbu dálnice mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou získá bez zkoumání jakékoli konkurenční nabídky izraelská firma Housing & Construction. Záhy poté přišlo další kontroverzní rozhodnutí - Český Telecom propojí všechny státní úřady a ministerstva a bude spravovat jejich telekomunikační sítě. Kontrakt za několik miliard byl opět přidělen firmě bez jakéhokoli konkurenčního boje.

V posledních měsících to nejsou první případy - například Komerční bance vláda udělila koncem loňského roku garanci na úvěr 2,5 miliardy korun pro České dráhy, čímž banka získala naprosto bezrizikový úvěr - aniž by se musela utkat s konkurencí ve výběrovém řízení.

To nebylo vypsáno ani při výběrech poradců pro privatizaci energetického sektoru, kde vítězné poradenské firmy mohou rovněž počítat s miliardovými výdělky za své služby.

Vláda ve většině případů využila možnosti, kterou jí dává zákon o veřejných zakázkách. Pokud totiž označí některý kontrakt za veřejný zájem, pak může vypsání výběrového řízení obejít. To je případ jak dálnice, tak kontraktu pro Telecom - v obou případech je argumentem údajná rychlost a kvalita zakázky. To však konkurenti zpochybňují.

Postup kabinetu má oponenty i mezi některými členy vlády. Ministerstvo financí opakovaně snahu o obcházení veřejných zakázek odmítá. "Vystavujeme se riziku, že budeme bráni jako neprůhledná ekonomika, což může mít vliv i na zájem zahraničních investorů," uvedl mluvčí ministra financí Libor Vacek.

Rozhodnutí kabinetu o stavbě osmdesátikilometrové dálnice na severu Moravy přitom ještě nemusí pro izraelskou firmu znamenat, že nakonec kontrakt získá. Podle dostupných informací měl totiž k zakázce v připomínkovém řízení velmi vážné výhrady Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

"Úřad nyní pravděpodobně zahájí šetření, na jehož konci může kontrakt napadnout," sdělil vládní úředník. Antimonopolní úřad neposkytl k záležitosti bližší informace.

Izraelská firma Housing & Construction přišla s vlastním projektem na stavbu osmdesátikilometrové dálnice, která má spojit Ostravu se střední Moravou. Zástupci tuzemských stavebních firem přitom tvrdí, že by sami byli schopni rovněž předložit obdobný projekt.

"Jenže my za sebou nemáme silnou politickou lobby," říká šéf jedné z velkých tuzemských stavebních firem, který si nepřál být jmenován, protože se chce ucházet o práci i u izraelského investora. Za zájmy Izraelců bojoval asistent Miloše Zemana Jaromír Kuča, který je rovněž poradcem ministra dopravy, jenž projekt dálnice vládě předkládal.

"Izraelce jsem sám kontaktoval. Pan premiér před volbami totiž slíbil, že se dálnice bude stavět. Vzhledem k rozpočtové situaci jsem dostal od něho úkol hledat investora," tvrdí Kuča. Podle týdeníku Respekt ovšem ministr dopravy Jaromír Schling v písemné zprávě uvedl jako argument pro podporu izraelského projektu skutečnost, že "firma jako první oslovila pana premiéra".