Další výjimky už nebude možné udělit. Současný počet povolených jízd se ale zdvojnásobuje.
"Naším cílem bylo, aby nedošlo k omezení dopravní obslužnosti," vysvětluje nárůst náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
A to, že se nejedná o žádné zásadní restrikce, dokumentuje i postoj autodopravců. Zatímco dosud proti všem návrhům brojili, poslední verze je nechává chladnými. "Výjimek je tolik, že dopady zákazu budou minimální," uvedl tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.
Výjimek je tolik, že by šlo omezení rovnou zrušit
Zástupcům firem a dopravců se bude jistě líbit třeba bod, který povoluje v době zákazu přepravu věcí pro zajištění nepřetržité výroby. Zda se jedná o paliva pro továrny nebo blatníky pro automobily, už návrh dál nedefinuje.
"Při takových výjimkách můžeme omezení rovnou zrušit," hodnotí návrh Rostislav Plachý z ředitelství dopravní policie.
Podle něj by byl účinný takový zákaz, který by bral v úvahu především hustotu dopravy. "Špičky jsou přece jasné – pátek odpoledne, sobota dopoledne a neděle odpoledne," říká Plachý.
Novinkou vládního návrhu je také rozšíření zákazu z dálnic a silnic 1. třídy na všechny komunikace. Chce tak zamezit případnému objíždění "zakázaných" tras po silnicích nižších tříd.
Vláda by se k zákonu, jehož platnost slibovala od ledna příštího roku, měla dostat v pondělí. Stejné plány však měla už v minulém týdnu.
"Materiál se na jednání nedostal, protože bychom to vše nestihli," vysvětluje ministr dopravy Aleš Řebíček (na snímku), proč vláda kamiony odsunula na další jednání.
Bude se za výjimky platit?
Podobný osud potkal i "konkurenční" návrh poslankyně Strany zelených Věry Jakubkové. Ten počítá s pátečním zákazem pouze přes prázdniny, po zbytek roku chce kamionům v pátek odpoledne zvýšit mýtné. -čtěte Páteční jízdy kamionů omezíme vyšším mýtným, navrhuje zelená poslankyně
Sněmovna se k zákonu, pro který má mít poslankyně vyjednanou podporu napříč stranami, v pátek nedostala a dala přednost ukončení schůze a odjezdu na víkend. Na řadu se tak materiál dostane až na další schůzi, která začíná 25. listopadu.
"Žádala jsem o jeho zařazení na pořad mimořádné schůze 11. listopadu, nebylo mi ale vyhověno," říká Jakubková.
Její návrh také rozšiřuje omezení během víkendu – kamiony by nesměly vyjet od sobotních 15 hodin až do nedělních 22. Stejně jako vládní verze, tak i Jakubkové novela počítá s rozšířením počtu výjimek.
"Půjde třeba o odtahy aut, výjezdy k nehodám, haváriím, opravám a podobně," uvedla poslankyně.
Výjimky by ale na rozdíl od vládního návrhu měly být zpoplatněné, a to podle délky období, na jaké budou uděleny.
Výjimkové menuCo bude možné vozit i v čase zákazu Situace, v nichž zákaz neplatí Pramen: návrh ministerstva dopravy |