Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda rozhodne o mýtném

  1:00aktualizováno  1:00
Vláda ve středu rozhodne o tom, zda nákladní vozy budou už od příštího roku platit mýtné na českých dálnicích. Osobním vozům v příštích 10 letech mýtné nehrozí - nadále budou platit dálniční známky. Mýtné pro nákladní vozy má v prvních letech zavedení systému přinést až pět miliard korun ročně.

Vláda se ještě musí rozhodnout, zda zpoplatnění menších nákladních aut neposune o rok a nezačne vybírat zpočátku jen u těžších kamionů.

Ministr dopravy Milan Šimonovský nese kolegům na zasedání vlády návrh, v němž počítá se zpoplatněním zatím 970 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací od roku 2006. O dva roky později by se placení mýta mělo týkat necelých dvou a půl tisíce kilometrů dálnic, rychlostních a vybraných silnic první třídy.

Po deseti letech provozu by podle studie poradenské společnosti Deloitte & Touche mělo Česko na projíždějících kamionech po odečtení nákladů vydělat zhruba 47 miliard korun.

"Náklady na pořízení systému vybírání mýtného by se měly pohybovat do čtyř miliard korun. O jeho dodavateli, přesné ceně a technologii, kterou budeme využívat, rozhodne výběrové řízení," vysvětluje náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.

O provoz se bude podle návrhu Šimonovského starat Ředitelství silnic a dálnic a vybrané zisky půjdou Fondu dopravy, který v Česku financuje stavbu a rekonstrukci dálnic a silnic.

Původně se počítalo s tím, že bude i provozovatelem. "Ale legislativně je to složitější než u Ředitelství silnic a dálnic. U něho stačí místo změn zákona jen úprava zřizovací listiny," vysvětluje šéf odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza.

Návrh počítá s tím, že nákladní auta od 3,5 do 12 tun by platila 1,60 za kilometr, kamiony nad dvanáct tun 4,20 koruny. To podle Fondu dopravy bude motivovat firmy, aby neobjížděly zpoplatněné úseky.

"Sazby za kilometr se budou moci nastavit například podle dopravních špiček, a tak vyšší cenou ovlivnit provoz v kritických místech a časech," vysvětluje Kubínek z ministerstva dopravy, které bude majitelem celého systému, a tak si uchová možnost jej měnit.

To bude nutné například v případě, že se EU dohodne na jednotném systému. Doposud žádné závazné doporučení neexistuje. V Německu a Rakousku, kde už mýtné elektronicky od kamionů vybírají, pracují s rozdílnými systémy.

O elektronické mýtné se už zajímá i řada firem, které chtějí miliardovou státní zakázku získat. Mezi největší zájemce patří společnosti Kapsch, který dodal systém v Rakousku, a Siemens, dodavatel německého mýtného. Siemens se chce v Česku o zakázku ucházet společně s T-Systems a Českým Telecomem.

Ten chce jako nadstavbu nabídnout například hlídání či hledání vozidla, navigaci nebo přístup na internet. O dodání systému výběru mýtného v Česku se informovaly i firmy z Izraele, Kanady a Austrálie.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

Čínský kolos CITIC založí společný podnik s CEFC Europe

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe již podepsali závazné memorandum o vzniku společného podniku....

Čechům chutnají biopotraviny čím dál víc, předloni za ně dali 2,5 miliardy

Byznys s biopotravinami v Česku dál roste. Lidé za ně v roce 2016 utratili 2,55 miliardy korun, obrat firem přesáhl...

Najdete na iDNES.cz