Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda schválila financování jihočeské dálnice D3 ze soukromých peněz

  13:57aktualizováno  14:33
Jihočeská dálnice D3 bude prvním projektem, který zaplatí soukromý investor. Postaví úsek dálnice z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic a navazující rychlostní komunikaci R3 k rakouským hranicím. Takzvaný projekt PPP (Public Privat Partnership) dnes schválila vláda.

Nový úsek dálnice D3 u Tábora. | foto: Slavomír Kubeš

Investor kromě nových úseků dostane za úkol údržbu a opravy dálnice mezi Novou Hospodou a Veselím nad Lužnicí, kterou postaví stát.

První dopravní projekt PPP na dálnici D47 s izraelskou firmou Housing & Construction se nezdařil. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana se ale tato situace nebude opakovat. "Chtěl bych zdůraznit, že se jedná o naprosto odlišný proces zadání a hledání koncesionáře," řekl Říman.

Kontrakt s investorem bude uzavřen na 30 let, celá jihočeská část dálnice až k rakouským hranicím má být hotova v roce 2014. Stát začne splácet náklady za jednotlivé úseky vždy po jejich dokončení. Celkové náklady budou dle výpočtu ministerstva dopravy 40,4 miliardy korun, což je zhruba o dvě miliardy méně, než kolik by zaplatil stát v případě klasického financování.

Co je PPP projekt?

PPP je obecně užívanou zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnerships.

PPP je obecný pojem pro spolupráci veřejného a soukromého sektoru vzniklou za účelem využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb.

Jednotlivé varianty PPP by měly zvyšovat kvalitu i efektivnost veřejných služeb včetně výkonu státní správy a urychlovat realizaci významných infrastrukturních projektů s pozitivním dopadem na rozvoj ekonomiky.

Typickými příklady realizace formou PPP jsou projekty v oborech, jako je dopravní infrastruktura, administrativní a ubytovací kapacity (úřady, soudy, ubytovny, věznice), zdravotnictví (nemocnice), školství (univerzitní komplexy, studentské koleje, školy), obrana apod.

Dálnice D3 má být prubířským kamenem partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnic. Konkrétní smlouvu s investorem - a s finančními závazky státu vůči němu - musí odsouhlasit znovu vláda a parlament.

Pokud se systém PPP osvědčí, uvažuje se o jeho využití i na dalších dopravních stavbách. V první řadě jde o rychlostní silnici R35, která má spojit Mohelnici s Libercem a odlehčit dálnici D1, nebo o rychlodráhu z letiště Ruzyně do centra Prahy.

O dálnici v trase dnešní D3 se uvažovalo již v roce 1939, v roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic bývalého Československa D3 ovšem chyběla a byla přidána až v roce 1987. První část budoucí D3 byla v roce 1991 otevřena v podobě obchvatu města Tábor.

V roce 2004 a 2005 na ní severně navázala část po Chotoviny a v prosinci 2007 další část po Mezno. D3 tak měří pouze 15 km, ale původní obchvat Tábora (3,5 km) není jako dálnice zatím označen.

Dálnice D3

Autoři: ,



Nejčtenější

Nová dálnice obkrouží Česko po obvodu a spojí krajská města, plánuje stát

Propojení krajských měst dálnicemi, rychlostními silnicemi, a silnicemi I.tříd

Stovky kilometrů nových dálnic mají spojit krajská města. Na rozdíl od dnešní sítě, která často končí nebo začíná v...

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...



Soutěž Sexistické prasátečko končí. Firmy vábí na sex i ženy v kuchyni

2016. Kontroverzní propagační plakát šumperského festivalu Džemfest, který...

Po deseti letech končí udílení anticen Sexistické prasátečko, pořádané neziskovou organizací Nesehnutí. Letos přešlapy...

Traktorových náklaďáků je v Česku 131, firmám umožňují obcházet zákazy

Zemědělský tahač Tatra Phoenix 6x6

Vypadají úplně stejně jako nákladní auta. Nemají ale tachograf, řídit je lze od sedmnácti let, řidič nemusí dodržovat...

Řetězec nabízel v akci falšované uzené. Maso vidělo sotva z půlky

Slavnosti moravského uzeného na hradě Veveří nedaleko Brna.

Česko má další případ falšování masných výrobků, inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce zjistili...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Přebytek státní pokladny má jít na investice, ale ne na akvapark

(Ilustrační snímek)

Čemu vlastně věřit? Že tento stát hospodaří s deficitem a na dluh? Anebo že se konečně daří státní dluh aspoň trochu...

Sezona mraženého špenátu vrcholí. Do mrazíren ho denně míří 50 tun

V květnu vrcholí sklizeň a zpracování špenátu na mražení. Společnost Agrimex,...

Listová zelenina, která při utrhnutí na poli pěkně křoupe, zažívá v posledních letech růst obliby. A to i přesto, že už...

Češi prosázeli během šampionátu 1,3 miliardy. Nejvyšší výhra byla milion

Český útočník Martin Nečas se přetlačuje s americkým forvardem Andersem Leem (v...

I když český tým skončil na letošním mistrovství světa v hokeji už ve čtvrtfinále, dokázali Češi v sázkových...

Najdete na iDNES.cz