Premiér Petr Nečas a ministr dopravy Pavel Dobeš.

Premiér Petr Nečas a ministr dopravy Pavel Dobeš. | foto: Petr Topič, MAFRA

Vláda schválila rozpočet, doprava nakonec dostane 4 miliardy navíc

  • 158
Vláda předloží do Sněmovny návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 105 miliard korun. Pro rozpočet nakonec hlasovali i ministři za Věci veřejné. Vláda totiž vyšla vstříc jejich požadavku a fond dopravy, který není přímo součástí rozpočtu, dostane oproti původnímu návrhu o 4 miliardy korun navíc.

"Považuji za klíčové, že jsme dosáhli koaliční shody," řekl po jednání vlády premiér a předseda ODS Petr Nečas.

Před hlasováním, které bylo nakonec jednomyslné, upozornil předseda vlády jednotlivé ministry, že schvalování rozpočtu je zároveň jejich hlasováním o důvěře vládě a že kdo chce ve vládě zůstat, musí pro rozpočet hlasovat.

Ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09 předložil do vlády rozpočet se schodkem 105 miliard korun. Výše navrženého schodku vyplývá z koaliční smlouvy, v níž se ODS, TOP 09 a Věci veřejné zavázaly, že budou postupně schodky rozpočtu snižovat.

Návrh rozpočtu na příští rok počítá s příjmy 1 084 miliard a výdaji 1 189 miliard korun. Zohledňuje zvýšení snížené sazby DPH v příštím roce z deseti na 14 procent a počítá i s tím, že začnou platit další reformní zákony připravené vládou.

Nečas i Kalousek upozorňují na možné změny kvůli tomu, jak se bude dál vyvíjet ekonomika

Jak Nečas, tak Kalousek upozornili, že rozpočet je postaven na určité prognóze vývoje ekonomiky, ale realita může být jiná. Ministerstvo financí při přípravě rozpočtu počítalo s růstem ekonomiky v příštím roce 2,5 procenta. ČNB ale odhaduje růst jen 2,2 procenta a Mezinárodní měnový fond 1,8 procenta.

Schválen i výhled na 2013 a 2014

Kromě rozpočtu na příští rok vláda schválila i střednědobé výhledy na roky 2013 a 2014. Schodek rozpočtu se v roce 2013 meziročně prohloubí o pět miliard na 110 miliard Kč. V roce 2014 by měl klesnout na 75 miliard korun. Deficit veřejných financí, který zahrnuje veškeré veřejné finance, fondy, obce, kraje, zdravotní pojišťovny, má podle ministerstva financí klesnout ze 3,5 procenta HDP v roce 2012, na 2,9 procenta v roce 2013 a na 1,9 procenta v roce 2014.

"Jak to bude doopravdy, nikdo neví," připustil Kalousek. "Nikdo nedokáže říci, jaké přesně číslo to bude," prohlásil Nečas. Riziko, že dojde k neočekávanému propadu příjmů, je podle ministra financí značné.

V případě, že se to opravdu stane, musela by podle Nečase vláda hledat dodatečné daňové příjmy, jak premiér zdůraznil -  zejména u nepřímých daní. Druhou možností podle něj je, že vláda bude muset prosadit změnu zákonů, díky níž by mohla omezit některé výdaje. A třetí možností by byl škrt u provozních výdajů. "Pravděpodobně by to byl mix těchto opatření," řekl premiér Nečas.

VV si vynutily peníze navíc pro Dobeše

Věci veřejné při jednání vlády prosadily, aby fond dopravy dostal více peněz - konkrétně o 4 miliardy. Ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných požadoval navíc 8,8 miliardy korun. Předsednictvo VV před tím zavázalo ministry, že pro rozpočet smějí hlasovat jen v případě, že fond dopravy získá více než 37 miliard korun. To se nakonec stalo.

"Pro naše ministry je závazné usnesení předsednictva, že mohou podpořit rozpočet v případě, že se podaří pro fond dopravy získat více než 37 miliard korun, to je náš limit," řekl iDNES.cz před jednáním vlády šéf poslanců VV Vít Bárta.

"Ta mírná čtyřmiliardová rekonstrukce je únosná," řekl po jednání vlády Kalousek. Dobeš považuje 4 miliardy navíc za maximum možného, i když podle něj dál platí, že kvůli tomu Česko nedosáhne na všechny peníze z evropských fondů pro dopravu, které by mohla země získat.

Peníze pro fond dopravy budou převedeny částečně z kapitoly, v níž jsou peníze na splácení úroků ze státního dluhu. VV již dříve upozornily, že v této části rozpočtu je "vata", kterou lze použít vzhledem k tomu, že zlepšující se rating Česka umožní, aby stát splácel svůj dluh levněji. Druhá polovina ze 4 miliard pro fond dopravy bude přesunuta z kapitoly na kofinancování evropských projektů.