Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda dala zelenou rychlotratím. V plánu zůstaly i úseky jen na 200 km/h

  17:30aktualizováno  17:30
Vláda schválila na svém pondělním zasedání materiál ministerstva dopravy pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) současně vypsala další soutěže na studie, které mají ukázat, zda se u nás vyplatí, nebo ne.

Ilustrační foto | foto: SNCF

Materiál ministerstva dopravy není stále veřejně dostupný, je umístěný jen na portálu eKlep, do ke kterém se veřejnost nemůže dostat. K dispozici je jen původní návrh, který pod vysokorychlostními tratěmi rozumí i některé úseky maximálně s dvousetkilometrovou rychlostí, počítá s investicemi za 650 miliard.

Základní strategický dokument nakonec vláda schválila v podobě, jakou ji předložilo ministerstvo dopravy a které nerespektuje usnesení poslanců z dubna.

S rychlotratěmi Česku poradí britský odborník. Výhoda, že je nemáte, říká

Důvodem sporu byl především úsek Brno - Přerov, kde ministerstvo navrhovalo jen dvousetkilometrovou rychlost, i když poslanci v dubnu odhlasovali usnesení, že se rychlotratě musí projektovat nejméně na rychlost 300 kilometrů za hodinu. Dvoustovku na této trati navrhla studie, která ale nepočítala s rychlovlaky mezi Prahou a Ostravou, které by tento úsek využily.

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) se pokusil ještě prosadit usnesení, které by umožnilo nejprve opravit na vyšší rychlost trať z Brna do Přerova, ale současně nezavřít dveře před stavbou rychlejší trati. Jeho verze ale neprošla.

SŽDC pokročila i se soutěžemi na přípravu nových tratí. Minulý týden vypsala za 58 milionů soutěž na studii proveditelnosti pro úsek Praha - Brno - Břeclav. Studii proveditelnosti už zpracovávají pro vysokorychlostní napojení Prahy a Drážďan, která by měla být první tratí pro rychlovlaky v Česku.

Vysokorychlostní železnici můžeme mít do 12 let, řekl v Rozstřelu expert

„Německý ministr dopravy mně slíbil, že v nejbližší době pošle dopis s informací o tom, kdy by se v německém plánu výstavby dopravní infrastruktury mohla tato trať přesunout z potenciálních potřeb do naléhavých. To by umožnilo na německé straně připravit a stavět trať rychleji,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Na SŽDC současně začíná vznikat specializovaný tým pro přípravu vysokorychlostních tratí.

Strategický dokument ale zdaleka neznamená, že se začne brzy stavět. Zrychlení má přinést například zákon o liniových stavbách, ministr dopravy Dan Ťok ale už přiznal, že ho stávající vláda nestihne projednat.

Francie je mnohem dál, otevřela dalších 300km tratí:

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Plavba 21. století: dvoupatrové apartmány a panoramatický výhled na oceán

Nová výletní loď Celebrity Edge je pro 2900 pasažérů, vyplout by měla poprvé v...

Dvoupatrové apartmány s bazénem, výsuvná terasa a „létající restaurace“, která se pohybuje po obvodu paluby. Výletní...



Najdete na iDNES.cz