Návrh rozpočtu na příští rok počítá s růstem důchodů, vyššími výdaji na zdravotnictví nebo sociální dávky a s růstem investic. Přidáno by měli dostat i učitelé. „Dojde k navýšení platů o devět procent, průměrný plat učitele bude v roce 2021 45 tisíc,“ očekává Schillerová.
Návrh rozpočtu naopak neobsahuje dopady možného zrušení superhrubé mzdy. „Že se superhrubá mzda zruší, o tom není pochyb,“ uvedla ministryně. Na samotném zrušení se vláda zatím neshodla. „Ve hře jsou dvě varianty, tento týden bychom to chtěli dořešit,“ řekla Schillerová.
Národní rozpočtová rada, opoziční politici i řada ekonomů návrh rozpočtu kritizují. Na návrhu se neshodlo ani jednání tripartity. Naopak prezident Miloš Zeman návrh podpořil.
Mírnější insolvence
Schodek rozpočtu bude vyšší než 320 miliard, soudí šéf České národní banky |
Na pondělním jednání vlády prošlo také téměř 130 miliard pro Státní fond dopravní infrastruktury, pomoc cestovnímu ruchu a změna insolvencí. Například podnikatelům, kteří se pro vládní omezení dostanou do obtíží, chce balíček ministerstva spravedlnosti odložit povinnost podat na sebe insolvenční návrh.
„Vliv omezení přijatých orgány veřejné moci v boji s novým koronavirem se bezpochyby projevuje i na ekonomické situaci lidí a podnikatelů v České republice,” konstatovalo ministerstvo v předkládací zprávě svého návrhu, který schválila vláda.
Balíček záchranných opatření lex covid justice II má u již běžících oddlužení rozšířit okruh skutečností, při kterých nebude možné zrušit schválené oddlužení. U reorganizací zase chce prodloužit možnost přerušit plnění reorganizačního plánu bez hrozby přeměny reorganizace v konkurz.
Podnikatelům, kteří se kvůli vládním opatřením dostali do dočasných finančních potíží, se pak odkládá povinnost podat na sebe insolvenční návrh. Ministerstvo žádá, aby zákonodárci návrh zákona přijali v režimu stavu legislativní nouze.
Rozpočet SFDI dál poroste
Kromě insolvencí se kabinet v pondělí zabýval také penězi na dopravní stavby. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), z nějž jsou financovány, bude v příštím roce hospodařit se 127,5 miliardami korun. O schválení rozpočtu SFDI informoval na twitteru vicepremiér Karel Havlíček.
Fond letos po posílení rozpočtu hospodaří s celkem 124 miliardami korun, původně se počítalo s 87 miliardami korun. V příštím roce by největší část peněz měla směřovat na dálniční a silniční stavby, Ředitelství silnic a dálnic by podle návrhu ministerstva dopravy mělo hospodařit s přibližně 61 miliardami korun. Rozpočet Správy železnic by měl činit zhruba 53,7 miliardy korun. Další zdroje jsou určeny například pro vodní cesty a další infrastrukturu.
Peníze z fondu EU patří do digitalizace a dopravy, shodují se ekonomové |
V příštích letech by se rozpočet fondu měl ještě dále navyšovat, resort si od dopravních staveb slibuje, že se stanou impulsem pro ekonomiku v krizi. Původní návrh ministerstva dopravy předběžně počítal se 147 miliardami korun pro rok 2022 a se 168,5 miliardami korun o další rok později.
Stát zároveň počítá v příštích letech s výrazným čerpáním peněz z evropských fondů, konkrétně v řádu desítek miliard korun. Resort dopravy hodlá využít peníze z tzv. plánu obnovy, v rámci něhož má Evropská unie pomoci restartu českému hospodářství po koronavirové krizi.
Další hospodářskou pomoc vláda v pondělí přiklepla sektoru cestovního ruchu. Cestovní kanceláře dostanou za extrémně slabou sezonu od státu 500 milionů korun, požadovali však více než 3,5 miliardy (více čtěte zde: Méně než hoteliéři a autobusáci. Cestovky čekaly víc než půl miliardy).