Elektronický podpis je vlastně elektronický klíč, který určuje identitu odesílatele e-mailu.
Předpis, který vláda schválila, počítá se zřízením elektronické podatelny, s pověřením zaměstnanců tvorbou a ověřováním elektronických podpisů a se zajištěním kontroly přijatých podání v elektronické podobě.
Elektronické podatelny budou přijímat dokumenty v podobě e-mailových zpráv. Podatelna finančního úřadu tak například umožní občanům podávat daňová přiznání v elektronické podobě.
Elektronický podpis |
Všechny normy potřebné k používání elektronického podpisu by podle něj měly nabýt účinnosti do konce roku.
"Mým přáním je, aby daňové přiznání za letošní rok bylo možné podepsat elektronicky," prohlásil ministr a předseda Rady pro státní informační politiku Karel Březina, jeden z tvůrců zákona o elektronickém podpisu.
Zbývá ale ještě například akreditovat takzvané certifikační autority, které budou elektronické podpisy vydávat a ověřovat, tak jako dnes notáři ověřují identitu osob a pravost vlastnoručních podpisů.
Elektronický podpis platí stejně jako klasický
Zákon začal platit loni 1. října. Zrovnoprávnil rukou psaný a elektronický podpis. Nový způsob komunikace občana a úřadů také ušetří peníze, protože již nebude nutné posílat drahé doporučené dopisy.
Proti odeslání běžné elektronické pošty přibude pouze jediný krok. Před odesláním dokumentu se do malého čtecího zařízení vloží čipová karta, podobná kreditní kartě do bankomatu.
Česká republika měla zákon o elektronickém předpisu jako jedna z prvních. Podle Březiny jsou předpisy pro jeho používání tvořeny od základu a není možné je od někoho jednoduše opsat.