Vláda utrácí miliardy z privatizace

  1:00aktualizováno  1:00
Paroubkův kabinet má před volbami v ruce hodně peněz a rozhodl se je utratit. Ve středu začal připravovat státní rozpočet na rok 2006, což premiér už po dubnovém nástupu do funkce označil za své hobby. Vláda má sice velké dluhy, ale přesto plánuje přidat peníze všude tam, kde je to vidět.
Vláda Jiřího Paroubka

Vláda Jiřího Paroubka - Premiér Jiří Paroubek prochází kolem ministrů své vlády, kterou na Pražském hradě jmenoval prezident Václav Klaus. (25. dubna 2005) | foto: Dan MaternaMF DNES

Víc peněz půjde na důchody, na sociální dávky i na platy učitelů, lékařů či státních úředníků. Ve středu kabinet rozhodl, že ve zdravotnictví stoupnou tabulkové platy v září o osm procent.

KOMENTÁŘ JANY BENDOVÉ
ČTĚTE ZDE

Od ledna chce vláda přilepšit všem, které z rozpočtu platí. Sice nijak mimořádně, ale oproti dříve plánovanému propouštění je to pro 750 tisíc státních zaměstnanců dobrá zpráva. "Růst platů by neměl převýšit odhadovaný vývoj v podnikové sféře," říká ministr financí Bohuslav Sobotka.

Letos v podnicích platy porostou zhruba o čtyři procenta, to by se mohlo opakovat i příští rok. Důchody, na které jde z rozpočtu nejvíc peněz, mají od ledna stoupnout v průměru zhruba o tři sta korun.

Větší útratu si kabinet může dovolit díky tomu, že se daří hospodářství a s tím roste i výběr daní. Příští rok by lidé a podniky měli státu zaplatit o dvacet miliard víc. Vedle toho si vláda na svou politiku hodlá příští rok půjčit 76 miliard korun a o tuto částku zvednout státní dluh.

Miliardy z privatizace
Kromě peněz z daní a vládních půjček má kabinet ještě důležitou rezervu díky tomu, že v poslední době prodal nebo se chystá prodat cenné podíly ve státních podnicích. Nejvíc peněz přišlo ze Španělska ze Český Telecom a z Polska za Unipetrol.

Ve středu vláda rozhodla, že prodá Rusům Vítkovické železárny. – více zde

Peníze z privatizace se utrácejí za výstavbu dálnic a železnic a podle šéfa fondu dopravy Pavla Švagra se nyní staví nejvíc v historii. "Abychom mohli pokračovat, potřebujeme příští rok navíc třináct miliard," uvedl Švagr.

Skoro 40 miliard (z celkově 83 miliard) za Telecom je už víceméně utraceno. Půjdou ještě letos do fondu dopravy na dálnice, do fondu bydlení na byty a půjčky a na staré ekologické škody.

Původně mělo asi 16 miliard za Telecom zůstat pár let na účtech u České národní banky. Jak však řekl premiér Jiří Paroubek pro BBC, "není důvod je tam nechávat zbůhdarma ležet".

Ani zbývající peníze z privatizací však nečeká jiný osud a neušetří se. "Půjdou hlavně na investice do dopravy a ekologických škod," říká ministr financí Bohuslav Sobotka s tím, že budou určeny právě pro příští rok.

Boj o peníze začal
Kromě desítek miliard korun mimo rozpočet připravilo ministerstvo financí rozpis, na co vše v příštím roce půjde přes 900 miliard korun.

Návrh rozpočtu zatím počítá se schodkem 76 miliard korun, ale vláda jej ještě neschválila. Ministři totiž mají řadu připomínek a chtěli by inkasovat z vybraných daní více, než jim chce Sobotka přidělit. Podle úředníků se dodatečné nároky pohybují jako každý rok v řádu desítek miliard.

"Chybí nám 9,2 miliardy korun," říká například Ondřej Gabriel z ministerstva školství. Podle něj by byl ohrožen třeba rozvoj vysokých škol či růst platů učitelů. Sobotka jim už ale podle Gabriela slíbil nápravu.

Peníze chybějí třeba i ministerstvu spravedlnosti, které požaduje peníze na dodatečné soudce, státní zástupce a vězeňské dozorce.

Sobotka by rád, aby se dodrželo snižování počtu zaměstnanců, které zatím vázne. "Kdyby se měl dohonit tříletý úkol, muselo by se příští rok propouštět nejvíc," říká úředník ministerstva financí. A k tomu nedojde.

Autoři:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Družstevní bydlení je na vzestupu, všímají si toho i developeři

Ilustrační snímek

Složí zhruba třetinu ceny bytu a zbytek splácejí. I takto mnozí Češi bydlí „ve vlastním“, aniž by potřebovali hypotéku....

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Zdravě se mohou stravovat i psi. Firmy jim vyvařují z čerstvých surovin

Pražská firma Mixáno vyrábí čerstvé krmivo bez konzervantů pro psy.

Doby, kdy lidé krmili své mazlíčky zbytky od stolu a levnými granulemi, jsou pryč. Za čerstvé a kvalitní suroviny pro...

Najdete na iDNES.cz