Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda už letos prodá automobilku Škoda

  9:40aktualizováno  9:40
P r a h a - Největší česká firma Škoda Auto, jejíž více než dvě třetiny vlastní od roku 1992 německá automobilka Volkswagen, bude zřejmě ještě letos zcela v soukromých rukou. Vláda včera rozhodla o prodeji zbylých třiceti procent akcií v držení státu a prakticky jedinou možností je privatizace Škodovky do rukou německého Volkswagenu, jenž tak ve firmě získá stoprocentní vládu. Prodej může znemožnit jedině rozdílná představa obou současných akcionářů o ceně akcií.

Podle neoficiálních informací z obou táborů jde VW do cenových jednání s částkou osm miliard korun, ministerstvo financí pak má jako případnou  rezervu v příjmové části rozpočtu zapsáno dvanáct miliard korun.

Oficiálně však ministr financí Pavel Mertlík zatím hovoří o třech možných cestách privatizace. Kromě prodeje Volkswagenu je to umístění akcií na burzu nebo jejich převedení do státního fondu, který by vydal vlastní cenné papíry a nabídl je investorům.

"Vláda nepreferuje žádnou z těchto metod," uvedl Mertlík.

Prodej někomu jinému než majoritnímu akcionáři automobilky však téměř nepřichází v úvahu. Volkswagen totiž s takovým postupem nesouhlasí a má možnost jej zablokovat.

"My bychom prodej akcií na burze nevítali a ani bychom s ním jako majoritní akcionář nesouhlasili," řekl v minulých dnech  člen představenstva Volkswagenu Jens Neumann.

Ministr financí Pavel Mertlík zvítězil v dalším ze soubojů s šéfem resortu průmyslu Miroslavem Grégrem.

Vláda totiž včera schválila jeho záměr prodat zbylých třicet procent akcií v mladoboleslavské automobilce a odmítla tak představy ministerstva průmyslu, podle kterých by stát měl zůstat spoluvlastníkem firmy nejméně do doby, kdy v Mladé Boleslavi pojede naplno nová motorárna, tedy asi do konce roku 2003.

Do poloviny května má ministerstvo financí předložit návrh na přímý prodej akcií německému koncernu VW a jako záložní variantu prověřit možnost prodeje akcií na kapitálovém trhu nebo jejich převedení do speciálního fondu.

Tyto možnosti však VW odmítá a jako velmi obtížně realizovatelné je zmiňuje i včerejší  vládní usnesení. Definitivní privatizační projekt chce vláda  schválit do konce května a s prodejem akcií počítá do poloviny roku.

Šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek, který byl loni koncernem VW pověřen k zahájení jednání s vládou, včera řekl: "Původní termín pro koupi akcií byl dozorčí radou VW stanoven do valné hromady. To se už určitě nestihne, ale je reálné, že VW bude s koupí souhlasit, pokud dojde k dohodě o ceně," uvedl Kulhánek.

Resort financí se rozhodl prosadit prodej Škody Auto proto, že stát koncem loňského roku ztratil právo veta vůči zásadním rozhodnutím majoritního akcionáře, a rovněž proto, že Škoda Auto nebude v příštích letech vyplácet akcionářům dividendy.

Prodejní cena akcií nebude příjmem státního rozpočtu jako v jiných případech. Akcie Škody totiž vlastní Konsolidační banka, jež je nakoupila od FNM a IPB dohromady za 6,5 miliardy korun.

Čistý privatizační výnos, kterým se má snížit letošní ztráta hospodaření banky, tak bude dán rozdílem prodejní a pořizovací ceny.

Stát přitom zatím počítá, že za akcie od VW utrží 12 miliard korun. Při případném prodeji na burze pak podle premiéra Miloše Zemana lze očekávat výnos až 20 miliard korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel cukrovarnické společnosti Tereos TTD v Dobrovicích Oldřich Reinbergr.
Cukr je nejzdravější sladidlo. Zlevnit nemůžeme, říká šéf cukrovaru

Evropu zaplavuje levný cukr. Už teď je ho nadbytek a po ukončení kvót v sobotu bude komodity razantně přibývat. Dlouhodobý tlak na cenu může některé evropské...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...
Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.