Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

  1:00aktualizováno  1:00
Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil dopravce a koordinátory dopravy. Bojí se, že až třetinový nárůst cestujících může na některých tratích znamenat konec pohodlného cestování. Cestování exponovanými spoji tak může ještě více zkomplikovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Skokový nárůst cestujících očekávají České dráhy zejména na dálkových trasách a v příměstské dopravě. Předpokládají ale, že se jim nárůst cestujících podaří zvládnout, přestože kapacita příměstských tras je velice napjatá. Situace by tak vůbec nemusela být jednoduchá například v okolí hlavního města, kde již nyní vytíženost kolejí neumožňuje do jízdního řádu přidávat nové vlaky a stávající spoje jezdí plně vytížené.

„Každý nový cestující zejména v ranní špičce pro nás může znamenat komplikace,“ připustil mluvčí koordinátora pražské integrované dopravy Ropid Filip Drápal. Zabránit přeplněnosti vlaků při cestách z práce a ­do práce by podle něj byl problém, který v současnosti není Ropid schopný řešit. V časech mimo špičku by doprava měla fungovat hladce.

Vláda představila svoji vizi, chce vlaky zdarma pro důchodce a studenty

Zkušenost s nárůstem cestujících v souvislosti s bezplatným jízdným má z tuzemských dopravců RegioJet Radima Jančury, podle kterého se obsazenost jím provozované linky mezi Bratislavou a Komárnem po zavedení bezplatného jízdného meziročně zvýšila o 30 až 40 procent. Přestože se společnost vlastněná Jančurou s kroky ministerstva dopravy v posledních letech příliš neztotožňuje, proti horké novince kabinetu zásadní výhrady nemá.

„Stát má plné právo rozhodnout se, jaké slevy pro sociální skupiny bude garantovat. Pro RegioJet je důležité, aby jakákoli sociální sleva byla zavedena tak, aby nezpůsobila diskriminaci či znevýhodnění určitých skupin zákazníků,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Kolik to bude stát?

Dopravce a koordinátory dopravy v krajích oznámení novinky překvapilo. Podle ministra Dana Ťoka se ale jedná o dlouhodobě zvažovaný návrh.

Ministerstvo zatím neví, jak moc návrh zatíží státní a krajské pokladny, které budou muset dopravcům ušlé jízdné kompenzovat. Ministerstvo mluví zatím pouze o částce v rozsahu jednotek miliard korun za rok. Konečnou částku úřad vyčíslí, až bude zřejmé, kolik budou tito zvýhodnění cestující platit za jakýsi roční pas, který jim bezplatné cestování vlaky umožní.

Od zavedení jízdného zdarma pro seniory a studenty do 26 let si ale ministerstvo slibuje vyšší vytíženost vlaků. Spoje dnes v průměru jezdí zaplněné jen z jedné čtvrtiny. Tento údaj se ale netýká všech souprav, zejména v ranních a odpoledních špičkách a v období svátků bývají soupravy plné do posledního místa. Kritici také namítají, že zvýhodnění ve formě laciného jízdného podle kritiků nebudou moci využít všichni stejně. Řada měst a obcí v Česku totiž nemá vhodné železniční spojení.

Inspirace od ČSSD

Nápad na jízdné zdarma není ani v českém prostředí zcela nový. Vloni podobný, byť o něco skromnější návrh představili sociální demokraté. Chtěli zavést bezplatné jízdné pro seniory a studenty ve vlacích objednaných státem a kraji. V komerčních vlacích například na trase z Prahy do Ostravy ale platit neměla. Náklady na takovouto úlevu pro seniory a studenty měli vyčísleny v rozmezí 1,5 až 3 miliardy korun za rok.

Studenti a zdravotně postižení mají úlevy i nyní. V roce 2016 dopravci za zvýhodněné jízdenky pro tyto skupiny získali 233 milionů korun. Toto číslo ale zahrnuje pouze spoje provozované na komerční bázi, nikoliv linky veřejné služby.

Uvítali byste zavedení jízdného zdarma pro studenty a seniory?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Ne 7951
Ano 3596


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Z chudého chlapce se znetvořeným obličejem se stal podnikatel roku z Peru

Peruánec Teodoro Ortiz se ve světě proslavil díky superpotravinám.

Nejdřív se učil prodávat čokoládu na trzích, postupně se Peruánec Teodoro Ortiz propracoval k takzvaným...

Sladkou dřinu včelařů na farmě roku nenaruší ani desítky žihadel

Práce v kombinéze je v tomhle počasí dost náročná. Ale věřte tomu, že si oblek...

Když začal Petr Cihlář včelařit, schytal zezadu do hlavy žihadlo a dva dny neviděl na obě oči. To ho však neodradilo....

Češi prosázeli rekordních 224 miliard, na výhrách brali 184 miliard

Sportka

Češi loni prosázeli rekordních 224,1 miliardy korun, meziročně o 14,1 procenta více. Objem vyplacených výher vzrostl o...

Najdete na iDNES.cz