VIDEO: Ze Smíchova do rumunského Banátu vyjel vlak dlouhý téměř 500 metrů

  18:11aktualizováno  18:11
Pravděpodobně nejdelší letos vypravený vlak vyjel v úterý z pražského Smíchovského nádraží na kulturní festival do rumunského Banátu. Souprava složená z osmnácti vozů přepraví téměř třináct set návštěvníků a účinkujících festivalu do rumunské Oršavy, odkud je autobusy a lodě dopraví do čtyřicet kilometrů vzdáleného Eibenthalu.

Provoz 477 metrů dlouhého vlaku pro cestující s sebou přináší řadu komplikací. V první řadě se takto dlouhá souprava nevejde k žádnému nástupišti v Česku ani v ostatních státech, kterými bude vlak projíždět. 

Fotogalerie

„Cestující na Smíchově nastoupí do vagonů, které budou přistaveny k nástupišti, a jimi budou procházet do vozů, které se k peronu už nevejdou,“ popsala Romana Šauerová ze společnosti Kladenská dopravní a strojní, která provoz vlaku zajišťuje.

Kvůli mimořádné délce tak souprava prakticky odporuje pravidlům provozu a jede tak pouze na výjimku udělenou železničními úřady. Kvůli tomu se kromě Brna nepočítá se zastávkami, na kterých by do vlaku mohli přistoupit další cestující.

Ti se však vlakem nedostanou přímo až do Eibenthalu, kde žije početná česká menšina, ale kam nevedou koleje. Na výběr tak mají přestup na autobus nebo na loď. „Cestovatelé lodí se z vlaku přesunou nejprve do lodi, poplují třicet pět kilometrů proti proudu Dunaje a až posledních osm kilometrů dojedou autobusem,“ vysvětlil pořadatel akce.

„Festival úplně nesplňuje hudební myšlenku. Lidé tam jedou hlavně pomoci, utratit nějaké peníze u místních, kteří nabízejí služby a ubytování, pracují jako brigádníci. Běžná rodina si na festivalu vydělá tři až čtyři měsíční platy. V oblasti je průměrný plat asi šest tisíc korun měsíčně a spotřební ceny jsou stejné jako u nás. Tohle jim nabízí další možnosti, jak v oblasti přežít, a zároveň to rozvíjí jejich podnikatelské aktivity,“ řekl ČTK organizátor akce Štěpán Slaný.

V mnohonárodnostním Banátu žijí v šesti českých vesnicích necelé dva tisíce lidí. Do oblasti české emigranty pozval v devatenáctém století podnikatel Maďarli pod příslibem slušných výdělků a dalších výhod, kterých se však nikdy nedočkali. Vzhledem k izolovanosti si krajané udrželi ojedinělou komunitu v divoké přírodě.

Během sedmého ročníku kulturního festivalu Banát zahraje více než třicet interpretů, mimo jiné Emma Smetana nebo kapely Vasilův Rubáš či Zuby Nehty. Chybět nebudou ani přednášky a besedy.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

320 kilometrů v hodině. V Maroku bude jezdit nejrychlejší vlak v Africe

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou

Železnice za 55 miliard korun, po které se požene rychlovlak rychlostí 320 kilometrů za hodinu, se slavnostně otevřela...

Zchátralá nádraží dáme pryč. Kontejnery se lépe udržují, napadlo SŽDC

Nádraží Sadová o jehož demolici se uvažuje.

Rozpadávající se nádraží na méně vytížených železničních tratích by mohly nahradit domky smontované ze stavebních...

Najdete na iDNES.cz