Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staví se koridor, v roce 2020 má jet vlak z Prahy do Budějovic 90 minut

  16:24aktualizováno  16:24
Ve středu začala modernizace železničního koridoru z Veselí nad Lužnicí do Horusic. O den dříve z Tábora do Sudoměřic. Koleje budou ochráněné i před povodněmi a výrazně zrychlí cestování. Po nových úsecích se svezeme v roce 2016.

Tak bude vypadat přemostění dálnice D3 s navazující estakádou přes údolí za železniční zastávkou Chotoviny. | foto: SŽDC

Z Prahy do Votic už je hotovo, cestující jedou vlakem v moderním koridoru. Teď se konečně v plné síle dostává na trati do Českých Budějovic na řadu i Jihočeský kraj.

V úterý a ve středu začaly stavby hned dvou důležitých úseků, z Tábora do Sudoměřic a z Veselí nad Lužnicí do Horusic. Budou mít hned několik zajímavostí. Například estakádu dlouhou 456 metrů a také nový dvoukolejný Sudoměřický tunel o délce 430 metrů, první železniční tunel v Jihočeském kraji.

"V záplavovém území Lužnice a Nežárky trať uložíme na tři až pět metrů vysoký násep, který bude chránit před povodněmi. Součástí budou také nová přemostění obou řek," upozornil na další zajímavost ředitel stavby z Veselí do Horusic Radomír Barták z Eurovia CS.

Právě úsek z Veselí dlouhý pět kilometrů by měl být hotový jako první, a to v lednu roku 2016. Druhý z Tábora v délce 11,4 kilometru, který má na starosti společnost OHL ŽS, pak jen o tři měsíce později v polovině dubna.

Samozřejmostí je, že trať bude dvojkolejná, zdvojnásobí tedy přepravní kapacitu a vlaky budou moci po kolejích jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

"Po dokončení celého koridoru by tak měla trvat cesta z Prahy do Tábora pouhých 63 minut. Až do Českých Budějovic se cestující z Prahy dostane za 92 minut," řekl Petr Šlegr ze Správy železniční dopravní cesty. Jen pro srovnání, dnes trvá cesta z hlavního města do Budějovic 2 hodiny a 40 minut.

Na výrazné zrychlení si však cestující budou muset ještě počkat, přibližně do roku 2020. Takové jsou střízlivé odhady dokončení modernizace železnice.

Z opuštěné tratě bude cyklostezka

Mnohem dříve se však lidé dočkají například na nádraží ve Veselí. Stanici čeká doplnění o dvě zastřešená ostrovní nástupiště. Přístup cestujících bude zajištěn novým podchodem s výstupem k výpravní budově a do prostoru přednádraží. Samozřejmostí mají být výtahy pro osoby s omezenou schopností pohybu či nový informační systém.

"Jsme moc rádi, že modernizace dorazila i k nám. Veselí bylo vždy železničářské město a čekali jsme, že se na nás dostane mnohem dříve. Pomůže nám i zvednutí trati, které bude svým způsobem město chránit před velkou vodou," řekl při středečním zahájením stavby veselský starosta Jaromír Novák.

Zajímavostí je, že opuštěnou železnici chce následně město využít pro vybudování cyklostezky.

Cestující samozřejmě také zajímá, jaké budou při pracích výluky. Dráhy se je snaží snížit na minimum. Celý projekt úseku z Veselí do Horusic bude stát přes 2,7 miliardy korun, samotná stavební část 1,3 miliardy. Stavba z Tábora do Sudoměřic vyjde na více než 1,4 miliardy.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Řidiči v Česku poprvé od března natankují benzin i naftu levněji

Ilustrační snímek

V cenách benzinu a nafty nastal podle očekávání poprvé od března zlom. Pumpaři v minulém týdnu nepatrně zlevnili....

Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

Ilustrační snímek

Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu...

Najdete na iDNES.cz