Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sci-fi vlaky: česká firma chce na tratě vyslat spoje bez strojvůdce

  5:00aktualizováno  5:00
Výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha začal vyvíjet systém, který by na regionálních tratích nahradil strojvedoucí. První spoje chce v terénu vyzkoušet do tří let. Strojvůdci takový nápad považují za vtip.

(ilustrační snímek) | foto: Rhätische Bahn, Swiss Image

„Chceme do roku 2020 vyvinout systém, díky němuž budou vlaky na regionálních tratích jezdit bez strojvedoucích. Tento systém bude mít plnou integritu bezpečnosti a bude umět reagovat na možná nebezpečí na přejezdech, ale i na širých tratích,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle v rozhovoru pro interní firemní časopis AŽDinfo.

AŽD chce na testování systému využít dvě regionální tratě, které koupila od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), a to Kopidlno - Dolní Bousov na rozhraní Středočeského a Královéhradeckého kraje a Čížkovice - Obrnice v Ústeckém kraji. „Naplňuje se tak naše vize, mít zkušební laboratoř pod širým nebem,“ dodal Chrdle.

O vlacích bez strojvůdce se mluví několik let, v zahraničí zatím bez nich jezdí ale jen soupravy metra nebo příměstské vlaky většinou na uzavřených tratích. Na širé trati vlaky bez strojvedoucích dosud nejezdí.

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn loni oznámila, že pracuje na vývoji samořiditelných vlaků, aby eliminovaly dopady častých stávek německých strojvedoucích.

Lidé v oboru jsou k plánu ale značně skeptičtí. „Přijde mi to spíše jako z nějakého silvestrovského čísla. Možná někde v metru si to dokáži představit, ale určitě ne na regionální trati,“ říká strojvedoucí Jindřich Hlas.

Čidla na přejezdech

Společnost AŽD Praha na dotazy iDNES.cz potvrdila, že na vývoji vlaků bez strojvůdce skutečně pracuje. „Vývoj navazuje na již ověřené či ověřované systémy naší společnosti v metru a železničních tratích. Systém bude doplněn speciálním řídicím systémem MSV elektronika a doplněn čidly a speciálními kamerami s vysokou rozlišovací schopností,“ uvedl Chrdle.

Firma si podle něj vybrala regionální tratě záměrně kvůli slabšímu provozu a jednoduššímu řízení. Nový systém by měl podle Chrdleho reagovat i na překážky na trati nebo na řidiče, kteří vjedou na přejezd v době, kdy na něm nemají co dělat.

„Již nyní zkoušíme ve spolupráci se SŽDC systémy čidel na přejezdech, které zjišťují, zda na přejezdu není překážka, a systém reakce na vozidlo a s tímto řešením počítáme i v tomto případě,“ dodal Chrdle.

Pro AŽD je hledání nového systému důležité i z byznysového důvodu. Firma měla v posledních letech od SŽDC dostatek zakázek kvůli rozsáhlé modernizaci tratí a obměně zabezpečovacího zařízení. Po jejich dokončení jí ale začínají tržby klesat.

Báli byste se jet ve vlaku bez strojvedoucího?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 11. ledna 2017. Anketa je uzavřena.

NE 1274
ANO 666
Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

(Ilustrační snímek)

Boj firem o jednu z největších zakázek posledních let je ve finále. Mýto má na dosah vítězné konsorcium PPF...

Viceprezidentka Korean Air vybuchla na poradě, mrskla vodu po manažerovi

V pořadí šestou společností, která si Airbus A380 objednala je i současný...

Nejmladší dcera ředitele Korean Air a zároveň viceprezidentka společnosti Čo Hjon-min by potřebovala kurz sebeovládání....

Resort dopravy chce větší podíl na dani z paliv, peníze by dal na silnice

Silnice mezi poli nad Dýšinou a ve vesnici Kyšice na Plzeňsku. Díry v silnici....

Do výstavby a údržby silnic a dálnic by mohlo směřovat více peněz vybraných na spotřební dani z motorové nafty a z...

Najdete na iDNES.cz