Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sci-fi vlaky: česká firma chce na tratě vyslat spoje bez strojvůdce

  5:00aktualizováno  5:00
Výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha začal vyvíjet systém, který by na regionálních tratích nahradil strojvedoucí. První spoje chce v terénu vyzkoušet do tří let. Strojvůdci takový nápad považují za vtip.

(ilustrační snímek) | foto: Rhätische Bahn, Swiss Image

„Chceme do roku 2020 vyvinout systém, díky němuž budou vlaky na regionálních tratích jezdit bez strojvedoucích. Tento systém bude mít plnou integritu bezpečnosti a bude umět reagovat na možná nebezpečí na přejezdech, ale i na širých tratích,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle v rozhovoru pro interní firemní časopis AŽDinfo.

AŽD chce na testování systému využít dvě regionální tratě, které koupila od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), a to Kopidlno - Dolní Bousov na rozhraní Středočeského a Královéhradeckého kraje a Čížkovice - Obrnice v Ústeckém kraji. „Naplňuje se tak naše vize, mít zkušební laboratoř pod širým nebem,“ dodal Chrdle.

O vlacích bez strojvůdce se mluví několik let, v zahraničí zatím bez nich jezdí ale jen soupravy metra nebo příměstské vlaky většinou na uzavřených tratích. Na širé trati vlaky bez strojvedoucích dosud nejezdí.

Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců

Deutsche Bahn loni oznámila, že pracuje na vývoji samořiditelných vlaků, aby eliminovaly dopady častých stávek německých strojvedoucích.

Lidé v oboru jsou k plánu ale značně skeptičtí. „Přijde mi to spíše jako z nějakého silvestrovského čísla. Možná někde v metru si to dokáži představit, ale určitě ne na regionální trati,“ říká strojvedoucí Jindřich Hlas.

Čidla na přejezdech

Společnost AŽD Praha na dotazy iDNES.cz potvrdila, že na vývoji vlaků bez strojvůdce skutečně pracuje. „Vývoj navazuje na již ověřené či ověřované systémy naší společnosti v metru a železničních tratích. Systém bude doplněn speciálním řídicím systémem MSV elektronika a doplněn čidly a speciálními kamerami s vysokou rozlišovací schopností,“ uvedl Chrdle.

Firma si podle něj vybrala regionální tratě záměrně kvůli slabšímu provozu a jednoduššímu řízení. Nový systém by měl podle Chrdleho reagovat i na překážky na trati nebo na řidiče, kteří vjedou na přejezd v době, kdy na něm nemají co dělat.

„Již nyní zkoušíme ve spolupráci se SŽDC systémy čidel na přejezdech, které zjišťují, zda na přejezdu není překážka, a systém reakce na vozidlo a s tímto řešením počítáme i v tomto případě,“ dodal Chrdle.

Pro AŽD je hledání nového systému důležité i z byznysového důvodu. Firma měla v posledních letech od SŽDC dostatek zakázek kvůli rozsáhlé modernizaci tratí a obměně zabezpečovacího zařízení. Po jejich dokončení jí ale začínají tržby klesat.

Báli byste se jet ve vlaku bez strojvedoucího?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 11. ledna 2017. Anketa je uzavřena.

NE 1274
ANO 666
Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Najdete na iDNES.cz