„Chceme do roku 2020 vyvinout systém, díky němuž budou vlaky na regionálních tratích jezdit bez strojvedoucích. Tento systém bude mít plnou integritu bezpečnosti a bude umět reagovat na možná nebezpečí na přejezdech, ale i na širých tratích,“ řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle v rozhovoru pro interní firemní časopis AŽDinfo.
AŽD chce na testování systému využít dvě regionální tratě, které koupila od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), a to Kopidlno - Dolní Bousov na rozhraní Středočeského a Královéhradeckého kraje a Čížkovice - Obrnice v Ústeckém kraji. „Naplňuje se tak naše vize, mít zkušební laboratoř pod širým nebem,“ dodal Chrdle.
O vlacích bez strojvůdce se mluví několik let, v zahraničí zatím bez nich jezdí ale jen soupravy metra nebo příměstské vlaky většinou na uzavřených tratích. Na širé trati vlaky bez strojvedoucích dosud nejezdí.
Odpověď Deutsche Bahn na časté stávky: testují vlaky bez strojvůdců |
Deutsche Bahn loni oznámila, že pracuje na vývoji samořiditelných vlaků, aby eliminovaly dopady častých stávek německých strojvedoucích.
Lidé v oboru jsou k plánu ale značně skeptičtí. „Přijde mi to spíše jako z nějakého silvestrovského čísla. Možná někde v metru si to dokáži představit, ale určitě ne na regionální trati,“ říká strojvedoucí Jindřich Hlas.
Čidla na přejezdech
Společnost AŽD Praha na dotazy iDNES.cz potvrdila, že na vývoji vlaků bez strojvůdce skutečně pracuje. „Vývoj navazuje na již ověřené či ověřované systémy naší společnosti v metru a železničních tratích. Systém bude doplněn speciálním řídicím systémem MSV elektronika a doplněn čidly a speciálními kamerami s vysokou rozlišovací schopností,“ uvedl Chrdle.
Firma si podle něj vybrala regionální tratě záměrně kvůli slabšímu provozu a jednoduššímu řízení. Nový systém by měl podle Chrdleho reagovat i na překážky na trati nebo na řidiče, kteří vjedou na přejezd v době, kdy na něm nemají co dělat.
„Již nyní zkoušíme ve spolupráci se SŽDC systémy čidel na přejezdech, které zjišťují, zda na přejezdu není překážka, a systém reakce na vozidlo a s tímto řešením počítáme i v tomto případě,“ dodal Chrdle.
Pro AŽD je hledání nového systému důležité i z byznysového důvodu. Firma měla v posledních letech od SŽDC dostatek zakázek kvůli rozsáhlé modernizaci tratí a obměně zabezpečovacího zařízení. Po jejich dokončení jí ale začínají tržby klesat.