RegioSpiderům chybí zatím povolení z polské strany.

RegioSpiderům chybí zatím povolení z polské strany. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vlaky do Polska jsou v ohrožení. Za hranice nemůžou bez povolení

  • 40
Vlaky, které by měly od nového jízdního řádu v prosinci vyjet na trať mezi Libercem a Sklářskou Porubou, mají na poslední chvíli problémy. Jejich start je ohrožený, protože není jisté, zda moderní motorové RegioSpidery můžou překročit polskou hranici.

Liberecký kraj, který bude vlaky objednává, sice tvrdí, že to není jeho problém a vše závisí na dopravci, o potížích ale ví a připravuje se na náhradní řešení.

Přímé spojení je snem místních politiků, všichni ale zapomněli na jeden podstatný detail: k přeshraniční dopravě je potřebné schválení typu vlaku k provozu. To ale jednotky od výrobce Stadler v Polsku nemají.

„V případě, že by dopravce (nebo jiný partner) oznámil, že nebude moci splnit smluvní závazky a zajistit provoz podle připraveného jízdního řádu, bude Liberecký kraj velmi aktivně usilovat o náhradní řešení, které by mělo co nejmenší negativní dopady na cestující,“ řekl jednatel firmy Korid LK Pavel Blažek. Korid má v kraji na starosti objednávání a organizaci dopravy.

Také České dráhy zatím tvrdí, že problém nebude a vlaky vyjedou normálně. Ve svém vyjádření nechávají zodpovědnost v podstatě na polském dopravci Koleje Dolnoślaskie, které mají na starost oficiálně provoz na polské straně.

„Motorové vozy řady 840 budou od nového grafikonu provozovány v souladu s Místním pohraničním ujednáním v úseku do pohraniční přechodové stanice Szklarska Poreba Górna,“ řekla Radka Pistoriusová z tiskového oddělení Českých drah. Dráhy navíc mají vyjádření polského dopravce, že nic nebrání vjezdu jejich souprav do Polska.

Tím se mohou v případě zákazu vymluvit na polskou stranu, vyjádření samo o sobě ale nic neřeší: hlavní slovo bude mít polský drážní úřad. Dopravce už začal školit strojvedoucí a průvodčí v základech polštiny.

Přeshraniční provoz dosud zajišťuje společnost GW Train Regio, které jezdí na trase s motorovými vozy 810. Smlouva na vlaky Kořenov – Sklarska Poreba ji letos končí, kraj se rozhodl pokračovat s Českými drahami kvůli tomu, aby mohly jezdit napřímo až z Liberce.