Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Německá Arriva zkouší návrat na české koleje. S cenami jde pod České dráhy

  9:01aktualizováno  9:01
Německý státní dopravce Arriva se po letech opět pokouší uspět na české železnici. Po neúspěšném pokusu zavést spojení Praha - Kralupy nad Vltavou nyní sází na spoj mezi hlavním městem a Benešovem. Nabídne i víkendový spoj do Trenčína.

Arriva vyráží z Prahy do Kralup | foto: Václav Šimandl - 4koridor.cz

Co znamená konkurence na železnici, poznají cestující v dalších městech v zemi. Na české koleje se po třech letech znovu chystá společnost Arriva vlaky. Jezdit začne příští týden, a to z Prahy do Benešova. O víkendu přidá linku na Slovensko. Přes Staré Město nabídne přímý spoj až do Trenčína.

Firma vlastněná německou státní společností Deutsche Bahn začíná s jedním dvouvozovým motorovým vlakem, z Německa ale může relativně brzy přivézt další soupravy. „Chceme, aby vlaky se v budoucnu podílely až dvaceti procenty na našich tržbách,“ říká šéf společnosti Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka. Loni společnost utržila 3,5 miliardy korun.

Arriva dosud v Česku obsluhuje jedinou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, v polovině roku ale trasu převezmou České dráhy.

Předchozí pokus zkrachoval

Už před třemi lety zkoušel bývalý management firmy rozjet spojení Praha – Kralupy nad Vltavou, po pár týdnech však linka kvůli vysokým ztrátám skončila. Se spojením do Benešova je firma optimističtější. „Je to delší trasa, navíc tam neplatí tarif Pražské integrované dopravy,“ vysvětluje Adamka.

Firma se několik let marně snažila přesvědčit Prahu a Středočeský kraj, ať provoz jejích vlaků dotuje. Nakonec se ale rozhodla jezdit na vlastní pěst. Nečeká přitom zisky, provozně má být linka na nule.

„Chceme ukázat, že tu je prostor i pro jiné dopravce,“ tvrdí Adamka. Kraje se totiž k soutěžím na regionální vlaky příliš nemají.

Fotogalerie

Mezi Prahou a Benešovem budou jezdit spěšné vlaky sedmkrát denně, počtem zastávek budou něco mezi rychlíkem a osobním vlakem. Jízdenka má stát 50 korun, 45 korun při nákupu přes internet. České dráhy chtějí bez slev 75 korun za lístek, 56 korun se zákaznickou kartou IN 25 a 38 korun s IN 50. „Neřešíme, zda České dráhy půjdou s cenou dolů. Pokud ano, je to jen dobře pro zákazníka,“ řekl Adamka.

Arriva nabídne i týdenní a měsíční jízdenky. Kvůli malému počtu spojů je bude prodávat také v jednosměrné verzi. K přepravě cestujících využije soupravy řady 845, které přivezla před časem z Německa. Jde o motorový vůz, který prošel modernizací a cestujícím údajně poskytuje dobrý komfort. Má připojení k internetu, nechybějí ani zásuvky.

„Je to ideální vozidlo pro trasy, kde se přechází z elektrické na dieselovou trakci, aby se nemuselo přestupovat,“ říká Adamka. Vyhlídnuté mají v Arrivě například prodloužení trasy z Benešova do Sedlčan či Vlašimi.

Deutsche Bahn má v Německu kolem 200 kusů těchto vlaků, firma si další vůz do Česka přiveze v následujících měsících. „Jsou tratě, které nás ještě zajímají,“ tvrdí Adamka.

Do Trenčína za tři stovky

Arriva křísí vlaky bez dotací. Spojí Prahu s Benešovem a Trenčínem

Jednou z nich je i nové víkendové spojení z Prahy do Trenčína, které zahajuje provoz rovněž příští týden. Až do Starého Města u Uherského Hradiště pojede vlak pod dráty, poté po neelektrifikované trati. Firma věří, že osloví zákazníky právě z míst za Uherským Hradištěm, kteří dosud přímé spojení s Prahou neměli. Neexistuje ani přímé spojení do Trenčína.

Až do Trenčína vyjde jízdenka na 350 korun, do Starého Města bude stát 250 korun. Vlak pojede v sobotu ráno z Prahy a v neděli odpoledne zpět.

Arriva se netají snahou vstoupit na české koleje důrazněji, zajímají ji ale hlavně tratě objednané státem či kraji. Ve dvou soutěžích, které zatím proběhly, tedy tendru na pošumavské lokálky a rychlíky Plzeň – Most, se jí zvítězit nepodařilo.

Klíčový pro Arrivu v Česku tak zůstává autobusový byznys, kde je bezkonkurenčně největším hráčem. Firma nevylučuje ani možnost, že výhledově koupí některého menšího dopravce.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Letiště Heathrow chce ušetřit. Plánuje kratší přistávací dráhu nad dálnicí

Londýnské letiště Heathrow plánuje rozšíření o třetí dráhu.

Největší londýnské letiště Heathrow plánuje velkou expanzi. Chce lidem nabídnout větší, ale i levnější letiště....

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Najdete na iDNES.cz