Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát mění vlaky na Moravu. Nebudou se předjíždět, ustoupí soukromníkům

  5:02aktualizováno  5:02
Ministerstvo dopravy chce od příštího jízdního řádu zásadně změnit provoz dálkových vlaků z Prahy na Moravu. Největší změny čekají především cestující ve státem objednávaných vlacích z Prahy do Olomouce a dál do Vsetína nebo Luhačovic. Stát přestane objednávat některé expresní vlaky, výrazně ale zkrátí dobu jízdy u rychlíků.

Ministerstvo tvrdí, že reaguje na změny v komerční dopravě. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

Vyplývá to z materiálů, které z ministerstva dopravy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím získalo Centrum pro efektivní dopravu (Cedop). Ministerstvo tyto plány potvrdilo. „Pro cestující jde o změny k lepšímu,“ říká Tomáš Záruba z Cedopu.

Změny se týkají linek Ex2 (vlaky kategorií Ex, EC a IC na Slovensko přes Vsetín a do Zlína a Veselí nad Moravou) a R18 (zastávkové rychlíky z Prahy do Luhačovic a Vsetína). Stát například vyslyšel nářky soukromých dopravců, kterým se nelíbilo, že České dráhy dostávají peníze na expresní vlaky z Prahy na Zlínsko. V příštím jízdním řádu proto už stát nechce vlaky IC Šohaj a Zlínský Expres, budou z nich obyčejné rychlíky s nepatrně delší dobou jízdy oproti stávajícím. Výměnou za to ale zrychlí ostatní rychlíky. Návrhy jízdních řádů jsou k dispozici zde: Odkaz

Ministerstvo tvrdí, že reaguje na změny v komerční dopravě. Soukromí dopravci v letošním jízdním řádu už výrazně rozšířili nabídku spojení ze Zlínska směrem do Prahy. „Naši objednávku jsme proto upravili tak, aby cestujícím přinesla co největší benefity a současně jsme co nejlépe zajistili dopravní obslužnost,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Přímé spojení s Prahou v provozu Českých drah ale pro cestující ze Zlínska neskončí, už bude ale jen v kategorii rychlík. České dráhy navíc mohou s expresními vlaky dál jezdit na vlastní riziko, pokud budou chtít.

Zrychlí „plívy“, naopak EC zpomalí

Ještě větší změnou je ale zrychlení dosud značně pomalých rychlíků, které u spojů na větší vzdálenosti nebyly příliš konkurenceschopné s expresním segmentem. Nově zrychlí v relaci Praha - Přerov o téměř půl hodiny díky novému konceptu jízdního řádu. Budou zastavovat v menších stanicích jako dosud ve směru z Prahy až do České Třebové, pak ale projedou Zábřeh, Mohelnici a Červenku a zastaví až v Olomouci.

Tím nebudou muset rychlíky, v železničním žargonu označované jako plívy, častěji čekat i na předjetí rychlejším vlakem. U některých rychlíků se tak dělo za cestu z Prahy do Olomouce čtyřikrát. Stanice v Olomouckém kraji budou nově místo rychlíků obsluhovat vlaky kategorie EC mířící na Slovensko, ty tím nepatrně zpomalí.

Navrhované změny mají podporu u dopravců i Zlínského a Olomouckého kraje. „Spojení Zlína s Prahou se tak časově přiblíží jízdě po dálnici, a po nasazení moderních vozů bude osobnímu automobilu důstojnou alternativou,“ chválí ministerstvo Tomáš Záruba z Cedopu. Podle něj ale stále chybí jednotný integrovaný tarif, který by lidem umožnil jet prvním vlakem bez ohledu na dopravce.

Soukromníci změny vítají, ČD je nekomentuje

Po zrušení státní objednávky vlaků linky Ex2 dlouho volají soukromníci. „Vítáme, že ministerstvo dopravy řeší souběhy a pokračuje v politice vyjímání linek ze závazku veřejné služby tam, kde je možné linky obsluhovat komerčně bez dotací,“ říká Petra Valentová z Leo Express.

„Z našeho pohledu je záměr ministerstva dopravy jednoznačně chvályhodný. Starý koncept už byl dávno přežitý, toto je mnohem modernější a vhodnější řešení,“ dodal Jiří Schmidt z RegioJetu.

České dráhy zatím nový jízdní řád nechtějí komentovat, protože přípravy jsou na začátku. „Jediné, co lze nyní asi potvrdit, je zájem zrychlit další vlaky na různých tratích,“ říká mluvčí Petr Šťáhlavský.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Od ledna přibude dálnic bez poplatku. Uleví se řidičům u velkých měst

Vzor dálničních známek pro osobní automobily na rok 2018

Na pěti nových úsecích dálnic se od ledna přestane platit. Vyhláška, kterou podepsal ministr dopravy Dan Ťok uleví...

Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8

K omezení důležitých linek, které spojují zlínský region se zbytkem republiky, přistoupily soukromé dopravní...

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.