Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát mění vlaky na Moravu. Nebudou se předjíždět, ustoupí soukromníkům

  5:02aktualizováno  5:02
Ministerstvo dopravy chce od příštího jízdního řádu zásadně změnit provoz dálkových vlaků z Prahy na Moravu. Největší změny čekají především cestující ve státem objednávaných vlacích z Prahy do Olomouce a dál do Vsetína nebo Luhačovic. Stát přestane objednávat některé expresní vlaky, výrazně ale zkrátí dobu jízdy u rychlíků.

Ministerstvo tvrdí, že reaguje na změny v komerční dopravě. Ilustrační foto. | foto: České dráhy

Vyplývá to z materiálů, které z ministerstva dopravy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím získalo Centrum pro efektivní dopravu (Cedop). Ministerstvo tyto plány potvrdilo. „Pro cestující jde o změny k lepšímu,“ říká Tomáš Záruba z Cedopu.

Změny se týkají linek Ex2 (vlaky kategorií Ex, EC a IC na Slovensko přes Vsetín a do Zlína a Veselí nad Moravou) a R18 (zastávkové rychlíky z Prahy do Luhačovic a Vsetína). Stát například vyslyšel nářky soukromých dopravců, kterým se nelíbilo, že České dráhy dostávají peníze na expresní vlaky z Prahy na Zlínsko. V příštím jízdním řádu proto už stát nechce vlaky IC Šohaj a Zlínský Expres, budou z nich obyčejné rychlíky s nepatrně delší dobou jízdy oproti stávajícím. Výměnou za to ale zrychlí ostatní rychlíky. Návrhy jízdních řádů jsou k dispozici zde: Odkaz

Ministerstvo tvrdí, že reaguje na změny v komerční dopravě. Soukromí dopravci v letošním jízdním řádu už výrazně rozšířili nabídku spojení ze Zlínska směrem do Prahy. „Naši objednávku jsme proto upravili tak, aby cestujícím přinesla co největší benefity a současně jsme co nejlépe zajistili dopravní obslužnost,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Přímé spojení s Prahou v provozu Českých drah ale pro cestující ze Zlínska neskončí, už bude ale jen v kategorii rychlík. České dráhy navíc mohou s expresními vlaky dál jezdit na vlastní riziko, pokud budou chtít.

Zrychlí „plívy“, naopak EC zpomalí

Ještě větší změnou je ale zrychlení dosud značně pomalých rychlíků, které u spojů na větší vzdálenosti nebyly příliš konkurenceschopné s expresním segmentem. Nově zrychlí v relaci Praha - Přerov o téměř půl hodiny díky novému konceptu jízdního řádu. Budou zastavovat v menších stanicích jako dosud ve směru z Prahy až do České Třebové, pak ale projedou Zábřeh, Mohelnici a Červenku a zastaví až v Olomouci.

Tím nebudou muset rychlíky, v železničním žargonu označované jako plívy, častěji čekat i na předjetí rychlejším vlakem. U některých rychlíků se tak dělo za cestu z Prahy do Olomouce čtyřikrát. Stanice v Olomouckém kraji budou nově místo rychlíků obsluhovat vlaky kategorie EC mířící na Slovensko, ty tím nepatrně zpomalí.

Navrhované změny mají podporu u dopravců i Zlínského a Olomouckého kraje. „Spojení Zlína s Prahou se tak časově přiblíží jízdě po dálnici, a po nasazení moderních vozů bude osobnímu automobilu důstojnou alternativou,“ chválí ministerstvo Tomáš Záruba z Cedopu. Podle něj ale stále chybí jednotný integrovaný tarif, který by lidem umožnil jet prvním vlakem bez ohledu na dopravce.

Soukromníci změny vítají, ČD je nekomentuje

Po zrušení státní objednávky vlaků linky Ex2 dlouho volají soukromníci. „Vítáme, že ministerstvo dopravy řeší souběhy a pokračuje v politice vyjímání linek ze závazku veřejné služby tam, kde je možné linky obsluhovat komerčně bez dotací,“ říká Petra Valentová z Leo Express.

„Z našeho pohledu je záměr ministerstva dopravy jednoznačně chvályhodný. Starý koncept už byl dávno přežitý, toto je mnohem modernější a vhodnější řešení,“ dodal Jiří Schmidt z RegioJetu.

České dráhy zatím nový jízdní řád nechtějí komentovat, protože přípravy jsou na začátku. „Jediné, co lze nyní asi potvrdit, je zájem zrychlit další vlaky na různých tratích,“ říká mluvčí Petr Šťáhlavský.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Letiště Heathrow chce ušetřit. Plánuje kratší přistávací dráhu nad dálnicí

Londýnské letiště Heathrow plánuje rozšíření o třetí dráhu.

Největší londýnské letiště Heathrow plánuje velkou expanzi. Chce lidem nabídnout větší, ale i levnější letiště....

Čínské i evropské superrychlíky konkurují letadlům, USA ujel vlak

Na trať Paříž- Bordeaux nasadí francouzský dopravce SNCF nové jednotky TGV...

Cesta vlakem je na některých trasách v Asii a západní Evropě stejně rychlá jako letadlem. Vyplývá to z výzkumu časopisu...

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Najdete na iDNES.cz