„Pendolino překoná 358 kilometrů z Prahy do Ostravy za méně než 3 a půl hodiny průměrnou rychlostí 103 km/h,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Na některých úsecích dosahují vlaky i vyšších rychlostí. Například mezi Brnem a Břeclaví jezdí nejrychlejší spoje průměrně 118 km/h.
„Nejvyšší povolená rychlost na českých tratích je pak 160 km/h. Tyto rychlé úseky jsou například na trase Praha-Kolín-Pardubice-Choceň, v okolí Roudnice nad Labem, mezi Brnem a Břeclaví či na trati z Břeclavi do Přerova,“ dodal Štáhlavský.
Současný český rekord 237 km/h vytvořilo pendolino na trati Břeclav-Brno.
Rekonstrukce koridorů a nákupy nových vlaků pomáhají i zkrátit spojení mezi metropolí a velkými městy ve vzdálenějších regionech. Například v 50. letech byla obvyklá doba jízdy mezi Ostravou a Prahou přibližně 6 hodin a průměrná rychlost rychlíků byla asi 60 km/h.
Cesta z Prahy do Děčína trvala tehdy přibližně dvě hodiny, dnes tuto trasu urazí EuroCity za hodinu a 20 minut.
Na trasu Praha-Brno potřebovaly rychlíky od 60. let až do roku 1990 zhruba 3,5 hodiny. Pro pendolino se počítá se dvěma hodinami a 23 minutami.