Důvodem je dobře utajované rozhodnutí vlády, které má zajistit Českým drahám 12 miliard na nákup nových vozů a souprav. Stát přitom peníze drahám nepošle přímo, ale přes Správu železniční a dopravní cesty.
"Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
Vláda na sklonku dubna schválila návrh prodat část majetku Českých drah státní Správě železniční a dopravní cesty (SŽDC) za 12 miliard korun. Podle šéfa Sdružení železničních dopravců Jiřího Mužíka jde přitom o stejný majetek, který měl být původně převeden na SŽDC za 400 milionů korun. "Je to skrytá veřejná podpora Českým drahám," říká Mužík.
Podle něj nejde ani o příliš lukrativní majetek v podobě pozemků, ale jen například o traťové stanice. Navíc je podle soukromých dopravců rozhodnutí v rozporu s dřívějším nálezem Ústavního soudu, který zrušil určité části zákona o transformaci státní organizace České dráhy. Zejména pak přílohu, která definuje součásti dopravní cesty.
Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač označil Jančurovy argumenty za nesmyslné."Ten člověk neví, co mluví," řekl ČTK. Podle Hodače jde při převodu majetku právě o vytvoření spravedlivých podmínek pro všechny dopravce, tedy i pro případné Jančurovo budoucí angažmá na železnici. Státní SŽDC se bude místo drah starat o koleje, inkasovat platby za jejich použití nebo vytvářet jízdní řád pro všechny dopravce.
Jančura na vlaky zatím šetří
Pro své nové funkce však potřebuje majetek, který nyní vlastní dráhy. Za tento majetek, který je ohodnocen soudním znalcem, musí správa podle Hodače logicky zaplatit. "Jinak to nejde, protože jinak celé vedení ČD zavřou. Nejde prodávat majetek, který vlastní obchodní společnost, pod cenou," řekl Hodač.
Podle něj v úvahu nepřipadá ani jediná alternativa k odprodeji, kterou je snížení základního jmění drah. V takovém případě by ČD údajně přestaly být bonitní pro banky, kterým ručí například za úvěry na pendolina, a skončily by v konkurzu.
Hodač zároveň odmítl, že by platba za majetek mohla být nepovolenou státní podporou, kterou by mohla stíhat Evropská unie. Podle Hodače jde o standardní tržní operaci, a nikoliv dotaci.
Jančura chce podle svých slov do vlaků investovat 5,5 miliardy korun. O rychlovlaku HighJet mluví už dva roky, stále dosud ale není ani jasné, jakého výrobce si vybere. čtěte Šéf Student Agency shání 200 milionů Firma totiž šetří na první velkou splátku.
Podle Jiřího Mužíka ze Sdružení železničních dopravců jsou soukromí dopravci připraveni si v případě schválení celé operace stěžovat v Bruselu.
"Vládní návrh je pokusem obejít přísné předpisy Evropské unie. Ve skutečnosti celá transakce představuje skrytou veřejnou podporu, která by měla být posouzena orgány Evropské unie," uvedl Mužík.
Díky penězům navíc, které mají být vázány na nákup nových vlaků, by totiž získaly konkurenční výhodu oproti soukromým dopravcům, kteří nové vozy musí nakoupit bez jakýchkoliv dotací.