Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaky Leo Express budou černo-zlaté a vyjdou o třetinu levněji než pendolino

  1:30
Vlaky Leo Express se přiblížily českým kolejím. Dopravce už má objednáno pět souprav od švýcarského Stadleru, na jaře se začnou vyrábět. Vlakové soupravy budou černo-zlaté a firma za ně dá o třetinu méně peněz, než daly České dráhy za pendolino. RegioJet Radima Jančury, který chce zahájit provoz v polovině příštího roku, stále nemá objednávku na dodání vagonů podepsánu.

Společnost Rapid Express dokončila návrh designu svého vlaku Leo Express. | foto: Leo Express

Společnost Rapid Express, kterou vede syn bývalého majitele Hamé Leoš Novotný, výrazně pokročila ve svých plánech na vstup na českou železnici. Firma už dokončila návrh designu svého vlaku Leo Express, do konce ledna chce představit i interiér. Na jaře se soupravy začnou vyrábět. Vozit cestující by měly přesně za dva roky, každý den osm párů spojů po dvou hodinách mezi Prahou a Ostravou.

Ze všech plánů soukromých firem na vstup na české koleje působí v tuto chvíli projekt Leo Expressu nejreálněji. Firma má už podepsanou smlouvu se švýcarskou firmou Stadler na výrobu pěti souprav a zajištěné financování.

Leoš Novotný SPOUŠTÍ VLAKY

Syn bývalého majitele Hamé chce podnikat v dopravě

Část peněz zajistí investoři z Aakon Capital, mezi něž patří i Novotného otec. "Naší výhodou je, že teď máme tu nejekonomičtější variantu na provoz," uvedl Leoš Novotný. Podle něj je vlak například o sto tun lehčí, než kdyby zvolil klasické uspořádání lokomotivy s vagony. "Ušetříme tím ročně desítky milionů korun jen na spotřebě a poplatcích," dodal Novotný.

Firma vybírala z několika výrobců, nakonec zvolila švýcarský Stadler. S ním původně počítal i majitel Student Agency Radim Jančura pro svůj projekt rychlovlaku HighJet, ale nakonec od něj odstoupil.

Po roce jednání Rapid Expressu se Stadlerem jsou hotové smlouvy a běží příprava na výrobu. Ještě zbývá rozhodnout o podobě vnitřku vlaku. Ten bude mít podle Novotného více než dvě třídy, samozřejmostí má být také internetové připojení.

O třetinu levnější než pendolino

Vlaky Leo Express jsou mírně upravené jednotky Stadler Flirt, mají vlastní design exteriéru a interiéru. Na vývoji spolupracují i Češi: Stadler loni převzal ze zavřeného závodu Siemensu v Praze-Zličíně třicet konstruktérů. Soupravy se budou vyrábět v Maďarsku a v Polsku.

Leo Express je také dobrou ukázkou toho, jak "výhodně" České dráhy v minulosti nakupovaly. Za sedm jednotek pendolino, které jsou zatím tím nejluxusnějším, co na českých kolejích jezdí, zaplatily dráhy 4,4 miliardy korun.

Pět vlaků Stadler vyjde na 1,5 miliardy. Nejpřesnější srovnání nabízí cena za jednu sedačku: v Leo Expressu vyjde na 1,26 milionu korun, v pendolinu na 1,9 milionu. Technologicky je přitom nová souprava od Stadleru o patnáct let dále, i když se na rozdíl od pendolina nemůže naklápět a rychleji tak projíždět oblouky.

Obrázek není k dispozici

Na moderní a převážně rovné trati mezi Prahou a Ostravou však tato výhoda stejně nepřináší výraznou časovou úsporu. Novotného vlak může po úpravách dosáhnout rychlosti 189 kilometrů v hodině. Tu však v Česku, kde je nejvyšší dovolená rychlost 160, nevyužije.

Nový dopravce zaměstná maximálně 200 lidí, které však nechce přetahovat od Českých drah, ale sám si je vyškolí. Už v polovině příštího roku by chtěl na koleje vyrazit také RegioJet Radima Jančury, který už má v jízdním řádě i časy spojů mezi Prahou a Ostravskem.

Zatím však není jasné, kdy přesně vyjede. Firma sice koupila z Itálie ojeté lokomotivy a upravuje je v Krnově, nemá ovšem stále podepsánu smlouvu na dodávku nových vagonů. "Ladíme její podmínky," říká obchodní ředitel společnosti Jiří Schmidt. Podle něj o svých plánech firma nyní zcela záměrně příliš nemluví, plán vyjet na přelomu prvního a druhého pololetí však dál platí.

Spojení mezi Ostravskem a Prahou si nevybírají dopravci náhodou. Vlak je na této trase rychlejší než auto a existuje silná poptávka. I dráhy tvrdí, že bez započtení odpisů si na sebe pendolino, které jezdí bez dotací, vydělává.

Podle Novotného je navíc šance, že kvalitní služby odlákají ze silnic více lidí. V Česku zatím panuje paradoxní situace: lidí ve vlacích ubývá, v řadě evropských zemí je to přesně naopak.

Projekt Leo Express ale může narazit na několik problémů. Švýcarské vlaky musí ještě dostat povolení pro provoz na českých kolejích, s jehož získáním mělo problémy třeba pendolino.

Otázkou také je, zda se další dopravce na vytíženou trať z Prahy na Moravu vejde. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally totiž bylo složité už vyjednat místa pro Jančurův RegioJet.

"Obecně považuji za málo pravděpodobné, že by byla volná kapacita v Praze na hlavním nádraží. Bude patrně nutné se poohlédnout po jiné stanici v Praze," míní Halla. Správce kolejí zatím neví, jak by měl situaci, kdy nemůže vyhovět všem dopravcům, řešit.

Rapid Express

Společnost vede syn bývalého majitele potravinářského gigantu Hamé Leoš Novotný (25), jeho otec patří mezi investory, kteří zajišťují financování. Celý projekt má stát 1,5 miliardy korun. Firma chce začít provozovat vlaky pod značku Leo Express od prosince 2012 na trase mezi Prahou a Ostravou.

Na rozdíl od RegioJetu Radima Jančury už má podepsanou smlouvu na výrobu vagonů, které mu dodá švýcarský Stadler. Jančura chce začít jezdit během příštího roku, v jízdních řádech, který začínají platit zítra, jsou už napsané časy, kdy budou jeho spoje jezdit. Smlouvu na dodávku vagonů však zatím nemá.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...