Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vlaky Leo Express budou černo-zlaté a vyjdou o třetinu levněji než pendolino

  1:30
Vlaky Leo Express se přiblížily českým kolejím. Dopravce už má objednáno pět souprav od švýcarského Stadleru, na jaře se začnou vyrábět. Vlakové soupravy budou černo-zlaté a firma za ně dá o třetinu méně peněz, než daly České dráhy za pendolino. RegioJet Radima Jančury, který chce zahájit provoz v polovině příštího roku, stále nemá objednávku na dodání vagonů podepsánu.

Společnost Rapid Express dokončila návrh designu svého vlaku Leo Express. | foto: Leo Express

Společnost Rapid Express, kterou vede syn bývalého majitele Hamé Leoš Novotný, výrazně pokročila ve svých plánech na vstup na českou železnici. Firma už dokončila návrh designu svého vlaku Leo Express, do konce ledna chce představit i interiér. Na jaře se soupravy začnou vyrábět. Vozit cestující by měly přesně za dva roky, každý den osm párů spojů po dvou hodinách mezi Prahou a Ostravou.

Ze všech plánů soukromých firem na vstup na české koleje působí v tuto chvíli projekt Leo Expressu nejreálněji. Firma má už podepsanou smlouvu se švýcarskou firmou Stadler na výrobu pěti souprav a zajištěné financování.

Leoš Novotný SPOUŠTÍ VLAKY

Syn bývalého majitele Hamé chce podnikat v dopravě

Část peněz zajistí investoři z Aakon Capital, mezi něž patří i Novotného otec. "Naší výhodou je, že teď máme tu nejekonomičtější variantu na provoz," uvedl Leoš Novotný. Podle něj je vlak například o sto tun lehčí, než kdyby zvolil klasické uspořádání lokomotivy s vagony. "Ušetříme tím ročně desítky milionů korun jen na spotřebě a poplatcích," dodal Novotný.

Firma vybírala z několika výrobců, nakonec zvolila švýcarský Stadler. S ním původně počítal i majitel Student Agency Radim Jančura pro svůj projekt rychlovlaku HighJet, ale nakonec od něj odstoupil.

Po roce jednání Rapid Expressu se Stadlerem jsou hotové smlouvy a běží příprava na výrobu. Ještě zbývá rozhodnout o podobě vnitřku vlaku. Ten bude mít podle Novotného více než dvě třídy, samozřejmostí má být také internetové připojení.

O třetinu levnější než pendolino

Vlaky Leo Express jsou mírně upravené jednotky Stadler Flirt, mají vlastní design exteriéru a interiéru. Na vývoji spolupracují i Češi: Stadler loni převzal ze zavřeného závodu Siemensu v Praze-Zličíně třicet konstruktérů. Soupravy se budou vyrábět v Maďarsku a v Polsku.

Leo Express je také dobrou ukázkou toho, jak "výhodně" České dráhy v minulosti nakupovaly. Za sedm jednotek pendolino, které jsou zatím tím nejluxusnějším, co na českých kolejích jezdí, zaplatily dráhy 4,4 miliardy korun.

Pět vlaků Stadler vyjde na 1,5 miliardy. Nejpřesnější srovnání nabízí cena za jednu sedačku: v Leo Expressu vyjde na 1,26 milionu korun, v pendolinu na 1,9 milionu. Technologicky je přitom nová souprava od Stadleru o patnáct let dále, i když se na rozdíl od pendolina nemůže naklápět a rychleji tak projíždět oblouky.

Obrázek není k dispozici

Na moderní a převážně rovné trati mezi Prahou a Ostravou však tato výhoda stejně nepřináší výraznou časovou úsporu. Novotného vlak může po úpravách dosáhnout rychlosti 189 kilometrů v hodině. Tu však v Česku, kde je nejvyšší dovolená rychlost 160, nevyužije.

Nový dopravce zaměstná maximálně 200 lidí, které však nechce přetahovat od Českých drah, ale sám si je vyškolí. Už v polovině příštího roku by chtěl na koleje vyrazit také RegioJet Radima Jančury, který už má v jízdním řádě i časy spojů mezi Prahou a Ostravskem.

Zatím však není jasné, kdy přesně vyjede. Firma sice koupila z Itálie ojeté lokomotivy a upravuje je v Krnově, nemá ovšem stále podepsánu smlouvu na dodávku nových vagonů. "Ladíme její podmínky," říká obchodní ředitel společnosti Jiří Schmidt. Podle něj o svých plánech firma nyní zcela záměrně příliš nemluví, plán vyjet na přelomu prvního a druhého pololetí však dál platí.

Spojení mezi Ostravskem a Prahou si nevybírají dopravci náhodou. Vlak je na této trase rychlejší než auto a existuje silná poptávka. I dráhy tvrdí, že bez započtení odpisů si na sebe pendolino, které jezdí bez dotací, vydělává.

Podle Novotného je navíc šance, že kvalitní služby odlákají ze silnic více lidí. V Česku zatím panuje paradoxní situace: lidí ve vlacích ubývá, v řadě evropských zemí je to přesně naopak.

Projekt Leo Express ale může narazit na několik problémů. Švýcarské vlaky musí ještě dostat povolení pro provoz na českých kolejích, s jehož získáním mělo problémy třeba pendolino.

Otázkou také je, zda se další dopravce na vytíženou trať z Prahy na Moravu vejde. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally totiž bylo složité už vyjednat místa pro Jančurův RegioJet.

"Obecně považuji za málo pravděpodobné, že by byla volná kapacita v Praze na hlavním nádraží. Bude patrně nutné se poohlédnout po jiné stanici v Praze," míní Halla. Správce kolejí zatím neví, jak by měl situaci, kdy nemůže vyhovět všem dopravcům, řešit.

Rapid Express

Společnost vede syn bývalého majitele potravinářského gigantu Hamé Leoš Novotný (25), jeho otec patří mezi investory, kteří zajišťují financování. Celý projekt má stát 1,5 miliardy korun. Firma chce začít provozovat vlaky pod značku Leo Express od prosince 2012 na trase mezi Prahou a Ostravou.

Na rozdíl od RegioJetu Radima Jančury už má podepsanou smlouvu na výrobu vagonů, které mu dodá švýcarský Stadler. Jančura chce začít jezdit během příštího roku, v jízdních řádech, který začínají platit zítra, jsou už napsané časy, kdy budou jeho spoje jezdit. Smlouvu na dodávku vagonů však zatím nemá.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Správa železnic hledá projektanta mostu na Výtoni. Stát by měl do pěti let

15. května 2024  13:51

Správa železnic (SŽ) začala hledat projektanta pro stavbu nového železničního mostu mezi pražským...

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

RegioJet objednal u Škoda Group nové vlaky za 3,5 miliardy

15. května 2024  11:08

Na vlakové spoje v Ústeckém kraji nasadí RegioJet nové vlaky z plzeňské Škody. Dopravce uzavřel se...

Strašák mladých je bydlení. Nájem platí vyšší než na Západě, říká průzkum

15. května 2024  9:54

Největší obavy vzbuzují mezi mladými Čechy náklady spojené s bydlením. V průzkumu poradenské a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...