Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Vlaky mohou během oprav D1 převézt jen zlomek kamionů, varují dopravci

  • 126
Automobiloví dopravci se obávají komplikací, které mohou příští rok provázet modernizaci dálnice D1. Jednou z možností, jak bránit zácpám, je přesunutí kamionů na železnici. K tomu ale chybí vlakové soupravy i překladiště, informovali zástupci Sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Přesunutí kamionů na železnici podle Česmadu sice dopravě může ulehčit, veškeré komplikace ale nevyřeší. Podle mluvčího sdružení Martina Felixe více pomůže promyšlené organizování objízdných tras, například tím, že se odkloní pouze osobní doprava a kamiony zůstanou na dálnici.

Zhruba pět vlakových souprav by podle Felixe mohlo denně převézt 100 až 200 kamionů. To by podle Česmadu znamenalo ulehčení maximálně od dvou procent kamionů, které nyní denně dálnicí projedou. Potřebné vlakové soupravy navíc nejsou v současné době k dispozici.

Během příštího roku zahájí ŘSD po letech příprav modernizaci dálnice až na pěti úsecích o celkové délce 40 kilometrů.

Modernizace D1, která přijde na zhruba 24 miliard korun, má začít podle plánu příští rok na jaře. Podle vládního zmocněnce Jiřího Švorce je ale možné, že se zahájení stavby odsune na podzim.

"V tuto chvíli zvažujeme všechny varianty, není jednoznačnou prioritou začít 1. března," řekl iDNES.cz Švorc. Definitivní termín zahájení oprav bude podle něj jasný asi do měsíce.

Zahájení stavby může zdržet právě vyjednávání Ředitelství silnic s Českými drahami nebo jednání s hygieniky. Ti podle dnešních Lidových novin nechtějí dát souhlas se stavbou, dokud jim ministerstvo nedodá podklady o hlukové zátěži dálnice z minulých let. Požadují také, aby se protihlukové zdi nestavěly dodatečně, jak je to běžné, ale hned při přestavbě silnice.

Modernizací projdou nejhorší úseky silnice. Jako první má přijít na řadu rozšíření a oprava mostu Šmejkalka na 24. kilometru za Senohraby.

,