Na trati mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi jezdí modernizované motoráky typu 810.

Na trati mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi jezdí modernizované motoráky typu 810. | foto: MAFRA

Motoráky budou jezdit do Čakovic bez soutěže. Ropid se bál sporů

  • 17
Smlouvu na provoz vlaků mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi získal soukromý dopravce bez výběrového řízení. Přestože Ropid tvrdil, že soutěž vyhlásí. Provoz přitom bude dražší v porovnání s cenou, za kterou jezdí motoráky pro Liberecký kraj.

Soukromý železniční dopravce KŽC Doprava získal bez jakékoliv soutěže smlouvu na provoz svého motoráku mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi na dalších deset let. Smlouvu podepsal pražský organizátor veřejné dopravy Ropid i přesto, že ještě před měsícem tvrdil, že dopravce na linku S34 bude hledat v poptávkovém řízení. Minimálně pět let budou lidé cestovat motorákem starým přes třicet let.

Ropid obrat názoru vysvětluje přístupem ministerstva dopravy k soutěžím na rychlíkové tratě. S příchodem ministra Antonína Prachaře totiž začal stát s vypisováním znovu otálet. "Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Uzavření takové smlouvy není nic nelegálního, dopravní legislativa desetiletý kontrakt bez soutěže umožňuje. Přesně tak jezdí prakticky po celé zemi například České dráhy, které získaly desetileté smlouvy na sklonku roku 2009.

Konkurenci ovšem takový postup vadí. "Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo," říká Jan Šatava z firmy Rail System.

Ropid bude KŽC Doprava platit za každý ujetý kilometr 76,56 koruny, což je o sedm korun méně, než dosud platil v rámci zkušebního provozu. Jenže i to je více, než například platí Liberecký kraj za provoz výrazně modernějších nízkopodlažních vlaků mezi Libercem, Žitavou a Varnsdorfem: kraj doplácí za každý kilometr 73 korun. Na rozdíl od smlouvy na linku S34 prošla tato trasa řádnou mezinárodní soutěží.

Ročně zaplatí Ropid za provoz motoráků přibližně 11 milionů korun. Podle smlouvy se bude každý rok úhrada navyšovat maximálně o inflaci. Od šestého roku musí dopravce alespoň na část spojů nasadit bezbariérová vozidla.

Radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09) otočení názoru na soutěžení tratě vysvětluje prakticky stejně jako Ropid. "Otevírání železničního trhu soukromým dopravcům je velmi složité. Nechceme se dostat do situace, kdy bychom byli kritizováni za to, že nechceme pouštět soukromé dopravce na železnici," řekl Pařízek.

Utajená smlouva

I když TOP 09 dlouhodobě bojuje za zveřejňování smluv, v případě smlouvy s KŽC Ropid poněkud váhá. Ministerstvo dopravy přitom už několik let zveřejňuje kompletní smlouvy s Českými drahami. Ropid nakonec po dalších dotazech uvedl, že smlouvu zveřejní odesláním do Věstníku Evropské unie.

O proniknutí na železnici v rámci Pražské integrované dopravy dlouhodobě usiluje také společnost Arriva, která dokonce loni pár měsíců provozovala na vlastní riziko spoj mezi Masarykovým nádražím a Kralupy nad Vltavou. I v případě linky do Čakovic doufala, že bude oslovena. "Arriva má nadále zájem provozovat železniční dopravu v České republice včetně pražské aglomerace. Připravuje několik nabídek, které budeme předávat objednavatelům nezávisle na jejich poptávkách," reagoval Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy Transport Česká republika.

Arriva proti přímému zadání KŽC Doprava neprotestuje podle informací MF DNES i z důvodu, že Ropid zvažuje této firmě zadat zcela nové spojení, mluví se o lince z Benešova přes Prahu do Čelákovic. "Do budoucna se spolupráci s Arrivou na vlakových linkách PID nebráníme. Další rozvoj železničních linek v Praze a okolí je ale ovlivněn kapacitou tratí i rozpočtem města," dodal Drápal.