Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky na Slovensku stojí

  0:01aktualizováno  0:01
Slovenští železničáři směřují k překonání rekordu svých českých kolegů z roku 1997, kteří tehdy vydrželi stávkovat pět dní. Vlaky na Slovensku stojí už od páteční půlnoci, a kdy se znovu rozjedou, není jasné. K protestu se připojilo přes 80 procent železničářů.

Pouze na východě země se vedení drah podařilo uvést do provozu širokorozchodnou trať, která zásobuje železnou rudou košické železárny.

Na rozdíl od stávky modrých uniforem v Česku před šesti lety nejde Slovákům o platy, ale o zastavení úsporných kroků. Stávkující chtějí zachovat osobní dopravu na 25 tratích, které měly být zrušeny.

"Vše vázne na sporu o regionální tratě. V tom se nedá ustupovat ani přijmout kompromis: buď se provoz ukončí, anebo bude pokračovat. Za tímto požadavkem stojí všichni stávkující," řekl ČTK předseda stávkového výboru Jozef Schmidt.

Stávka na Slovensku se dotýká i provozu na tuzemských železnicích, problémy však České dráhy nepociťují. Na Slovensko jezdí z Česka denně pět vlaků EuroCity, tři expresy, 16 rychlíků a spěšných vlaků a 40 až 50 osobních vlaků.

Tyto spoje teď buď končí v poslední stanici na českém území, nebo jsou zrušeny. Kvůli protestní akci mohou cestující stále vracet inkriminované jízdenky bez poplatků. "Cestující byli o změnách včas informováni," uvedla mluvčí Českých drah Zdena Celá pro ČTK s tím, že potíže zatím nejsou. Lidé si však mnohdy myslí něco jiného.

"Cestující vůbec nejsou informováni, myslí si, že všechno bude zpožděné," říká Lubomír Blöml z nádraží v Břeclavi. Z nejezdících vlaků tak nicméně těží autobusoví přepravci, což dokazují návaly cestujících v Brně i Ostravě.

Větším problémům než lidé ale čelí průmyslové podniky. Na konec neomezené stávky železničářů čeká v Česku 13 naložených nákladních vlaků, které směřovaly přes českou východní hranici. Na Slovensku je naopak zablokováno 15 nákladních souprav do Česka.

Blokována je částečně výroba železáren U. S. Steel Košice, která téměř 90 procent výrobků přepravuje po železnici. Výrobky se hromadí v bratislavské rafinerii Slovnaft.

Pokud by stávka trvala méně než čtyři dny, způsobila by Slovnaftu výpadek denních tržeb ve výši 80 milionů korun, po deseti dnech stávky by rafinerie musela hlavní výrobu odstavit, za cenu stamilionových ztrát. Toho si jsou vědomi i odboráři. "Určitě nemůžeme stát měsíc, protože za dva týdny se slovenská ekonomika položí," říká Schmidt.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Hotel Hilton na pražské Florenci je na prodej. Největší český hotel nabízí...
Praha, nový ráj hoteliérů. Rostou ceny pokojů i poptávka po hotelech

Tuzemští hoteliéři zažívají zlaté časy. Do země jezdí stále víc zahraničních turistů, obsazenost hotelů roste. Stejně jako ceny, které si majitelé ubytovacích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.