Krajské vlaky stály už osm miliard. Stát přihodí ještě víc

  7:01aktualizováno  7:01
Ministerstvo dopravy zvažuje, že krajům umožní nakoupit nové vlaky za další zhruba tři miliardy. O obnovu zastaralých vozů jezdících na regionálních linkách je totiž enormní zájem. O 7,7 miliardy se přihlásily tři kraje ještě předtím, než ministerstvo oficiálně ukončilo příjem žádostí. Novou výzvu proto úřad zvažuje vyhlásit v druhé polovině roku. A už nyní tuší, že peníze nebudou stačit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Pokud zájem překročí množství vyčleněných peněz, zvažuje ministerstvo hledat prostředky jinde. Na nové vlaky by mohly být využity peníze jiných státních institucí, kterým se nepodaří realizovat některý příbuzný projekt financovaný z evropského fondu soudržnosti.

„Pokud někomu zůstanou evropské peníze, které není schopen utratit, tak my bychom takové prostředky využili,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Uvedené peníze ale bude možné vynaložit pouze na krajské vlaky.

Zajistit potřebnou kvalitu rychlíkové dopravy, kterou prostřednictvím ministerstva objednává stát, hodlá ministerstvo dopravy jinak. Součástí soutěží na provozovatele budou závazné podmínky na kvalitu a stav požadovaných vlaků, které budou muset dopravci zaručit.

Většina dlouhodobých smluv Českých drah na provoz dotované dopravy vyprší v příštím roce. Vyhlásit nová výběrová řízení se ale ve zbývajícím čase nepodaří, kraje i stát tak budou muset dopravce vybírat bez soutěží. První oznámené soutěže by se měly týkat dálkových linek.

Do roku 2021 by mohli vítězové soutěží vozit cestující na trasách z Liberce do Pardubic, z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem, z Ostravy do Olomouce přes Krnov nebo z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Železnice se otevírá

To však neznamená, že by se soukromí dopravci nebo další konkurenti Českých drah nemohli objevit i na jiných dotovaných trasách. Vloni na podzim zaslal ministerstvu nabídky na většinu dálkových železničních linek Leo Express Leoše Novotného.

Firma chce využít nové povinnosti úřadů posuzovat nabídky všech dopravců, kteří mají o konkrétní trať zájem. To vyžaduje v souvislosti s otevíráním celoevropského železničního trhu Evropská unie. Kromě nabídnuté ceny budou úředníci posuzovat, zda je alternativní dopravce schopný požadovanému rozsahu služeb dostát.

Definitivní konec uzavírání smluv na železnici bez výběrového řízení stanovuje EU na rok 2023, kdy je naposledy možné zadávat až desetileté kontrakty. Po roce 2033 tak už budou jezdit pouze dopravci, kteří se o provoz utkali s konkurencí ve veřejných soutěžích. Trh železniční dopravy v Česku jim přitom nenabízí malé peníze. Jen na pokrytí takzvané prokazatelné ztráty stát na železnici vyplácí zhruba 13 miliard korun, z čehož přibližně čtyři miliardy připadají na dálkové spoje a zbytek na regionální železnici.

Výběrových řízení se zatím mnoho neuskutečnilo a řada z nich skončila bez vítěze. Úspěšné byly hned první dva tendry z roku 2006 na provoz linek z Pardubic do Liberce a z Plzně do Mostu, v nichž zvítězily České dráhy kvůli nižší ceně nad konkurencí firem Viamont a Connex. Zrušeno pak muselo být výběrové řízení na provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov, které stát vyhlásil v roce 2012. Stejně dopadla i další soutěž na provoz rychlíkových linek mezi Mostem a Plzní.

Ministerstvo nakonec zakázku místo Českých drah přidělilo společnosti GW Train Regio, která je nástupcem Viamontu, původního uchazeče o tuto trasu z roku 2006. Stejná firma rovněž uspěla v soutěži Jihočeského kraje na provoz takzvaných jihočeských lokálek.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

Uzavírka přihlášek se blíží, nominujte na Podnikatele roku

Titul EY Podnikatel roku 2017 získal Lubomír Stoklásek, majitel firmy Agrostroj...

Nominační fáze devatenáctého ročníku soutěže EY Podnikatel roku vrcholí. Podávat přihlášky nebo zasílat nominace lze už...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...



Najdete na iDNES.cz