Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krajské vlaky stály už osm miliard. Stát přihodí ještě víc

  7:01aktualizováno  7:01
Ministerstvo dopravy zvažuje, že krajům umožní nakoupit nové vlaky za další zhruba tři miliardy. O obnovu zastaralých vozů jezdících na regionálních linkách je totiž enormní zájem. O 7,7 miliardy se přihlásily tři kraje ještě předtím, než ministerstvo oficiálně ukončilo příjem žádostí. Novou výzvu proto úřad zvažuje vyhlásit v druhé polovině roku. A už nyní tuší, že peníze nebudou stačit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Pokud zájem překročí množství vyčleněných peněz, zvažuje ministerstvo hledat prostředky jinde. Na nové vlaky by mohly být využity peníze jiných státních institucí, kterým se nepodaří realizovat některý příbuzný projekt financovaný z evropského fondu soudržnosti.

„Pokud někomu zůstanou evropské peníze, které není schopen utratit, tak my bychom takové prostředky využili,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Uvedené peníze ale bude možné vynaložit pouze na krajské vlaky.

Zajistit potřebnou kvalitu rychlíkové dopravy, kterou prostřednictvím ministerstva objednává stát, hodlá ministerstvo dopravy jinak. Součástí soutěží na provozovatele budou závazné podmínky na kvalitu a stav požadovaných vlaků, které budou muset dopravci zaručit.

Většina dlouhodobých smluv Českých drah na provoz dotované dopravy vyprší v příštím roce. Vyhlásit nová výběrová řízení se ale ve zbývajícím čase nepodaří, kraje i stát tak budou muset dopravce vybírat bez soutěží. První oznámené soutěže by se měly týkat dálkových linek.

Do roku 2021 by mohli vítězové soutěží vozit cestující na trasách z Liberce do Pardubic, z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem, z Ostravy do Olomouce přes Krnov nebo z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Železnice se otevírá

To však neznamená, že by se soukromí dopravci nebo další konkurenti Českých drah nemohli objevit i na jiných dotovaných trasách. Vloni na podzim zaslal ministerstvu nabídky na většinu dálkových železničních linek Leo Express Leoše Novotného.

Firma chce využít nové povinnosti úřadů posuzovat nabídky všech dopravců, kteří mají o konkrétní trať zájem. To vyžaduje v souvislosti s otevíráním celoevropského železničního trhu Evropská unie. Kromě nabídnuté ceny budou úředníci posuzovat, zda je alternativní dopravce schopný požadovanému rozsahu služeb dostát.

Definitivní konec uzavírání smluv na železnici bez výběrového řízení stanovuje EU na rok 2023, kdy je naposledy možné zadávat až desetileté kontrakty. Po roce 2033 tak už budou jezdit pouze dopravci, kteří se o provoz utkali s konkurencí ve veřejných soutěžích. Trh železniční dopravy v Česku jim přitom nenabízí malé peníze. Jen na pokrytí takzvané prokazatelné ztráty stát na železnici vyplácí zhruba 13 miliard korun, z čehož přibližně čtyři miliardy připadají na dálkové spoje a zbytek na regionální železnici.

Výběrových řízení se zatím mnoho neuskutečnilo a řada z nich skončila bez vítěze. Úspěšné byly hned první dva tendry z roku 2006 na provoz linek z Pardubic do Liberce a z Plzně do Mostu, v nichž zvítězily České dráhy kvůli nižší ceně nad konkurencí firem Viamont a Connex. Zrušeno pak muselo být výběrové řízení na provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov, které stát vyhlásil v roce 2012. Stejně dopadla i další soutěž na provoz rychlíkových linek mezi Mostem a Plzní.

Ministerstvo nakonec zakázku místo Českých drah přidělilo společnosti GW Train Regio, která je nástupcem Viamontu, původního uchazeče o tuto trasu z roku 2006. Stejná firma rovněž uspěla v soutěži Jihočeského kraje na provoz takzvaných jihočeských lokálek.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Další z rubriky

Čínský kolos CITIC založí společný podnik s CEFC Europe

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe již podepsali závazné memorandum o vzniku společného podniku....

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Najdete na iDNES.cz