Švýcaři chtějí testovat vlaky bez strojvedoucích. V reálném provozu

  1:00aktualizováno  1:00
Práce strojvedoucího se zdá být velmi jistým povoláním. Dopravci po celé Evropě jich mají nedostatek, navíc řada řidičů vlakových souprav přesluhuje a jezdí ještě v­ důchodovém věku. Během několika let se to však může změnit. Dopravci a výrobci vozidel totiž čím dál intenzivněji plánují nasazení autonomních vlaků, které bude řídit počítač.

Švýcarský soukromý dopravce Schweizerische Südostbahn předpokládá, že do svých současných vlaků namontuje systém, který jim umožní obejít se bez strojvůdce (ilustrační foto). | foto: Rhätische Bahn, Swiss Image

Takové vlaky jsou zatím doménou uzavřených tratí, jako je například metro nebo převoz lidí mezi terminály na letištích. Brzy by se však měly soupravy bez strojvedoucích ocitnout na běžných kolejích.

První dopravce už oznámil plány na testování takových vlaků v reálném provozu. Švýcarský soukromý dopravce Schweizerische Südostbahn (SOB) navíc plánuje zavedení těchto vlaků během tří let. Pilotní provoz na tratích okolo St. Gallenu by měl v následujících měsících ukázat, nakolik jsou plány společnosti reálné.

SOB předpokládá, že systém pro automatické řízení vlaků instaluje do svých současných vozidel. Jezdit budou na tratích, kde část vlaků bude dál řízena lidmi. Na vlacích bez strojvedoucích navíc zatím nic neušetří, protože pro jistotu budou v soupravách dál jezdit lidé jako pojistky, kdyby počítač selhal. Zkušební provoz má ukázat, zda se novinka osvědčí, nebo zda půjde o slepou vývojovou větev.

Automaty nestávkují

Ještě není jasné, zda se samořiditelné vlaky prosadí. Například ve Washingtonu v červnu padlo rozhodnutí, že po nehodě automatických souprav v roce 2009 se zatím k jízdě bez strojvedoucích vracet nebudou, a dál spoléhají na lidský faktor. Naopak v říjnu se rozjede první metro bez strojvedoucích v ­indické metropoli Dillí.

SOB zatím žádá na spuštění pilotního provozu dotace od švýcarské agentury pro dopravu, první vlaky chce nasadit do provozu na trase Mogelsberg–Wattwil v roce 2019. Jde o trať s novým zabezpečovacím zařízením a minimem úrovňových přejezdů. Nejprve se bude jezdit bez cestujících, o rok později už s ­lidmi.

„Očekáváme od automatizace zlepšení bezpečnosti, přesnosti a ­celkové efektivity systému,“ prohlásil Markus Barth, který ve Schweizerische Südostbahn vede oddělení infrastruktury.

Deutsche Bahn už loni oznámily, že pracují na vývoji samořiditelných vlaků, aby eliminovaly dopady častých stávek německých strojvedoucích. Ti se k takovým nápadům stavějí zatím nejskeptičtěji.

Zákony jsou překážkou

Vlakům bez strojvedoucích věří i ­tuzemská společnost AŽD Praha. Výrobce zabezpečovacího zařízení na železnici už na vývoji technologie pracuje. I kvůli tomu si loni od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) firma koupila dvě lokální tratě, které mají sloužit jako zkušební koridor pro vyvíjené systémy.

„Testování začne zkraje roku 2020. Nejdříve vlaky pojedou s ­kontrolou strojvedoucího a postupně bude automatika přebírat jeho kontrolní činnosti. Na naší trati 113 Čížkovice–Obrnice budeme v­ této souvislosti zkoušet nová technická řešení také na infrastruktuře,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Zatím nejvíce se mluví o samořiditelné dopravě u osobních aut, výrobci se čím dál častěji zaměřují rovněž na nákladní auta. A v Norsku dokonce testují samořiditelné lodě. Nasazení těchto systémů však zatím nejvýrazněji brání legislativa, která s podobnými technologiemi příliš nepočítá.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...

Láhev za půl milionu dolarů. Aukční síň vydražila nejdražší vína

Romanée Conti 1945, Côte de Nuits, Grand Cru (588 tisíc amerických dolarů)

Dvě láhve červeného vína z francouzského vinařství Romanée-Conti zlomily dosavadní aukční rekordy, ale i odhady znalců....

Letošní úroda je nižší než za poslední roky, dařilo se řepce, žitu a ovsu

Zemědělcům komplikuje sklizeň obilí vrtkavé počasí.

Obilí se letos v Česku sklidilo o 7,9 procenta méně než loni, zemědělci ho svezli z polí 6 861 milionu tun. Vyplývá to...



Najdete na iDNES.cz